Inlägg från: Uliise |Visa alla inlägg
  • Uliise

"anonyma" vagnmissbrukare

Classic Sport: Luftdäck
    City Cross: Plastiga däck det fastnar sten i.

Lätt val!

Majken 100421
  • Uliise
    i want to have a kid: Varför sålde du inte vagnarna istället för att slänga dem?!
    Majken 100421
  • Uliise
    Boudicea skrev 2011-09-07 23:29:55 följande:
    Ojoj, jag inser att jag verkligen passar in här. Beställde en Mountain Buggy Terrain idag :) Har redan en MB duo samt en Chariot CX2. Får vagnen på måndag så det blir lite som julafton då :) Någon annan som har en Terrain?
    Nope men den ser superhäftig ut! Skulle absolut vilja prova den. Du får lägga ut bilder då den kommer
    Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2011-09-11 20:23:10 följande:
    Polar Performane, men det har inga speciella egenskaper förutom ett fult märke på sufletten
    Därför är det så fult att PP är dyrare än de andra!
    Majken 100421
  • Uliise
    Mille11 skrev 2011-10-02 14:53:53 följande:
    Hej alla vagngalningar! :)

Jag behöver tips!
    Har en Babytravel Rio som extravagn/shoppingvagn som jag är supernöjd med! MEN den kommer med största sannolikhet inte funka så bra i vinter. Vi bor ganska lantligt och senaste åren har det vart mycket snö, samt att vi gärna promenerar i skogen. Jag har även en crescent comfort som vi ska sälja då vi är trötta på den.
    Jag letar alltså efter en SITTVAGN som är ganska rejäl och klarar de flesta terränger. Framåt/bakåtvänd spelar mindre roll.
    Har tittat på Emmaljunga Scooter, men den känns trång? Med åkpåse och allt får nog inte min lilla klump så bra utrymme. I butiken rekommenderade hon Babytravel Amsterdam. Vad tror ni om det? Lufthjul är ju ett plus och den är ju rymlig samtidigt som den blir liten ihopfälld. Är den bra i terräng eller hur är det?
    Budgeten ligger väl runt 4000:- men gärna under. Vill däremot inte köpa nåt "skräp".

Så för att sammanfatta: Bra terrängvagn med bra gung, gärna liten ihopfälld. Ganska rymlig för barnet så man får plats med åkpåse, overall osv... Han är 8 mån nu och jag vill helst kunna ha vagnen ett bra tag.

Så... Kom igen och tipsa! :)
    Jag säger fortfarande: Kronan Sulky Och imsel håller med

Och om du vill ha bra gung - Brio Happy!
    Majken 100421
  • Uliise
    Mille11 skrev 2011-10-02 20:28:43 följande:
    Uliise: Kollade happy men den känns alldeles för stor.
    Vart köper man kronan då? Jag vill ju gärna provköra lite o så.

Den vagnen vi har är köpt på nätet o den har krånglat massa o det har vart skitjobbigt att den inte vart köpt i butik...
    Tyvärr kan man bara köpa den på internet, provköra kan man göra i deras butik i Täby - så det är ett stort minus.

Men vill du har mått eller bilder eller info så bara skriv
    Majken 100421
  • Uliise
    Mille11 skrev 2011-10-02 23:42:39 följande:
    MaammaL: Ja det känns så! :(
    Men kolla på Brio Race då? Mycket trevligare att köra än Scootern, högre bygel och bättre liggläge.
    Majken 100421
  • Uliise
    imsel skrev 2011-10-03 12:04:07 följande:
    Nu ska jag också slänga in en fråga förresten!
    Min kusin ska få barn i dec-jan och vet inte vad hon ska köpa för vagn.
    Hon bor ju också här i kiruna, och tror att hon vill ha en med 4 fasta däck.
    Jag har föreslagit Kronan, men hon verkar inte vilja ha en sån, inte heller Emmaljunga..men vad mer kan man rekommendera till henne?
    Sen vill hon helst köpa i butik (finns inte många vagnar att välja mellan då ska jag säga..), för här finns typ bara Emmaljunga och Brio.
    Hon vill att den ska vara ganska smidig också.
    Jag tror dock att hon kommer få avstå från nåt av kriterierna... Men jag frågar väl ändå er här vad ni skulle föreslå?      
    Men vilka är hennes kriterier?

Jag tror på Brio Happy eller Emmaljunga Edge med Classic chassi, då får hon en stor liggdel. Eller Classic sport med city korg om hon vill ha mindre liggdel.

MaammaL: Varför skulle Brios vagnar vara skit? Tar du inte i liite nu?
    Majken 100421
  • Uliise
    MaammaL skrev 2011-10-03 22:19:30 följande:
    för det första är dom fula som fan, sen så är dom stora breda och klumpiga. går sönder hur lätt som helst.. osv.
    Men nu överdriver och generaliserar du ju! De är då definitivt inte större än en Classic sport, och fina är de men det sitter väl i betraktaren.
    Och de går då inte sönder hur lätt som helst, det skulle jag inte ens säga om udda sk skräpmärken som ofta går sönder.
    straw2008 skrev 2011-10-04 10:17:11 följande:
    Sorry men då jag tänker BRIO tänker jag ful stor klumpig 16 kg skötväska på styret osv... hemska vagnar som tar upp en hiss ensam typ.
    Oj, ja då borde du revidera dina fördomar en aning.
    Majken 100421
  • Uliise
    JaneDoe10 skrev 2011-10-08 19:56:19 följande:
    Okej! Jag letar fortfarande vagn och det står mellan Emmaljunga och brio. Men jag gillar på nått sätt brio kombi bättre utseendemässigt. Den känns som "jag" på nått vis. Är dom verkligen så himla dåliga?
    Brio är absolut inte dåliga! Superfina vagnar och happyn är en riktigt bra 4-hjuling. Om du gillar den bäst så satsa på den
    Majken 100421
  • Uliise
    JaneDoe10 skrev 2011-10-09 21:38:00 följande:
    Vad tycker ni om Teutonia?
    Alldeles för små sittdelar: korta och med väldigt låga "sidostycken" samt väldigt låg bygel över benen. De har grymma chassin till sina modeller med svängbara hjul, men jag skulle tyvärr aldrig köpa en med tanke på sittdelarna! Åk till affär och jämför med tex Emmaljungas så ser du skillnaden.
    Majken 100421
  • Uliise
    JaneDoe10 skrev 2011-10-09 22:34:00 följande:
    www.blocket.se/gavleborg/Rosa_Brio_kombi_happ...

Lite trist att denna är den enda brio happy som är i rimligt avstånd från mig. Gillar inte det "fyrkantiga" i tyget....

Älskar denna www.blocket.se/dalarna/Brio_Happy_35798211.ht...  ,men det känns lite långt att åka för en vagn. Visserligen är den billig, men då blir jag orolig att det beror på något också.
    Håll utkik efter luftdäck! Punkteringsfria (som den rosa har) är inge vidare att köra med, breda och trögstydra. Den gula vagnen har luftdäck men däremot ett chassi där man fäller handtaget, och de brukar tyvärr vara ganska tunga. Dessutom är det ett ganska gammalt chassi.
    Majken 100421
  • Uliise
    SmultronKatt skrev 2011-10-21 19:26:56 följande:
    Vad har ni att säga om Brio happy med kompktcahssit? jag har köpt en -08 i dag och inte testkört den så mycket, är orolig att den är för klumpig.... 
    Tyvärr är kompaktchassit inge vidare! Visst, det blir litet när vagnen fälls ihop, men det har NOLL fjädring...
    Majken 100421
  • Uliise
    SmultronKatt skrev 2011-10-21 19:26:56 följande:
    Vad har ni att säga om Brio happy med kompktcahssit? jag har köpt en -08 i dag och inte testkört den så mycket, är orolig att den är för klumpig.... 
    Det blir också väldigt stötigt när man kör på grus pga. att det inte finns fjädring.
    Majken 100421
  • Uliise
    EHel skrev 2011-10-23 08:21:20 följande:
    Håller med om Brio Happy och Compact-chassit - helt avsaknad av fjädring.

Köpte en -07 när sonen föddes, märkte dock från bilen och in att den verkade stum så åkte tillbaka och bytte till det "vanliga" chassit. Det bästa vi gjort. Vagnen har varit grym och hänger fortfarande med till lillasyster, numera dock mest som sovvagn på dagis då vi i princip inte använder vagn hemma längre.

Mitt tips är en separat liggvagnsinsats då det går att fälla upp ett litet ryggstöd när de blir lite större och nyfikna. Mjuklift funkar säkert utmärkt, men har träffat många barn som inte vill vara i vagnen längre när de blir i nyfiken-åldern men fortfarande för små för sittdelen.
    Dessutom blir vagnen mycket lättare med enbart liggdel än sittdel + mjuklift.
    Playing the angel skrev 2011-10-23 00:07:37 följande:

Skapade nyss en egen tråd, men lägger in min ts här också för ni om någon borde ju kunna hjälpa mig

Vår barnvagnshistoria är verkligen lång och på gränsen till pinsam, men jag känner nu igen (tyvärr) att det är dags för byte. Behöver verkligen era tips och erfarenheter.

Våra krav:

Ordentlig suflett
    Rymlig att sova i även med vintermundering och åkpåse upp till ca 3 år (har vilan i vagn ute på fsk)
    Smidig att fälla ihop och inte ta upp hela bagageutrymmet i bilen
    Klara av att rulla i snö och skogspromenader
    Stabil

Vår vagnhistoria hittills är:

1. Bugaboo Cameleon (sonen växte ur den på längden, i övrigt grym)
    2. Emmaljunga Scooter 2.0 (för kort och dålig suflett, dålig kvalite, chassit blev skevt direkt)
    3. Babyjogger City Select (syskonvagn) köpte vi när vi fick barn nummer två och barn ett fortfarande ett tag till behövde åka vagn. Helt underbar vagn, mycket bra kvalite, smidig, tog ingen plats i bilen. Dock syskonvagn och onödigt stor att använda när bara ett barn behöver åka.
    4. Emmaljunga Nitro (mycket nöjd med förutom två punkter, tar upp hela bagageutrymmet i bilen och nu när dottern börjar bli lång också så tar hennes huvud i metallbågen som står upp i ryggstödet. Högst obehagligt och vi får bulla upp med kuddar för att hon inte ska ligga mot metallbågen).
    5. Bugaboo Bee - Används som komplement till Nitron när det inte är snö, shoppingvagn. Kommer behållas som extra vagn vid resor, shopping osv.

Tänkte tipsa om Nitron innan jag såg vad du skrev. Nu är det ju såatt du har rätt tuffa krav,  en stabil vagn med stor sittdel och sufflett samt terrängkörningsegenskaper PLUS liten ihopfälld, det går liksom inte ihop.
    Jag tycker att min Nitro blir hyffsat liten! Dessutom har den än stor sittdel så om den inte räcker så vet jag inte.

Brio Sitty har ett rejält sittläge men bara ett enkelt vindskydd och litet viloläge, ingen sova-vagn med andra ord.

Rent generellt är det ju så att du längre sittdel, desto sämre liggläge eftersom större barn inte sover i vagn generellt.

Vilka krav kan du kompromissa bort?
    Majken 100421
  • Uliise

Åh jag vill också ha duovagnshjulen till min sulky!

Bild bild bild :D

Majken 100421
  • Uliise

t0va: Ja när man ser dina bilder ser orginalhjulen pluttiga ut! Vilken himla tur du hade som fick dem med sulkyn, har aldrig sett nån som sålt sulkyn tillsammans med de hjulen.

Majken 100421
  • Uliise

Ja den absolut största nackdelen med kronan sulky är det korta fotstödet!

Majken 100421
  • Uliise
    Paddil skrev 2012-01-18 16:57:22 följande:
    Hej missbrukare! Är det någon som vet vilka åkpåsar som passar bra i Kronan Sulky? Och vilka sittdynor? Hur är det med footsack? Jag vet att Kronan inte har såna, men kanske någon har bra idé om någon annan lösning? Köpte min sulky begagnad i våras och är sjukt nöjd. 12" däck följde med så de sitter på för jämnan, bor lite på landet. Jag bara älskar denna vagn! Sonen, 3 år, åker fortfarande en del och sover gärna i den
    De flesta åkpåsar passar nog, jag har en vinterpåse från Babytravel som passar fint
    Majken 100421
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare