Pigeon skrev 2011-02-05 23:01:42 följande:
Han har ju bara gått ett halvår i ettan så det har inte varit så många utvecklingssamtal och föräldramöten. Det är svårt också för att det lika väl kan vara barn i andra klasser som kommer med såna kommentarer.
Personligen är jag alltid noga med att låta barnen läsa vad de vill, klä sig i vad de vill osv. Men jag vill inte heller att de ska råka hamna i en situation där typ halva skolan skrattar åt dem. Så t.ex. att låta sonen gå till skolan i klänning (som någon i en annan tråd skrev om) skulle jag faktiskt inte göra.
Vad gäller litteratur har frågan inte aktualiserats eftersom han mest läser Bert för närvarande, och de är väl så grabbiga som böcker kan bli...
Jag läste Bert och Sune när jag var liten! Älskade dem!
Läste även Tintin och Finn och Fiffi. samt Kitty- böckerna.
Jag tycker du ska låta dina barn läsa vad de vill och göra det som känns bekvämt för dem, även småorter och småskolor behöver " chockas " in i verkliga livet ibland!
Synd bara att det är så från första början. ha en öppen dialog med "fröken" hon kanske kan hjälpa till eller sprida lite ljus över det hela? Prata med henne när du hämtar eller fråga om en tid då ni kan ses och prata om det!
Skolan ska ju jobba med genus, jämställdhet och anti- mobbing, inte bidra till mobbing och utanförskap!