• Pigeon

Får pojkar läsa flickböcker?

Vad tycker ni, är det OK för killar att läsa tjejböcker? Såna som t.ex. Tvillingarna, Kitty m.fl?

Om ni tycker det är okej, ska man då förvarna pojken om att han ev kan bli retad av andra barn om de ser såna böcker i hans bokhylla? De brukar ju kategoriseras som flickböcker på skolbiblioteket, så det finns säkert något barn som reagerar på det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 19:21
    Kommentera gärna i tråden och motivera ditt svar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?
  • linas fina
    Pigeon skrev 2011-02-03 22:00:48 följande:
    Smart drag... men knäppt att de ska behöva vara så!
    Eller förresten pseudonym har hon kanske inte men hon tog medvetet bara initialerna för att inte visa att hon var kvinna.
  • Psyke
    Queenie70 skrev 2011-02-03 20:33:59 följande:
    Absolut inte. Då trillar snoppen av!!
    Klockrent! :D
  • Pigeon
    linas fina skrev 2011-02-03 22:02:22 följande:
    Eller förresten pseudonym har hon kanske inte men hon tog medvetet bara initialerna för att inte visa att hon var kvinna.
    Fast bryr sig folk verkligen om könet på författaren? Jag menar, det finns ju mängder av stora författare som är kvinnor.
  • Boothwalker
    linas fina skrev 2011-02-03 21:47:05 följande:
    För övrigt har jag hört att det var därför Jk Rowling valde en manlig karaktär. På det sättet når man båda könen.
    Jag har hört att harry potter skrevs för att det saknades böcker för killar i den åldern. Och det är bla därför hon står som JK Rowling (istället för Joanne Rowling). För att det inte uppenbart skulle synas att böckerna var skrivna av en tjej och därmed avskräcka typ.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    linas fina skrev 2011-02-03 22:02:22 följande:
    Det är hennes flicknamn. Rowling alltså. Hon heter Joanne Murray =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • linas fina
    Boothwalker skrev 2011-02-04 03:57:30 följande:
    Jag har hört att harry potter skrevs för att det saknades böcker för killar i den åldern. Och det är bla därför hon står som JK Rowling (istället för Joanne Rowling). För att det inte uppenbart skulle synas att böckerna var skrivna av en tjej och därmed avskräcka typ.
    Jasså, ja jag har för mig att jag hört det var ett medvetet val fast jag kan ju ha fel. Fast det kanske man inte vill erkänna som författare att man tar en pojke i huvudrollen för att det säljer bättre.
    Men på det här sättet kunde hon ju locka både killar och tjejer. Så det var ju smartast på så sett. =) 
  • Lady Dahmer
    Pigeon skrev 2011-02-03 23:10:44 följande:
    Fast bryr sig folk verkligen om könet på författaren? Jag menar, det finns ju mängder av stora författare som är kvinnor.
    ja tyvärr. män läser sällan böcker skrivna av kvinnor. Kvinnor läser böcker skrivna av båda könen.

och frågan i TS är störtlöjlig!
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Eshka

Jag röstade på ja och skulle vilja lägga till ett "självklart"... Böcker är böcker!
    Jösses, det får mig att tänka på det nyöppnade City Gross i Skara där leksaksavdelningen var uppdelade i pojk respektive tjejleksaker... Nog för att leksaksaffärer samlar allt som är snuttegulligt rosa och dockor på samma ställe och så men jag har aldrig sett att det faller under sådana kategorier.. Samma sak där, leksaker är leksaker och är till för alla!

• Ruggugglan

Flickböcker? Jag har aldrig sett någon avdelning specifikt för flickböcker på något bibliotek och jag har besökt flera stycken.

Och som svar på frågan; JA! Det är okej att en pojke läser precis vad han vill.

• Lillstrumpa

Om det verkligen står "flickböcker" på hyllan i skolbiblioteket tycker jag du ska prata med bibliotekarien, läraren eller rektorn. Det strider mot läroplanens förhållningssätt! Och nöj dig inte med att det betyder att det är flickor som är huvudperson, det ger ändå fel signaler till barnen!

Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?