• Anonym

Hur farligt är T-röd?

Det är faktiskt inte alls jättefarligt, det är inte direkt nyttigt men inte heller farligt.
    Farligt i den bemärkelsen att man kan bli förgiftad av den, inte mer än vanlig sprit då.
    Det finns faktiskt inget direkt giftigt och farligt i t-röden.
    Men det är knappast nyttigt att dricka t-röd regelbundet i längre perioder, dock så är nog ingen direkt skillnad i nyttighet i att dricka t-röd varje helg eller vanlig sprit.

Verkar väl lite tokigt för alla andra dock eftersom det krävs rejält med diciplin för att få i sig t-röd.

• Anonym
    jaghopparhögt skrev 2011-02-07 23:07:58 följande:
    Haha ja man måste vara riktigt desperat om man dricker t-doja, jag prövade att dricka t-röd påskoj för några år sen och jag kan säga att bitrex är verkligen inget som är lätt att dricka.
    Med piggelin så går det utmärkt!
  • Anonym
    Anonym (oinsatt) skrev 2011-02-08 12:33:15 följande:
    Märkliga mothugg, men det är väl standardnivån här...

Starksprit från bolaget innehåller typiskt runt 40% alkohol (dvs etanol = etylalkohol = C2H5OH), 55-60% vatten, nån enstaka % övrigt (= andra alkoholer, estrar, oljor etc).

T-röd från macken innehåller typiskt runt 95% alkohol (dvs etanol = etylalkohol = C2H5OH), 4% vatten, 1% övrigt (= denatureringsmedel).Av nån anledning behövs inte varningstexter på systemsprit trots att den kan vara både långsiktigt och akut livsfarlig. Gissninigsvis för att den faktiskt är avsedd att ge en kulturellt betingad förgiftning och att gemene man förväntas veta att det är onyttigt. Men för produkter som inte är avsedda för konsumtion behövs objektiv information för den skull någon råkar få i sig den av "misstag". Etanolen och dess fysiologiska effekter är hursomhelst desamma.
    Nu tänkte du kanske inte på att 95%ig sprit är en smula lättare att överdosera.
  • Anonym
    grustag skrev 2011-02-07 17:00:41 följande:
    Driver du med oss eller?
    T-doja är inget annat än vanlig etanol som smakar förjävla illa, främst tack vare bitrexen.
    He he då tycker jag du ska dricka detta och se vad som händer.
    Det innehåller en hel del mer än etanol se gärna detta fakta blad.

http://www.byggplast-batprylar.se/Kem_Tekniskt/Br%C3%A4nsle/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/ArticleDocuments/S%C3%A4kerhetsdatablad%20T-R%C3%96D.pdf

Man är bra illa däran om man dricker T röd

• Anonym
    jaghopparhögt skrev 2011-02-09 15:51:51 följande:
    Fast du får lägga till bitrexen här. Jag tror faktiskt inte det är möjligt att dricka så mycket t-röd att man överdoserar för man får knappast i sig mer än fyra. Det går liksom inte att dricka hela flaskan av misstag, man får aldrig ner en sådan mängd. Folk förstår nog inte hur bittert det faktiskt smakar.
    Räkna på hur mycket (stor mängd) alkohol du behöver få i dig för att överdosera och jämför mängden mellan 40% och 95%ig sprit. Kolla hur mycket en munfuill vatten är sen och du bör kunna överdosera på väldigt små mämngder.

Det går att neutralisera bitrexen med rätt tillbehör.
  • Anonym
    jaghopparhögt skrev 2011-02-09 16:28:45 följande:
    Men gör det själv istället och visa dina uträkningar.
    Man får knappast i sig tillräckligt för att överdosera. De flesta får nog inte i sig 4cl ens.
    Det går knappast att neutralisera bitrexen utan tillgång till kemilabb.
    Jag sa inte neutralisera, som sagt tidigare det går fint med piggelin.
  • Anonym
    jaghopparhögt skrev 2011-02-09 17:10:04 följande:
    Har du själv testat med piggelin?
    Jag vet att den där knarkaren i Uppsala gjorde sig känd på youtube med t-röd och piggelin men det knappast så att det går fint att dricka det sen. Du får fortfarande inte i dig mer än nån enstaka snaps.
    Att dricka det utan något annat att dölja smaken med är nog i princip omöjligt.
    Alltså jag har ju testat, det finns en hel del som provat det och det krävs massor med piggelin och flaskan töms mer än 6cl kan  jag lova. Mend et var bara i testsyfte, det är inte olagligt att dricka t-röd heller. Olämpligt ja men olagligt nej.
Svar på tråden Hur farligt är T-röd?