• Pigeon

Får pojkar läsa flickböcker?

Vad tycker ni, är det OK för killar att läsa tjejböcker? Såna som t.ex. Tvillingarna, Kitty m.fl?

Om ni tycker det är okej, ska man då förvarna pojken om att han ev kan bli retad av andra barn om de ser såna böcker i hans bokhylla? De brukar ju kategoriseras som flickböcker på skolbiblioteket, så det finns säkert något barn som reagerar på det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 19:21
    Kommentera gärna i tråden och motivera ditt svar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?
  • Trollet Ludenben

Klart de får men frågan är ju om de tycker det är roligt... själv älskade jag de böckerna för de är ju så typiskt flickiga och de som var typiskt pojkiga avskydde jag. Finns det verkligen pojkar som gillar att läsa flickböcker??

Älskade ungar
  • Pigeon
    Trollet Ludenben skrev 2011-02-03 19:17:09 följande:
    Klart de får men frågan är ju om de tycker det är roligt... själv älskade jag de böckerna för de är ju så typiskt flickiga och de som var typiskt pojkiga avskydde jag. Finns det verkligen pojkar som gillar att läsa flickböcker??
    Ingen aning faktiskt... men vissa barn i den åldern slukar ju allt.   Själv läste jag t.ex. Biggles.
  • Trollet Ludenben
    Pigeon skrev 2011-02-03 19:19:34 följande:
    Ingen aning faktiskt... men vissa barn i den åldern slukar ju allt.   Själv läste jag t.ex. Biggles.
    haha jag tyckte biggles var astråkiga. och ändå har jag alltid vart lite typisk pojkflicka som lekt mycket med pojkar, pistoler, lego mm. Men böcker, då skulle det vara kitty, tvillingarna och liknande... och för att inte tala om alla hästböcker jag var såld på. Jag har alltid vart en bokmal men pojkbäckerna gick inte hem här
    Älskade ungar
  • JuliaåRonjasmammis

Vad är flickböcker?

Don't mess with my integrity!
  • Jungblom

Ja, känner till och med en man på tal om Kitty som har alla! Han samlar på dem och läser dem också

• MalinEddie

För mig finns det inga flickböcker.

• Trollet Ludenben
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-03 19:32:26 följande:
    Vad är flickböcker?
    har du aldrig hört talas om Kitty, tvillingarna osv. Och för att göra det ännu mer mystiskt... när jag var barn och läste dessa så hade alla FLICKBÖCKER från wahlströms förlag (som bla tryckte kitty) RÖDA ryggar. Pojkböckerna tex biggles hade GRÖNA ryggar... det får väl dagens föräldrar att gråta. Huva vad ojämställt att dela upp böckerna i flick och pojkfärger.
    Älskade ungar
  • TrailerTrash

För mig finns det bara böcker och böcker kan alla läsa om dom vill

Om man nu ska lägga saker i fack så läste min bror varenda kittybok som kom ut

• lövet2

Ja, om gossen i fråga är tillräckligt stor för att kunna läsa sådana böcker, så är han tillräckligt stor för att avgöra själv.

• cloudberry79

Klart! På mitt biblo har de inte sån klassificering, de har genreklassat alla barn- och ungdomsböcker efter andra kriterier, såsom rymdskepp för sci-fi, förstoringsglas för mysterier, enhörning för fantasy etc. Wahlströms nya utgåvor har inte grön och röd rygg, det slutade de med i början av åttiotalet

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Får pojkar läsa flickböcker?