• Anonym (mamma)

Svärmor tjatar redan, barnet är 1 vecka

Förstod nästan att det skulle bli så här...

Vår son föddes för en vecka sedan och svärmor tjatar redan om att få vara barnvakt.
    Frågar om jag inte kan börja pumpa så att hon kan ha honom, undrar hur länge jag ska amma osv.

Visst kommer hon att få ha honom men inte NU!

Idag sa hon att "till sommaren borde han kunna sova över hos mig åtminstone". Men jag har inga som helst planer på att låta en några månader gammal bebis sova borta. Aldrig.

Jag vet att jag borde ryta ifrån. Men det går bara inte.

Någonstans har jag läst om att man inte bör lämna bort barn under första året osv men kan inte hitta vart.

Kan någon snälla hjälpa mig med starka argument at lägga fram till henne för att få henne att förstå?

• Svar på tråden Svärmor tjatar redan, barnet är 1 vecka
  • Anonym (mamma)

Vet att jag borde säga ifrån på skarpen men känner mig fortfarande slut efter förlossningen (som var lite jobbig) och inte helt på topp. Vill bara mysa med sambo och bebis.

Jag har överhuvudtaget svårt att släppa honom till andra än sambon, känns jobbigt att alla som kommer och hälsar på väntar sig att få hålla. Ännu värre om han blir ledsen och de försöker trösta honom trots att jag säger att jag vill ta honom.

Svärmor undrar NÄR hon kan få ha honom. Och jag har hittils svarat "jag vet inte".
    Vem vet hur länge jag kommer att amma tex?

När brukar man lämna ett barn första gången?

• Thalis

Du behöver inga argument än att DU inte vill lämna ifrån dig ditt barn. Vad säger pappan till barnet?
    OCH det är DU som bestämmer hur länge Du vill amma ,inte du och din man utan bara du!

Snart mamma- igen!!
  • Anonym (2)
    Anonym (mamma) skrev 2011-02-12 18:01:02 följande:
    Vet att jag borde säga ifrån på skarpen men känner mig fortfarande slut efter förlossningen (som var lite jobbig) och inte helt på topp. Vill bara mysa med sambo och bebis.

Jag har överhuvudtaget svårt att släppa honom till andra än sambon, känns jobbigt att alla som kommer och hälsar på väntar sig att få hålla. Ännu värre om han blir ledsen och de försöker trösta honom trots att jag säger att jag vill ta honom.

Svärmor undrar NÄR hon kan få ha honom. Och jag har hittils svarat "jag vet inte".

DU LÄMNAR DITT BARN NÄR DU ÄR REDO FÖR DET, OCH INGENTING ANNAT!!
  • Thalis
    Anonym (mamma) skrev 2011-02-12 18:01:02 följande:

Tror att när föräldrarna och barnet är redo.
    Min snart 3-åring har inte sovit över hos varken mina föräldrar eller makens föräldrar, mest för att sonen inte tycker om sin farmor och vi vill inte ha tjafs om vi lämnar honom till mina päron men inte till maken.
    Snart mamma- igen!!
  • Anonym (mamma)

Min sambo håller med mig om att det är för tidigt men även han har svårt för att prata med sin mamma...
    Sen känner inte han på riktigt samma vis som mig, tycker att "några timmar" borde han klara att vara hos henne när jag slutat helamma.

• Anonym (t)

Min svärmor började tjata på bb. Oj, vad hon ville ha honom mkt. Sedan har hon aldrig erbjudit sig... och kommer knappt på födelsedagarna...

Jag tycker du helt enkelt att du kan säga att det är snällt att hon erbjuder sig och att hon gärna får vara barnvakt när han blir större. Du behöver ju inte precisera mer än så.

• Kazeer
    Anonym (säg ifrån) skrev 2011-02-12 17:47:38 följande:
    Du behöver inte ha starka argument, hon ska acceptera hur du som förälder vill ha det. Säg ifrån
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Anonym (mamma) skrev 2011-02-12 18:11:55 följande:
    Min sambo håller med mig om att det är för tidigt men även han har svårt för att prata med sin mamma...
    Sen känner inte han på riktigt samma vis som mig, tycker att "några timmar" borde han klara att vara hos henne när jag slutat helamma.
    Svärmor kan ju tycka precis vad hon vill. När det kommer till kritan, så är det ni föräldrar som bestämmer, när ni ska låta henne vara barnvakt. Hon lär ju knappast komma och slita barnet ifrån er och sticka hem till sig själv.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • LivL

Lämnar folk inte tillbaka honom när han är ledsen och du ber om att få honom??!!!

Du MÅSTE ryta ifrån TS, annars kommer du ångra dig grymt sen, att du inte tog din bebis och tröstade honom utan lät honom gråta och vara ledsen hos nån annan.

• Lanie

kanske kan både du o sambon sätta er ner med svärmor och säga hur ni vill ha det, det är ni som har blivit föräldrar, det är ert barn och ni bestämmer när ni tycker det är dags. Ni måste själva sätta gränserna och det är nu ni måste gå in och våga ta upp det här. Min svärmor är också väldigt bestämd o hon skulle nog helst vilja vara med på förlossningen o sen bo med oss när vi kommit hem från bb, men jag har varit väldigt bestämd med att det är jag som kommer o bli mamma, hon är farmor, det är inte hon som ska få barn, utan jag o min sambo. Ärlig, rak och lugn kommunikation är det som gäller o har ni aldrig provat det förut så är det väl tid o börja med det nu för det kommer då verkligen inte att bli lättare att stoppa huvudet i sanden o inte våga ta diskussionen.

Lycka till!

• Thalis
    Lanie skrev 2011-02-12 18:26:19 följande:
    kanske kan både du o sambon sätta er ner med svärmor och säga hur ni vill ha det, det är ni som har blivit föräldrar, det är ert barn och ni bestämmer när ni tycker det är dags. Ni måste själva sätta gränserna och det är nu ni måste gå in och våga ta upp det här. Min svärmor är också väldigt bestämd o hon skulle nog helst vilja vara med på förlossningen o sen bo med oss när vi kommit hem från bb, men jag har varit väldigt bestämd med att det är jag som kommer o bli mamma, hon är farmor, det är inte hon som ska få barn, utan jag o min sambo. Ärlig, rak och lugn kommunikation är det som gäller o har ni aldrig provat det förut så är det väl tid o börja med det nu för det kommer då verkligen inte att bli lättare att stoppa huvudet i sanden o inte våga ta diskussionen.

Lycka till!
    Så sant Lanie!
    Jag har fått säga åt min svärmor att att nej, hon kommer inte få vara med nästa vecka när bebisen föds. Hon trodde verkligen på att hon var självskriven......Skrikandes
    Snart mamma- igen!!
  • Lanie
    Thalis skrev 2011-02-12 18:29:27 följande:
    Så sant Lanie!
    Jag har fått säga åt min svärmor att att nej, hon kommer inte få vara med nästa vecka när bebisen föds. Hon trodde verkligen på att hon var självskriven......Skrikandes
    hehe.. jag förstår liksom inte hur dom tänker? undrar hur sugna dom själva var på att ha sin svärmor där när de själva skulle föda? fast, man kanske glömmer bort hur man själv tänkte.. fast å andra sidan har min svärmor taggat ner ganska mkt sen vår son föddes, för hon nu inser hon hur fel allt kan gå.. men det är ju iofs lite ot.. :)
  • vivi85

Kommer själv ihåg hut man var med första barndt, men var lugn... Hon vill ju inget illa!

• Anonym (Tina)
    Anonym skrev 2011-02-12 18:00:51 följande:

HAHA har vi samma svärmor ;) Min var likadan även om hon nu faktiskt fick ha dottern just pga hur jag mådde. Jag fick förlossningsdepp. efter förlossningen med henne och behövde egentid. Men tjatet kom även när jag blev "frisk". Jag sa dock nej men hon manipulerade sambon så han lät henne ha dottern. En gång skrek dottern rätt ut när hennes farmor skulle åka iväg med henne från oss. Hon hade då inte träffat dottern på nästan ett halvår så inte så  konstigt att hon skrek som en gris. Jag min dumma idiot lät henne åka. I efterhand ångrar jag mig så att jag inte stog emot, men sambon sa att det var bra, självklart är hon i goda händer osv. Bara det att det var sista gången farmorn hade dottern. Hon får inte ha henne mer över natten och inte heller hennes lillasyster på 5 månader. Kommer aldrig ske, sambon och jag är eniga. Farmor är ingen bra förebild eller person som kan litas på ensam med barnen!

Läste tråden (år senare), men FY FARAO! 

"Skrek som en stucken gris." HUR är den ens möjligt som mamma att utstå att titta på när ens barn skriker för att hon vill till sin mamma, dig--bara för att farmor ska få leka mamma? Det är inte ens hennes barn som fött barn, och hon ska göra så mot barnet? Det där visar ju tyvärr hur många "grandmas" är, de ser inte längre än sin egen näsa och får för sig att leka mamma till sin sons barn så mycket att man hellre mentalt ska skada barnen. Bra ni sa upp kontakten med henne. 
  • Hysteri
    Anonym (2) skrev 2011-02-12 18:09:07 följande:
    DU LÄMNAR DITT BARN NÄR DU ÄR REDO FÖR DET, OCH INGENTING ANNAT!!
    DET ÄR INTE BARA HENNES BARN.ANDRAS VILJOR RÄKNAS OCKSÅ 
Svar på tråden Svärmor tjatar redan, barnet är 1 vecka