• Pigeon

Får pojkar läsa flickböcker?

Vad tycker ni, är det OK för killar att läsa tjejböcker? Såna som t.ex. Tvillingarna, Kitty m.fl?

Om ni tycker det är okej, ska man då förvarna pojken om att han ev kan bli retad av andra barn om de ser såna böcker i hans bokhylla? De brukar ju kategoriseras som flickböcker på skolbiblioteket, så det finns säkert något barn som reagerar på det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 19:21
    Kommentera gärna i tråden och motivera ditt svar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?
  • Pigeon
    Trollet Ludenben skrev 2011-02-03 19:17:09 följande:
    Klart de får men frågan är ju om de tycker det är roligt... själv älskade jag de böckerna för de är ju så typiskt flickiga och de som var typiskt pojkiga avskydde jag. Finns det verkligen pojkar som gillar att läsa flickböcker??
    Ingen aning faktiskt... men vissa barn i den åldern slukar ju allt.   Själv läste jag t.ex. Biggles.
  • Pigeon

Åh, de där gröna och röda ryggarna minns jag.   Jag tror inte jag föste så mycket avseende vid det, det man gillade läste man. Mina bröder som var ganska grabbiga läste också Kitty och hästböcker.

• Pigeon
    Frontline skrev 2011-02-03 19:47:26 följande:
    Får en man läsa tidningar som hänt extra, hemmets journal, allers mm för det är väl tidningar mer riktade till kvinnor?
    Nej, absolut inte.
  • Pigeon
    cloudberry79 skrev 2011-02-03 19:46:50 följande:
    Klart! På mitt biblo har de inte sån klassificering, de har genreklassat alla barn- och ungdomsböcker efter andra kriterier, såsom rymdskepp för sci-fi, förstoringsglas för mysterier, enhörning för fantasy etc. Wahlströms nya utgåvor har inte grön och röd rygg, det slutade de med i början av åttiotalet
    Vårat är kanske lite efter sin tid då... men kanske är skolbiblioteken lite mer traditionella i det avseendet, än kommunbilioteken?
  • Pigeon
    linas fina skrev 2011-02-03 21:54:40 följande:
    Just det ja. För att få status som en manlig författare. Usch det är tametusan sjukt.
    Smart drag... men knäppt att de ska behöva vara så!
  • Pigeon
    linas fina skrev 2011-02-03 22:02:22 följande:
    Eller förresten pseudonym har hon kanske inte men hon tog medvetet bara initialerna för att inte visa att hon var kvinna.
    Fast bryr sig folk verkligen om könet på författaren? Jag menar, det finns ju mängder av stora författare som är kvinnor.
  • Pigeon
    Lady Dahmer skrev 2011-02-04 09:43:26 följande:
    ja tyvärr. män läser sällan böcker skrivna av kvinnor. Kvinnor läser böcker skrivna av båda könen.

och frågan i TS är störtlöjlig!
    Låter konstigt. Visst brukar män också gilla Astrid Lindgren... och Agatha Christie. Och nog läser även män t.ex Liza Marklund?
  • Pigeon
    Lady Dahmer skrev 2011-02-04 16:33:34 följande:
    nej
    Min man och hans bror är då stora fans av dessa tre damer i alla fall... Och en av pappas favoritförfattare heter Madeleine L'Engle. Ledsen att grusa din fina teori.
  • Pigeon
    Lady Dahmer skrev 2011-02-04 20:23:24 följande:
    jag sa inte att INGA män läser kvinnoförfattare. Jag sa att män (generellt) SÄLLAN läser böcker skrivna av kvinnor.
    Har du någon källa på sådan statistik?
  • Pigeon
    Superbia skrev 2011-02-05 09:28:09 följande:
    Men det är väl som det brukar med sånt; män väljer män, medan kvinnor väljer både kvinnor och män (nu snackar vi inte bara böcker - och inget sexuellt).
    Själv reflekterar jag då aldrig över könet på författaren...
  • Pigeon
    Veladis skrev 2011-02-05 21:55:07 följande:
    Kanske. Likväl som att man kan bli retad för att man har fel märke på jeansen eller för astt ens pappa jobbar på systembolaget. I alla fallen får man ju arbeta med de som retas och deras attityder.
    Visst, man kan bli retad för allting. Vill barnen reta ett visst barn hittar de orsaker - men att göra något väldigt utstickande som många lägger märke till är väl att bjuda in till att bli retad...
  • Pigeon
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 22:17:05 följande:
    Det beror nog i så fall på ens omgivning. Bor man i ett område där stereotypa könsroller hyllas och ses som det enda riktiga kan jag tänka mig att det blir svårt både om en tjej vill läsa fotbolls- eller hockeyböcker och om en kille vill läsa böcker om Tvillingarna, Kitty eller om hästar.

I våra barns skolor har det aldrig varit några problem. Där har killarna t o m rosa kläder ibland. Flört
    Vår skola är tyvärr jättedålig på detta. Vet faktiskt inte vad det beror på, kanske att det är en mindre ort?
    Direkt när sonen börjat skolan började han få mängder av åsikter om vad som var tjejfärger och killfärger, osv... Vi har tre barn, 2 pojkar och en flicka, och har alltid behandlat dem lika. Så jag blev väldigt förvånad över detta.

Man kan ju undra vad det kommer från, om det beror på de andra barnens föräldrar eller om det finns vuxna på skolan som har en underlig inställning.
  • Pigeon
    Denebola skrev 2011-02-05 22:30:35 följande:
    Dock var hon ju ogift när hon började skriva serien, så hon har inte skrivit under pseudonym (om man ska kalla det så) hela tiden. Och det hade väl blivit konstigt om böckerna helt plötsligt, till synes, var skrivna av en annan författare
    Konstigt att hon inte behöll flicknamnet som mellannamn när hon gifte sig, skulle jag gjort om jag var så känd under mitt flicknamn...
  • Pigeon
    Denebola skrev 2011-02-05 22:34:27 följande:
    Eller så var det ett smart drag, just för att hon är känd (inte lika uppenbart att hon är hon om man bara ser namnet, lättare att hålla sig lite i skymundan om man vill)
    Det kan ju iofs stämma, hon är ju inte direkt mediakåt vad jag förstått...
  • Pigeon
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 22:50:01 följande:
    Så bedrövligt. Rynkar på näsan Ja, vad kommer det ifrån? Har ni provat att ta upp det på föräldramöten och utvecklingssamtal?Det brukar visa sig rätt snabbt vem eller vilka som står för den sortens åsikter. Vad säger barnens kompisars föräldrar, och era egna kompisar med barn?

Din Ts fick iaf en förklaring, även om den var nog så trist. Hoppas ni får lite ordning på skolan (och folk i närheten) så att barnen kan både vara som de vill och läsa vad de vill oavsett kön!
    Han har ju bara gått ett halvår i ettan så det har inte varit så många utvecklingssamtal och föräldramöten. Det är svårt också för att det lika väl kan vara barn i andra klasser som kommer med såna kommentarer.

Personligen är jag alltid noga med att låta barnen läsa vad de vill, klä sig i vad de vill osv. Men jag vill inte heller att de ska råka hamna i en situation där typ halva skolan skrattar åt dem. Så t.ex. att låta sonen gå till skolan i klänning (som någon i en annan tråd skrev om) skulle jag faktiskt inte göra.
    Vad gäller litteratur har frågan inte aktualiserats eftersom han mest läser Bert för närvarande, och de är väl så grabbiga som böcker kan bli...
  • Pigeon
    Tankgirrrl skrev 2011-02-05 23:13:32 följande:
    Jag läste Bert och Sune när jag var liten! Älskade dem!
    Läste även Tintin och Finn och Fiffi. samt Kitty- böckerna.

Jag tycker du ska låta dina barn läsa vad de vill och göra det som känns bekvämt för dem, även småorter och småskolor behöver " chockas " in i verkliga livet ibland!
    Synd bara att det är så från första början. ha en öppen dialog med "fröken" hon kanske kan hjälpa till eller sprida lite ljus över det hela? Prata med henne när du hämtar eller fråga om en tid då ni kan ses och prata om det!
    Skolan ska ju jobba med genus, jämställdhet och anti- mobbing, inte bidra till mobbing och utanförskap!
    Det har du rätt i, man kan ju åtminstone nämna för henne att sånt här suynsätt finns bland barnen, så kanske de kan prata om det i klassen på någon lektion.
  • Pigeon
    Älskarlivet skrev 2011-02-06 19:25:54 följande:
    Borde svarat "ja" men svarade "annat" av den anledningen att jag inte visste att t ex Kitty mfl ansågs som "flickböcker"......Obestämd
    Vad är en typisk flickbok enligt dig då? För du måste väl hålla med om att många böcker på den tiden skrevs specifikt för tjejer, liksom andra för killar. Som Wahlströms med sina röda och gröna bokryggar....
Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?