Inlägg från: oOMayaOo |Visa alla inlägg
  • oOMayaOo

Hur ger ni protoviten och Järnet?

Protoviten ger vi i ersättningen. Järnet ger vi på sked mellan två måltider efter som man inte ska ta järn samtidigt som mat. Det hämmar effekten.

• oOMayaOo
    cloudberry79 skrev 2011-02-09 22:47:37 följande:
    Ett smart sätt är att blanda protovit, järn och lite lagom varm ersättning i en liten kopp (tex skyddslocket som brukar följa med flaskorna). Montera dinappen på kragen, men skruva inte på flaskan! Sätt sedan nappen i barnets mun i matningsposition, häll koppens innehåll ner i dinappen. När den lilla koppen är tömd sätter man nappen på flaskan och matar som vanligt.
    Smart, men man ska inte ta järnet i sammanband med mat.
  • oOMayaOo
    cloudberry79 skrev 2011-02-10 22:44:54 följande:
    Vi som matade varannan timme fick gärna ge i samband med mat, eftersom sonen inte öppnade munnen för NÅGOT annat än flaskan på långt över ett år Effekten är inte lika bra om man tar järn i samband med mjölkrik kost, men det är spädbarn vi pratar om här, alltså de är så små att de förmodligen inte äter något annat än mjölkkost...
    Ja, om barnet inte accepterar det om det inte blandas med mat så är det inte mycket annat att göra.  

Min son åt inte alls när han började med järn, så vi slapp tänka på det iallafall den första tiden. Men sen han började äta så fick han järnet på spruta på sjukhuset och sen på sked hemma, mellan måltider. 
  • oOMayaOo

Jag skulle inte våga ge protivit på sked, det blir såna sjuka fläckar om man spiller.

• oOMayaOo
    Nova82 skrev 2011-02-12 22:11:39 följande:
    Hej!

Hur länge skulle ni ge era små Niferex? Min första dotter fick så mycket problem med magen så hon vägde runt 2500g när vi slutade med det. Men min andra dotter väger nästan 4500g nu... undrar om det är vid någon speciell vikt man slutar eller om de ska ta något prov för att se så järnvärdet ligger bra?
    Är så trött på alla förstörda kläder.....!
    Min son är en bjässe på 7 kg men han får fortfarande järn. Sist vi var till sjukhuset, för ca 2 månader sen, så sa de att vi skulle fortsätta tills de tagir nya blodprover, och det kommer göras om ca 1½ månad. Protoviten tar han också fortfarande.
  • oOMayaOo

Jag ringde precis sjukhuset och frågade om vi kan sluta med Niferexet och Protoviten. Sonen är 7 månader (5½ korrigerat) nu så han äter både gröt och mat och vi ska ut på långresa så det skulle vara skönt att slippa ha med kylväskor med Nef. och Pro. att dra runt med och alltid hålla kylt.
    De skulle kolla upp det och återkomma. 

Svar på tråden Hur ger ni protoviten och Järnet?