• Anonym (orolig)

Hur farligt är T-röd?

Har en vän som är rätt nergången.. Han har även börjat dricka t-sprit istället för ja, sprit från systemet.. 
    Undrar hurpass mycket farligare det är jämfört med "vanlig" alkohol? Vet inte hur jag ska kunna hjälpa honom?  

• Svar på tråden Hur farligt är T-röd?
  • Anonym (iditiskt)
    Anonym (T-röd) skrev 2011-02-07 16:26:05 följande:
    Bättrer att googla infon på nätet än att söka svar här, snabbare, enklare och du får definitivt SVAR på dina frågor!
    Här är ett rent fakta blad som jag hitta på 3 sekunder; T-RÖD
    Du är medveten om att du faktablad är från 2005?
  • ModestyB
    Anonym (iditiskt) skrev 2011-02-07 16:37:13 följande:
    Det lär vara exakt samma produkt då som nu. Min man använder T-röd vid industriell tillverkning och han säger att inget förändrats, då hade han fått information om det.

Det är INTE samma sammansättning på bolagssprit som på T-röd. Och dricker man T-röd så har man ett missbruk som gått så långt att det är klart livshotande. Håller med om att TS bör kontaka beroendemottagningen för råd.
  • Anonym (T-röd)
    Och det spelar vilken roll? Har biverkningarna på kroppen helt plötsligt ändras på sex år eller?! Dina försök över att vara lustig på min bekostnad betackar jag mig för!
    Gör som jag och GE råd istället för att försöka TRYCKA ner!
  • grustag
    Driver du med oss eller?
    T-doja är inget annat än vanlig etanol som smakar förjävla illa, främst tack vare bitrexen.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (T-röd) skrev 2011-02-07 16:26:05 följande:
    Bättrer att googla infon på nätet än att söka svar här, snabbare, enklare och du får definitivt SVAR på dina frågor!
    Här är ett rent fakta blad som jag hitta på 3 sekunder; T-RÖD
    Jo jag läste det innan jag startade tråden men det står väl inget där om förtäring direkt? Fast utifrån det bladet verkar det inte vara så extremt farligt iaf 
  • jaghopparhögt
    grustag skrev 2011-02-07 17:00:41 följande:
    Driver du med oss eller?
    T-doja är inget annat än vanlig etanol som smakar förjävla illa, främst tack vare bitrexen.
    Haha ja man måste vara riktigt desperat om man dricker t-doja, jag prövade att dricka t-röd påskoj för några år sen och jag kan säga att bitrex är verkligen inget som är lätt att dricka.
  • Anonym
    jaghopparhögt skrev 2011-02-07 23:07:58 följande:
    Haha ja man måste vara riktigt desperat om man dricker t-doja, jag prövade att dricka t-röd påskoj för några år sen och jag kan säga att bitrex är verkligen inget som är lätt att dricka.
    Med piggelin så går det utmärkt!
  • Anonym (T-röd)

Citat från T-röd;

"Skölj näsa, mun och svalg med vatten.
    Ge genast ett par glas mjölk eller vatten om
    den skadade är vid fullt medvetande.
    Kontakta läkare om större mängd förtärts."

Anonym (orolig) skrev 2011-02-07 21:57:15 följande:
    Jo jag läste det innan jag startade tråden men det står väl inget där om förtäring direkt? Fast utifrån det bladet verkar det inte vara så extremt farligt iaf 
    Inte så farligt? Jämför man med systembolagets alkohol, som många har gjort här i tråden, så tror jag inte att det finns en sådan här varningstext vid förtäring...?!
  • Anonym (oinsatt)

Märkliga mothugg, men det är väl standardnivån här...

Starksprit från bolaget innehåller typiskt runt 40% alkohol (dvs etanol = etylalkohol = C2H5OH), 55-60% vatten, nån enstaka % övrigt (= andra alkoholer, estrar, oljor etc).

T-röd från macken innehåller typiskt runt 95% alkohol (dvs etanol = etylalkohol = C2H5OH), 4% vatten, 1% övrigt (= denatureringsmedel).

Anonym (T-röd) skrev 2011-02-08 10:55:30 följande:
    Inte så farligt? Jämför man med systembolagets alkohol, som många har gjort här i tråden, så tror jag inte att det finns en sådan här varningstext vid förtäring...?!
    Av nån anledning behövs inte varningstexter på systemsprit trots att den kan vara både långsiktigt och akut livsfarlig. Gissninigsvis för att den faktiskt är avsedd att ge en kulturellt betingad förgiftning och att gemene man förväntas veta att det är onyttigt. Men för produkter som inte är avsedda för konsumtion behövs objektiv information för den skull någon råkar få i sig den av "misstag". Etanolen och dess fysiologiska effekter är hursomhelst desamma.
  • Anonym
    Anonym (oinsatt) skrev 2011-02-08 12:33:15 följande:
    Märkliga mothugg, men det är väl standardnivån här...

Starksprit från bolaget innehåller typiskt runt 40% alkohol (dvs etanol = etylalkohol = C2H5OH), 55-60% vatten, nån enstaka % övrigt (= andra alkoholer, estrar, oljor etc).

T-röd från macken innehåller typiskt runt 95% alkohol (dvs etanol = etylalkohol = C2H5OH), 4% vatten, 1% övrigt (= denatureringsmedel).Av nån anledning behövs inte varningstexter på systemsprit trots att den kan vara både långsiktigt och akut livsfarlig. Gissninigsvis för att den faktiskt är avsedd att ge en kulturellt betingad förgiftning och att gemene man förväntas veta att det är onyttigt. Men för produkter som inte är avsedda för konsumtion behövs objektiv information för den skull någon råkar få i sig den av "misstag". Etanolen och dess fysiologiska effekter är hursomhelst desamma.
    Nu tänkte du kanske inte på att 95%ig sprit är en smula lättare att överdosera.
Svar på tråden Hur farligt är T-röd?