• cassis23

Hur ger ni protoviten och Järnet?

Har en son som får protovit i flaska (flaskmatas)
    och när han är en månad så ska han även börja få järn, kan man ge de i samma flaska?

Ni som ammar hur ger ni? Sked, flaska?
    Funderar på att få igång amningen ordentligt.

• Svar på tråden Hur ger ni protoviten och Järnet?
  • oOMayaOo
    Nova82 skrev 2011-02-12 22:11:39 följande:
    Hej!

Hur länge skulle ni ge era små Niferex? Min första dotter fick så mycket problem med magen så hon vägde runt 2500g när vi slutade med det. Men min andra dotter väger nästan 4500g nu... undrar om det är vid någon speciell vikt man slutar eller om de ska ta något prov för att se så järnvärdet ligger bra?
    Är så trött på alla förstörda kläder.....!
    Min son är en bjässe på 7 kg men han får fortfarande järn. Sist vi var till sjukhuset, för ca 2 månader sen, så sa de att vi skulle fortsätta tills de tagir nya blodprover, och det kommer göras om ca 1½ månad. Protoviten tar han också fortfarande.
  • Toffeeluv

Vår tjej ät järn o c-vitamin och det blandade vi i en liten plastkopp o gav henne. Järnet gav vi 2 ggr per dag så andra gången när det bara var järn så gav vi det på sked. Det gick bra och det vart i samband med mat (amning) och det var helt ok enligt NEO. Ja, helt galna fläckar blev det när hon spottade ut o då var det bara att slänga kläderna..
    Hon åt järn tills hon var 6 mån korr (8mån vanligt). Det visste vi från början för det var så de skrev ut medicinen. :)
    Lycka till med allt! :)

• Nova82

På BVC frågade de mig om hur länge min dotter ska ta järnet, om det inte är dags att sluta snart... Får be banläkaren att ta ett blodprov när hon ska vaccineras. Känns så osäkert när inte ens BCV vet...
    Protoviten slutade min dotter med när hon var 6 1/2 vecka (hon var lite över 34 v då). Beror det på hur tidigt född man är hur länge man ska ta det, eller varför är det så olika? Min dotter föddes i v 28+2.

Swallowing pride never choked anyone
  • cloudberry79

Protoviten fick vi ge tre veckor efter hemgång, då var sonen två veckor korr, då bytte vi till AD-droppar (jag tror att det normala är att man går över till D-droppar vid ungefär fullgången tid, någon får gärna rätta mig här!) Niferex skulle vi ge tills sonen var sex månader okorr, det verkar också vara rätt vanligt. Kontakta den neoavdelning ni låg på om du vill veta hur ni ska göra! Sonen är född 28+3.

If you love me - please don't feed me!
  • Drop Dead Gorgeous

När hon inte sondades längre gav vi protovit o niferex på spruta i munnen.
    Till oss sa de på neo att man skulle ge niferex i 6 månader. Det är inte bra tydligen att ge för länge heller...

Vårt bvc visste inte heller men inte så konstigt då det inte är de som ordinerar det heller så prata med eran neo-läkare. Vi tog inget blodprov innan vi slutade med niferexet, de tyckte att det var dumt att sticka i onödan. Vi har en tjej född i v 25 och som har fått blod ganska många gånger under sjukhus tiden då hon producerade så dåligt själv.

Håller med om att det är såå tråkigt med alla fula fläckar o alla förstörda kläder man fått kasta. Nu blir det bara fula fläckar av viss mat...

• yes79

Protovit gav vi bara i  några veckor efter vi kom hem från neo och det gav vi med spruta. Järn fick hon i 6 månader sedan slutade vi bara att ge det då det stod till 6 månader på receptet. Vid det laget åt hon både ersättning och köpegröt så det kändes som hon omöjligen kunde få för lite järn då.

Vi gav niferex på en liten silikonsked, samma som vi använde till d-droppar, dottern klagade aldrig, men någon gång ibland så rann det ju ut och blev fula fläckar på kläder.

• Kazeer
    cloudberry79 skrev 2011-02-13 16:30:34 följande:
    Protoviten fick vi ge tre veckor efter hemgång, då var sonen två veckor korr, då bytte vi till AD-droppar (jag tror att det normala är att man går över till D-droppar vid ungefär fullgången tid, någon får gärna rätta mig här!) Niferex skulle vi ge tills sonen var sex månader okorr, det verkar också vara rätt vanligt. Kontakta den neoavdelning ni låg på om du vill veta hur ni ska göra! Sonen är född 28+3.
    Min yngste föddes i vecka 35+3 och han fick Protovit tills han var 3,5 månad (okorrigerat) och då gick vi över till D-droppar.

Min äldste föddes i vecka 36+3 och han fick, om jag minns rätt, Niferex tills han var sex månader (okorrigerat).
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MaraBella Korpfot
    cassis23 skrev 2011-02-09 22:43:59 följande:
    Med bröstmjölk i dinappen?
    Jepp. Under förutsättning att barnet förstår att äta ur nappen, men din är ju van eftersom han får ersättning nu.

Cloudberry beskrev bättre hur man gör.
  • MaraBella Korpfot

Vår son föddes i vecka 30+5
    Protoviten gav vi tills flaskan var slut, enligt vad läkaren sa åt oss när vi lämnade NEO, tror han var ca en månad korr då, sen gick vi över till AD droppar.
    Järnet gav vi i ca 6 månader.
    Vid uppföljningen vid 6 månader togs ett blodprov och sen fick vi sluta.
    Jag förstod det som att anledningen att man ger järn i just 6 månader är att tillskottet ska ersätta de järndepåer fullgånga barn har som räcker just ca 6 månader.
    Sen är det dags att introdusera mat så att barnen får i sig järn den vägen.

• oOMayaOo

Jag ringde precis sjukhuset och frågade om vi kan sluta med Niferexet och Protoviten. Sonen är 7 månader (5½ korrigerat) nu så han äter både gröt och mat och vi ska ut på långresa så det skulle vara skönt att slippa ha med kylväskor med Nef. och Pro. att dra runt med och alltid hålla kylt.
    De skulle kolla upp det och återkomma. 

• carqun

Vi har aldrig fått järn, vilket är lite konstigt när man tänker på det i efterhand eftersom dottern fått 30 blodtransfusioner under sina första tre månader (född v 25+1). Eller så är det kanske just därför - hon borde ha fått enorma mängder järn med allt blod...  Protovit har hon dock fått, fick äta tre månader efter utskrivning, dvs 3 månaders korr ålder. Hon fick i spruta i munnen, gick jättebra.

• Gsaurie

Min grabb föddes 33+2 och fick enbart Protovit tills han var 4 månader och kunde gå över på D-droppar.

Blandade alltid i en liten skvätt bröstmjölk och gav på flaska.
    Försökte ge på sked men då kräktes han upp det igen.

Har inte fått en enda "protovitfläck" på kläderna som inte gått att få bort i tvätten!

Svar på tråden Hur ger ni protoviten och Järnet?