• cassis23

Hur ger ni protoviten och Järnet?

Har en son som får protovit i flaska (flaskmatas)
    och när han är en månad så ska han även börja få järn, kan man ge de i samma flaska?

Ni som ammar hur ger ni? Sked, flaska?
    Funderar på att få igång amningen ordentligt.

• Svar på tråden Hur ger ni protoviten och Järnet?
  • cassis23
    cloudberry79 skrev 2011-02-09 22:47:37 följande:
    Ett smart sätt är att blanda protovit, järn och lite lagom varm ersättning i en liten kopp (tex skyddslocket som brukar följa med flaskorna). Montera dinappen på kragen, men skruva inte på flaskan! Sätt sedan nappen i barnets mun i matningsposition, häll koppens innehåll ner i dinappen. När den lilla koppen är tömd sätter man nappen på flaskan och matar som vanligt.
    Bra tips o bra förklarat! Men får man blanda järnet o protoviten samtidigt?
    Måste ju funka att göra så här även om man ammar, bara ta urpumpad mjölk istället för erstättning.
    Enligt BM kan man ge på sked men har hört att de smakar illa.
  • oOMayaOo
    cloudberry79 skrev 2011-02-09 22:47:37 följande:
    Ett smart sätt är att blanda protovit, järn och lite lagom varm ersättning i en liten kopp (tex skyddslocket som brukar följa med flaskorna). Montera dinappen på kragen, men skruva inte på flaskan! Sätt sedan nappen i barnets mun i matningsposition, häll koppens innehåll ner i dinappen. När den lilla koppen är tömd sätter man nappen på flaskan och matar som vanligt.
    Smart, men man ska inte ta järnet i sammanband med mat.
  • cloudberry79
    oOMayaOo skrev 2011-02-10 22:29:51 följande:
    Vi som matade varannan timme fick gärna ge i samband med mat, eftersom sonen inte öppnade munnen för NÅGOT annat än flaskan på långt över ett år Effekten är inte lika bra om man tar järn i samband med mjölkrik kost, men det är spädbarn vi pratar om här, alltså de är så små att de förmodligen inte äter något annat än mjölkkost...
    If you love me - please don't feed me!
  • oOMayaOo
    cloudberry79 skrev 2011-02-10 22:44:54 följande:
    Vi som matade varannan timme fick gärna ge i samband med mat, eftersom sonen inte öppnade munnen för NÅGOT annat än flaskan på långt över ett år Effekten är inte lika bra om man tar järn i samband med mjölkrik kost, men det är spädbarn vi pratar om här, alltså de är så små att de förmodligen inte äter något annat än mjölkkost...
    Ja, om barnet inte accepterar det om det inte blandas med mat så är det inte mycket annat att göra.  

Min son åt inte alls när han började med järn, så vi slapp tänka på det iallafall den första tiden. Men sen han började äta så fick han järnet på spruta på sjukhuset och sen på sked hemma, mellan måltider. 
  • cloudberry79
    oOMayaOo skrev 2011-02-10 22:29:51 följande:
    Och så lärde vi oss att göra på neo, alltså blanda ut i lite ersättning och ge i nappen, eftersom att barnet då slipper känna smaken, funkar finfint för kräsna barn. Man kan ju inte blanda ut i apelsinjuice direkt
  • Kazeer

Första barnet fick "järndroppar" (var det Niferex han fick...?). Han ammades och jag gav honom dropparna på en sked (precis som jag senare gjorde med AD-dropparna).

Andra barnet fick protovit. Den första månaden fick han protoviten i sonden. Sedan flaskmatades han och även han fick sina droppar på en sked.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • oOMayaOo

Jag skulle inte våga ge protivit på sked, det blir såna sjuka fläckar om man spiller.

• Kazeer
    oOMayaOo skrev 2011-02-10 23:18:50 följande:
    Jag skulle inte våga ge protivit på sked, det blir såna sjuka fläckar om man spiller.
    Jag har hört andra säga det också men vi klarade oss helt från fläckar. Jag vet inte hur det gick till. Då var det värre med Niferexen, tyckte jag. Men det blev bara en fläck under de månaderna och det kan jag leva med.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • cloudberry79
    oOMayaOo skrev 2011-02-10 23:18:50 följande:
    Niferexen också, jag fick slänga otaliga kläder med protovitspyor och niferexkräks på, det är som att det aldrig går bort, oavsett vilka superrengöringsmedel man använder!
  • Nova82

Hej!

Hur länge skulle ni ge era små Niferex? Min första dotter fick så mycket problem med magen så hon vägde runt 2500g när vi slutade med det. Men min andra dotter väger nästan 4500g nu... undrar om det är vid någon speciell vikt man slutar eller om de ska ta något prov för att se så järnvärdet ligger bra?
    Är så trött på alla förstörda kläder.....!

Swallowing pride never choked anyone
Svar på tråden Hur ger ni protoviten och Järnet?