• Pigeon

Får pojkar läsa flickböcker?

Vad tycker ni, är det OK för killar att läsa tjejböcker? Såna som t.ex. Tvillingarna, Kitty m.fl?

Om ni tycker det är okej, ska man då förvarna pojken om att han ev kan bli retad av andra barn om de ser såna böcker i hans bokhylla? De brukar ju kategoriseras som flickböcker på skolbiblioteket, så det finns säkert något barn som reagerar på det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 19:21
    Kommentera gärna i tråden och motivera ditt svar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?
  • Frontline

Får en man läsa tidningar som hänt extra, hemmets journal, allers mm för det är väl tidningar mer riktade till kvinnor?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JuliaåRonjasmammis
    Trollet Ludenben skrev 2011-02-03 19:44:11 följande:
    har du aldrig hört talas om Kitty, tvillingarna osv. Och för att göra det ännu mer mystiskt... när jag var barn och läste dessa så hade alla FLICKBÖCKER från wahlströms förlag (som bla tryckte kitty) RÖDA ryggar. Pojkböckerna tex biggles hade GRÖNA ryggar... det får väl dagens föräldrar att gråta. Huva vad ojämställt att dela upp böckerna i flick och pojkfärger.
    Trodde faktiskt inte det fanns folk som höll på med sånt uppdelande trams fortfarande, därav min fråga. Själv läste jag både Kitty och Biggles och funderade inte nämnvärt på om det var ok eller inte, eller om det ena var för tjejer och det andra för killar.

Böcker är böcker, liksom.
    Don't mess with my integrity!
  • Pyris

Ja, jag blir glad om dom läser böcker, som dom tycker är intressanta.
    Jag vet inte.. jag läste serietidningen Fantomen när jag var liten.
    Vi försöker att placera vad som är flickigt o pojkigt utan huvudsaken är att dom gör det som tycker är kul/intresserade av. 

• Trollet Ludenben
    cloudberry79 skrev 2011-02-03 19:46:50 följande:
    Klart! På mitt biblo har de inte sån klassificering, de har genreklassat alla barn- och ungdomsböcker efter andra kriterier, såsom rymdskepp för sci-fi, förstoringsglas för mysterier, enhörning för fantasy etc. Wahlströms nya utgåvor har inte grön och röd rygg, det slutade de med i början av åttiotalet
    i början av 80talet kan det inte vara eftersom jag är född 79 och köpte nya böcker med RÖDA ryggar när jag var i 9årsåldern jag fick inga men av det.... eller vänta förresten. Jag öppnade ett konto på FL ett antal år senare. Det måste vara nåt som skadades i huvudet när jag matades med röda ryggar för några normala hänger det ju inte här... och inte jag heller
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-03 19:49:01 följande:
    Trodde faktiskt inte det fanns folk som höll på med sånt uppdelande trams fortfarande, därav min fråga. Själv läste jag både Kitty och Biggles och funderade inte nämnvärt på om det var ok eller inte, eller om det ena var för tjejer och det andra för killar.

Böcker är böcker, liksom.
    jag läste inte biggles för de var tråkiga... grön eller röd rygg kvittade väl men eftersom inte det var till mitt intresse så läste jag dom inte. Men jag kunde inte låta bli att påpeka om de röda ryggarna så folk kunde förfasa sig lite
    Älskade ungar
  • lövet2
    Frontline skrev 2011-02-03 19:47:26 följande:
    Får en man läsa tidningar som hänt extra, hemmets journal, allers mm för det är väl tidningar mer riktade till kvinnor?
    Nej. Man blir korkad av att läsa dem.
  • enny signatur
    Trollet Ludenben skrev 2011-02-03 19:44:11 följande:
    har du aldrig hört talas om Kitty, tvillingarna osv. Och för att göra det ännu mer mystiskt... när jag var barn och läste dessa så hade alla FLICKBÖCKER från wahlströms förlag (som bla tryckte kitty) RÖDA ryggar. Pojkböckerna tex biggles hade GRÖNA ryggar... det får väl dagens föräldrar att gråta. Huva vad ojämställt att dela upp böckerna i flick och pojkfärger.
    De böckerna mindes jag bara de gröna ryggarna av, säger kanske något. Kittyböckerna var jag intget stort fan av och jag avskydde verkligen alla hästböcker. 

• pigglet

Känns som förlegad fråga. Flickböcker - är det böcker som handlar om flickor alltså? Så då är det kanske inte ok att flickor läser pojkböcker då - alltså böcker som handlar om pojkar/män. Tex Sherlock Holmes, de flesta deckare över huvud taget, ja, den mesta litteraturen som skrivs handlar ju konstigt nog om män / pojkar.

Åter igen, män som norm. De förväntas tilltala ALLA, i deras egenskap av människa. Medans flickor / kvinnor är något annat, det avvikande, som bara de av samma kön klarar av att läsa om.

• Frontline
    lövet2 skrev 2011-02-03 19:54:07 följande:
    Nej. Man blir korkad av att läsa dem.
    Det var som jag trodde då...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Pigeon

Åh, de där gröna och röda ryggarna minns jag.   Jag tror inte jag föste så mycket avseende vid det, det man gillade läste man. Mina bröder som var ganska grabbiga läste också Kitty och hästböcker.

Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?