Inlägg från: Anonym (hjälplös dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälplös dotter)

hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta

Anonym (ledsen dotter) skrev 2011-04-27 20:08:52 följande:
    Jag blir bara ledsen jag läser i tråden...allt känns sååå extremt jobbigt. Pappa har blivit sämre. Operation är uteslutet sedan 2 månader tillbaka, cellgifter är han för dålig för, njurarna lägger av, han har konstant dropp och det lilla han får i sig (endast flytande föda+ vätska) kräks han upp. Pappa tynar bort framför mina ögon Gråter
    Han går på morfin hela tiden och svamlar en del pga av detta. Igår när jag satt bredvid honom på sjukhussängen började jag att gråta, hans armar och axlar har blivit så tunna och beniga och jag vill ju bara ha tillbaka min vanliga friska pappa!!!!!!!!! Emellanåt är han knappt kontaktbar, jämt trött, fåordig och sluddrar. Han känenr dock igen mig och mina barn när vi kommer. Jag drömmer ofta mardrömmar och i natt sov jag knappt. Jag är så rädd att vakna av ett samtal mitt i natten från sjukhuset...Gråter
    Fina du, jag vet precis vad du går igenom, jag trodde själv aldrig att jag skulle kunna klara av detta helvete o komma ut ur det levande till kropp o skäl. Men vet du, man är verkligen starkare än man tror. Om du läser mina inlägg från start så ser du hur min resa har varit och där du är just nu har jag precis varit. Och jag kan säga en sak: det du går igenom just nu e det mest fasansfulla: att se din pappa lida framför dina ögon utan att du kan göra ett smack. Du kan bara se på. Det är lidande i sin mest rena (svarta) form. Din pappa tynar bort, ni vet båda vad som komma skall, o ändå kan du varken pausa, spola eller stänga av. Mitt enda tips till dig är att försöka ta hand om dig själv, var ett stöd för din pappa så mkt du kan o orkar, det enda du kan göra nu är att underlätta för honom på den väg han tyvärr måste vandra allena. Ditt stöd o din kärlek betyder mkt för honom. Det är en av de saker som tröstar mig nu, att min pappa inte behövde vara ensam tills slutet, att vi fanns där o älskade honom enda tills hans sista andetag o även därefter, förevigt o evigt. Ta hand om dig! Och du klarar det! Du måste bara igenom det. En stor bamsekram!
    Anonym (Jasmin) skrev 2011-04-27 20:45:40 följande:
    Jag lider med er!Gråter Förstår er verkligen...
    Här kämpar jag också på och lever ett vanligt liv parallellt med minnena av min magra plågade pappa på palliativa sjukhusavdelningen och faktumet att jag aldrig mer kommer få träffa honom och att jag får leva med längtan och saknaden resten av livet
    Så känner jag också. Min stora förlust kommer alltid att vara min stora förlust. finns inget som kan ändra det. Min pappa är död och jag kommer aldrig mer - under min livstid - att få se honom. Tanken är så svindlande o smärtsam att jag inte orkar tänka den enda ut. Mitt enda hopp är att livet fortsätter efter döden, fast på ett annat sätt, och att vi en dag kommer att ses igen. Och jag hoppas att han är med oss nu också, att han ser oss, vakar över oss. Ett parallellt liv, så känns det verkligen! Sorgen går hand i hand med det vanliga livet, o det e nog så det ska vara. Man kan ju inte precis lägga sig ner o dö. Det e det sista min pappa hade velat. Jag saknar honom enormt o tomrummet är så stort, så stort, men bredvid saknaden så vill jag fortsätta leva o njuta av livet. Bara om han är med oss, från en annan dimension, så är jag så nöjd. Synd bara att man inte kan veta till 100 % utan så mkt handlar om tro. hade jag bara vetat så hade allt känns mkt lättare. KRAM!
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2011-04-28 17:04:49 följande:
    Tack för stödet!!! Jo jag har läst vad du gått igenom och det är så fasansfullt, så hemskt att det inte borde finnas!!! Sådan smärta och lidande man själv och ens sjuka pappa går igenom. Jag är konstant ledsen över att jag inte kan göra något och ännu ledsenare när jag ser honom och hur ahn lider, har ont och idag orkade han inte gå upp ur sängen själv på sjukhuset Jävla sjukdom, ajg blir så ARG att ajg inte vet vad ajgs ka ta mig till!!Skrikandes Så orättvist!!
    Är hon på onkologen eller hospice?

Kan ni prata om det som händer? om hans känslor?

Känner du att du har stöd av andra i din närhet?

KRAM
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2011-04-29 22:09:49 följande:

Då kom den fasanfulla dagen man fasat för, pappa gick bort i eftermiddags. Jag bara tänker på stackars pappa...aldrig mer får jag se honom. Det gör så ont, det känns så ensamt utan honom. 11 dagar innan han skulle fylla 56 år dog han.
    Just nu känns det bara ofatbart att gå vidare utan honom Gråter

Usch vad ledsen jag blir :(((

jag beklagar verkligen din stora förlust...

Det finns inget man kan säga som gör dett det blir lättare för dig

56 år är ingen ålder o det e inte rättvist att dö på det här sättet, så mkt lidande..... men man kanske inte kan tala om rättvisa när man talar om döden, vi vet inte ngn av oss hur eller när vi kommer dö, bara att vi ska dö, o ngt måste man ju dö av. Men så mkt lidande, det känns så sorligt o fel.......

Vi får försöka stötta varandra här i tråden! Vi e flera som gått igenom samma helvete! Och som får fortsätta leva med enorm saknad o tomhet.

Många kramar! ta hand om dig!

Anonym (colon cancer) skrev 2011-05-03 22:16:11 följande:
    Jag beklagar er sorg ledsen dotter och trådstartaren. Jag känner så igen mig i era erfarenheter.

Den första maj fyllde jag år och minns med ångest förra året då familjen satt vid fikabordet och firade min födelsedag inför pappas första besök på sjukhuset och starten av cellgifterna från hans spridda tarmcancer. I mars 2010 upptäckte man en cancertumör i tarmen på honom som man opererade bort. Det var en typ av hormonbaserad cancer som vanligvis inte var så farlig utan han skulle kunna leva många år med och så trodde vi alla länge. Men det var inte så bra och cancern spred sig mycket snabbt och cellgifter skulle sättas in. På min födelsedag grät min vanligtvis så starka pappa i ångest att detta kanske var hans sista gång han firade min födelsdag. VI trodde inte på det utan vispade bort hans rädsla. Det var nog sista gången han var någorlunda som min gamla vanliga pappa därifrån gick allt utför och i söndags firades min födelsedag utan min pappa :,-(

Den 23 september  ifjol dog min pappa, då hade cancern spridit sig både till lever och på slutet även till lungsäcken.  På slutet gick det så fort att jag fortfarande inte fattar hur det kan gå så fort. Det gjorde ändå att pappa inte behövde lida så länge. Mamma o pappa hade varit på husbilssemester i början av september, och till och med beställt en ny husbil då de fortfarande trodde på en framtid. Pappa var dålig och orkade inte gå, men han var ändå pigg nog att den 14 september köra sin älskade husbil hem. Den natten när de kom hem blev han sämre och behövde åka till sjukhuset. Det var sista gången han åkte hemifrån och han dog endast en vecka senare innan han ens han förflyttas till ett hospice.

Det har nu gått lite drygt sju månader och för mig känns det som att jag fortfarande inte förstår att det är sant.  Varenda husbil jag ser gör mig lessen, Mest för mammas del som precis blivit pensionär och nu måste leva ensam istället för att leva livet och resa som de planerat. I garaget står den röda caben som pappa köpte till pensionen och som jag nu tagit över, även den väcker så mycket både sorg ibland att jag inte orkar se åt den ens. Det känns som sorgen aldrig tar slut och det bubblar upp när jag ser någon som liknar han, när jag kommer på nått som jag vill fråga honom om eller när jag ser husbilar som är så förknippad med vad min pappa var. När kommer det bli bättre?

Cancer är hemskt
    Kram till dig o tack för att du berättade din historia för oss. Ja, cancer är hemskt, o det e hemskt vad ens nära tvingats utstå innan de slutligen somnat in. Det gör mig jätteledsen när jag tänker på hur hemskt min pappa mådde sin sista tid här på jorden. Han var ju frisk, trodde vi, och han själv, ändå tog det bara två månader innan cancern tog hans liv. han tynade bort mer o mer för varje vecka, o han var - tyvärr - så väl medveten om det själv. Usch vilken ångest, min stackars fina älskade pappa. Vi får hjälpas åt o stötta varandra!! Kram igen
    partouze skrev 2011-05-06 20:56:44 följande:
    Min mormor fick diagnosen tjocktarmscancer i januari 2011 och cellgifterna tog inte så behandlingen avslutades nu för 2 veckor sedan . Den va även spridd till levern . Levern har nu dött ocj min älskade mormor har bara dagar kvar . Jag kan inte hantera detta . Är nygravid så känslorna är blandade .
    förlåt en kanske dum fråga: men hur menar man att levern har dött?

beklagar att ni måste gå igenom denna tunga tid! kram på dig
    partouze skrev 2011-05-09 11:46:35 följande:
    Att levern inte funkar längre ! Hon somna in i morse !
    :(
    Beklagar sorgen.............
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2011-05-09 19:58:51 följande:
    Har en sådan ånget inför imorgon!! Pappas begravning är kl 12 och istället för att fira hans 56 års dag så ska vi begrava honom, hur jä-la orättvist är livet?! Gråter
    Styrkekramar till dig!!!

Jag var också jättemeganervös inför begravningen men väl på plats så var jag konstigt nog jättelugn....
    mkt lugnare än de flesta på platsen tror jag... skumt! Fick en styrka o ett lugn inom mig... tyckte hela begravningen var jättevacker, extremt vacker o fin, o såklart oändligt sorglig...

Det e det som e tufft just nu: den oändliga saknaden...den kommer jag ha föralltid...gör så ont när jag för några moment inser det fruktansvärda: min pappa är borta.......

Önskar sååååååååååå att han ändå finns med oss. Skulle göra vad som helst för att få ett tydligt tecken på att han fortf är med oss o ser oss o att vi en dag möts igen......min älskade pappa...........saknar dig så.......

kramar till er alla!
    mona83 skrev 2011-05-10 12:34:01 följande:
    När vi fick veta att pappa hade den där tumören i hjärnan, innan dom visste vad det var riktigt, så kändes det som om nån tog en kniv och stack i hjärtat och vred om på mig. Min första tanke var att pappa kommer att dö... Jag bara visste det. 

För nån månad sen var det farmors tur att somna in. Så har nyligen varit på begravning igen. Skillnaden var stor. Man kunde koncentrera sig på själva "gudstjänsten" och komma på sig själv med att tycka den var fin. Det som var jobbigt var att se farfar lessen, han har aldrig visat det förut. Så det var för hans skull man grät.
    På pappas begravning så räckte det med att dom började spela så började man gråta. Man verkligen försökte att hålla igen lite och då vart resultatet att snyftningarna ekade i kapellet istället. det enda man kunde tänka på var att det var sista gången han var här med oss... 
    Hej Mona o tack för att du delade din historia med oss!
    Hemskt att din pappa var så ung o drabbades av detta helvete........... :(((
    Kramar!

Kära medmänniskor!

Hur har ni det? Hur går det för era anhöriga som är/har varit sjuka? Hur mår ni allihopa?

Jag har inte orkat skriva tidigare faktiskt. Situationen här e väl "ok" men jag tycker att sorgen

känns ännu värre nu än vad den gjorde när pappa precis dog. Jag saknar honom alltmer och önskar så

att jag kunde få prata med honom och höra hans kloka ord och råd som han alltid hade. Saknaden gör ofantligt ont ibland. Så att man bara vill lägga sig ner o dö själv. Ibland känner jag faktiskt så. Och gråter hysteriskt. Men sen försöker jag tänka på allt jag faktiskt har att leva för o det brukar få upp mig på ngt bättre humör. Även om jag tycker att mitt "grundhumör" e lite mer sänkt "än vanligt" den mesta delen av tiden. Men... det kanske bara är så det är.

Jag är dessutom gravid nu, vilket både känns extremt passade samt opassande. passande för att det ger mig en framtidstro och en tro på livet och jag ser verkligen fram emot att bli mamma igen. Tror att det är en jättefin sak som händer oss och jag e väldigt tacksam för det (håller tummarna för att allt ska gå vägen). Men samtidigt känner jag en sån sorg inom mig att jag inte får dela detta med min pappa. Att jag inte får berätta för honom och att vårt andra barn aldrig kommer få träffa sin morfar. Och min lilla dotter glömmer morfar alltmer. Ibörjan sa hon alltid "mormor och morfar" samtidigt, men nu blir det mest "mormor". Hon är så liten och har varken morfar eller farfar kvar. Det gör ont. Och jag undrar om det är hälsosamt att vara gravid med allt vad det innebär, och jobbiga småbarnsår som väntar med inte bara ett, utan två, barn samtidigt som jag känner mig så ynklig och lite småtrasig i själen............vi får hoppas på att det funakr bra, att det blir som balsam på min kantstötta själv.

Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-06-23 23:57:40 följande:
    Grattis till graviditeten. Förstår att saknaden måste kännas enorm.
    Min mamma har haft uppehåll med cellgifter ett tag. Hennes tumör har inte växt. Nu verkar det däremot som cancern rör sig för hon har fått dåliga levervärden. Hon måste börja om med cellgifter igen så fort levervärdena har blivit bättre. Hon har inte varit så pigg och hon har haft yrsel av morfinblandningen som hon har fått i morfinpumpen. Däremot så börjar smärtlindringen funka bättre iaf.
    Hon hade hög feber förra helgen så nu får hon antibiotika direkt i blodet.
    Imorgon ska vi åka till mina föräldrar och fira midsommar. Det blir några dagar tillsammans med familjen. Vi har träffats minst en gång i månaden de senaste 4 månaderna iaf och det känns ju bra i allt elände.
    Hoppas bara mamma ska kunna kämpa på länge.
    Hon har blivit så smal så hon fått en specialmadrass för inte få liggsår.
    Hatar cancer!
    Sorry om det blev lite rörigt, orkar inte fixa till. Är så jobbigt allt med mamma blir bara sämre och sämre.
    Kram!
    Hoppas att ni får en underbar midsommar tillsammans! Njut av varandra och denna tid! Det e allt man kan göra. Cancer är skit. Tusen kramar!

hej fina du!

tyvärr har jag inget "smart" eller "hoppfullt" att skriva... jag kan bara beklaga att du åter igen tvingas utstå denna grymhet, du och din familj. En tanke jag har e att det kanske är meningen att du och din man har träffats bla för att ni ska kunna hjälpa o stötta varandra i dessa svåra tider, först han och sen du. Du mår också skit men tillsammans kanske ni ändå kan bli lite starkare. Usch jag vet inte vad jag ska skriva, det som väntar er är så hemskt så hemskt. och man kan bara stå bredvid o titta på gråtandes. det gör så ont så ont. Det som hjälper mig litegrann när jag mår dåligt över min pappa så tänker jag att på ngt sätt var detta liksom bestämt, inget händer av en slump, utan hans kapitel kanske helt enkelt var slut. det e så sorgligt o hemskt, men man kanske ändå får tänka att det är naturligt.

vilken typ av cancer hade din mamma? hur snabbt gick det hos henne?

hur är din svärmor själv? lever din svärfar? kan ni prata öppet om det som händer?

KRAM

martini bianco skrev 2011-06-26 16:38:28 följande:
    Ni verkar vara underbara här inne och jag vill gärna också dela med mig lite.

Min svärmor (världens bästa svärmor!!!) har drabbats av lungcancer. Han har aldrig varit rökare och ändå drabbas hon av detta... Hon har haft diagno9sen i drygt 2 år, men nu börjar det tyvärr gå utför
    Häromdagen lades hon in på sjukhus med en kollapsad lunga och en blodpropp. En av tumörerna har börjat växa och troligen är det orsaken till det som inträffat. Hon har dåligt blodvärden och lite problem med att syresätta sig själv. Min man är såklart orolig, uppgiven, ledsen, bitter och frustrerad. Det är även jag. Hon är en så fantastisk människa och jag kan dela med mig av i princip allt!!

För 8 år sen förlorade jag min mamma i cancer. Min man var då min pojkvän och har därför sett hela hennes förlopp av den sista delen av sjukdomen. Han tänker nu mycket på detta.
    För min del känns det som att förlora en mamma om igen...

Mannen och jag försöker skaffa vårt första barn (8:e försöket nu) och jag sörjer redan att mina barn inte kommer att få växa upp med varken en mormor eller farmor Gråter
    Hur ska jag kunnat tänka annorlunda kring detta? Hur ska man ta sig igenom detta? Jag vill verkligen inte förlora mina nära! Och hur ska jag kunna stötta min man när jag själv mår så dåligt?
    Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-07-01 16:23:25 följande:
    Hej.
    Idag sa läkarna att min mamma troligen bara har ett par månader kvar att leva. Har verkligen bävat för det. Känns bara så hemskt.
    Jag märkte ju på mamma hur mycket sämre hon var nu när vi var där i midsommar. Hon orkade bara vara uppe korta stunder och har rasat i vikt. Under midsommarhelgen gick hon ner 2 kg. Sen 2 kg till från söndag till tisdag. Då vägde hon bara 53 kg till sina 170 cm.
    Hur hittar man styrka att stötta mamma den tiden hon har kvar? Min man har hand om barnen nu och jag bara gråter.
    Till råga på att vi fick de tråkiga nyheterna idag så är bilen paj så vi tar oss inte iväg att åka till mina föräldrar. Min man försöker hitta nån som kan hjälpa oss att laga bilen så vi kan åka.
    Kramar!

usch :((

jag tror inte att du kan "hitta" styrka, den kommer bara att finnas där för att den måste.

du kommer att vara tvungen att vara där, stå bredvid utan att kunna göra ngnting

eller rättare sagt: du kommer att kunna göra enormt mycket genom att bara vara där, finnas där till slutet för din mamma, o slutligen ge henne "ett ok" att ni/du kommer att klara det utan henne.....

Var med din mamma så mkt du kan, kan du inte ska du försöka att inte må dåligt över det (det skulle inte din mamma vilja) men försök att vara där så mkt du kan (utan att ta död på dig själv), det är de stunderna du senare kommer kunna finna åtminstone lite tröst i, att du fanns där

Jag är så ledsen för din skull, att den här hemska sjukdomen tvingar er att lida så mkt, såmkt

Skickar tusen kramar!!!! Skriv av dig här, så mkt du bara behöver, kram igen

Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-07-02 11:23:21 följande:
    Tack. Jag ska försöka vara där så mycket jag bara orkar med. Blir nog jag åker dit med min dotter bara. Man får inte riktigt lugn och ro att vara med mamma om min son på snart 2 är med, även om min man skulle passa honom. Blir första gången jag blir ifrån min son mer än över dagen.
    Jag pratade med henne i telefon igår kväll. Var så jobbigt att höra hur knäckt hon var över beskedet. Hon fyller år slutet på juli, det blir hennes sista födelsedag om hon ens lever så länge. Hon blir 55 år, alldeles för ung för att dö. Hon kommer troligtvis aldrig få vara med på min dotters födelsedag när hon fyller 1 år i januari.
    I allt elände är jag glad att min man är hemma och kan ta barnen mestadels. Är ju amningen han måste överlåta till mig bara. Jag behöver få vara själv och få tid att smälta allt.
    Du har ju barn som är jämngammalt med mitt. Fick ditt barn vara med nåt sista tiden med din pappa? Vet som inte hur man ska göra. Han förstår ju ändå en del, vet inte hur mycket man vågar låta han vara med och träffa mamma när hon är så dålig. Nu i midsommar när vi var hos mina föräldrar sa han mycket mormor trött. Sen sa han mormor aj aj om hennes omläggning för morfinpumpen.

Mamma är inte själv iaf, vi är fem syskon varav yngsta bor hemma. Min ena syster är hos mamma nu och min ena bror kommer hem ikväll så då blir 3 barn hemma och pappa såklart.
    Då känns det iaf så jag kan vänta med åka till måndag då jag kan få hjälp med bilen.
    Skönt att forumet finns när man försöker ta in att man snart inte har nån mamma mer.
    Kram!

55 år är ingen ålder, cancer slår alla...........:((

jättebra att du kan åka dit utan sonen tycker jag, du behöver kunna fokusera på din mamma när du är där,

och jag tror att din mamma behöver mycket lugn o ro

i vårt fall så ville min pappa själv inte träffa vår dotter

han sa att han inte ville att hon skulle se honom i sådant skick

och det var säkert sant, men jag tror också att det handlade om att han helt enkelt inte orkade

han orkade inte träffa henne, dels för att han säkert sörjde att han bara fick lära känna henne så kort tid o skulle missa hela hennes liv, men också för att han inte orkade med allt oväsen o all röra som ett barn faktiskt för med sig.

Min dotter e otroligt vild o jag tror inte att han orkade med ngt stim o stoj när han var så sjuk, även om han själv inte behövde göra ngt så tror jag att alla yttre intryck också behövde präglas av lugn o ro. han orkade inte ta in mer fr det "levande" livet. så tror jag.

Du kommer aldrig att kunna förbereda dig på att din mamma kommer att gå bort, men du kommer känna dig mer "nöjd" om du gjort allt du kunnat/orkat för henne när hon går igenom denna svåra tid. i slutet så tror jag att det är jätteviktigt att man har sin familj nära sig, att ångesten kanske mildras ngt, för att man känner att kärleken e så stark.

Samtidigt så tror jag att min pappa hade så mkt ångest också just för att kärleken var så stark, att han skulle lämna oss, men framförallt så tror jag att han mådde "bättre" (eller vad man nu ska säga) för att vi var runt honom dag som natt.

Jättebra att din familj är stor och din mamma alltid har ngn där!

Kram

martini bianco skrev 2011-07-06 09:45:35 följande:
    Inatt ringde sjukhuset. Vi är nu inne och vakar över svärmor. Just idag är det dessutom exakt på datumet 8 år sedan min älskade mamma gick bort. Jag börjar ta in vad det är som händer, men känner att jag försöker hålla det på en armlängds avstånd. Det kommer väl slå tillbaks sen när chocken lägger sig.
    All styrka till dig!!

kramar 
    FIame skrev 2011-07-06 12:27:10 följande:
    Känner med dig hjälplös dotter :((((.
    Tack snälla du
Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta