• PeeGee

Hade du brudkista?

I samband med en helt annan diskussion (om lakan och linneskåp) mindes jag plötsligt min gamla brudkista. Den var, typ, standard när jag växte upp och som jag minns det var det inte bara tjejer som hade en.

I princip gick det ut på att man skulle fylla den med sånt man behöver när man flyttar hemifrån (som lakan, handdukar, bestick etc) och alla kvinnor i min familj hade en, även om mammas och mormors var handgjorda av händiga släktingar, medan min var massproducerad (bara det faktum att det fanns en marknad stor nog för massproduktion?)

Minns ni dem? Hade ni en? Min var väldigt standard: En rätt stor furukista med svarta beslag och nåt slags inbränt motiv av en stiliserad fäbodstinta blåsandes näverlur. På insidan av locket stod mitt namn och datumet jag fick kistan (jag tror en del hade sina födelsedatum, men jag hade min åttonde födelsedag, då jag fick den) målad i kurbits-stil.

Jag hade verkligen med den när jag flyttade hemifrån, och förutom att lakanen och besticken kom väl till pass (även om min fösta sambo snodde besticken när vi flyttade isär) så hängde även kistan med i evigheter. Den fick vara kaffebord, avställningsyta, barskåp, tvättkorg etc. Först när jag flyttade utomlands ställde jag den i förvar - och glömde bort den fullständigt.

När slutade trenden med brudkistor? Var den bara lokal där jag bodde? Jag är sjuttiotalist från Norrland - var vi den sista generationen/landsdelen som fick brudkistor, eller hade ni åttiotalister eller Sörlänninga en sådan?

Jag blev lite nostalgisk och nyfiken på andras brudkistor.

Hade du en? Vad hade du i den när du flyttade hemifrån? Kom den till nytta? Skulle du ge en till dina barn?

• Svar på tråden Hade du brudkista?
  • mde

Jag är född 87 och min syster 84, vi båda fick varsin brudkista med våra namn ingraverade..  kommer från västerbotten..
    Men, vi hade våra leksaker i våra kistor och ja, förvaring sen.. visste inte att det hade en sån mening:)

• tessum

Jag är född på 80-talet och har en brudkista. Visserligen min fasters gamla kista Glad

Tror jag var ca 16 när jag fick den.

Den har varit vardagsrumsbord, tvbänk, sminkbord, leksakslåda och lite av allt möjligt men nu står den i hallen.

Eftersom jag inte har hjärta att göra mig av med den ( samma sak med en fönstersgegel som min farfar gjorde till mig av fönstret i min första trädkoja) så skaffade jag en burk färg och piffade upp de lite så de kan hänga med i några år till.

• Legewiel

Jag har en kista som min farfar gjort till mig, inte helt perfekt men jag gillar den bara för att kära farfar gjort den Trären med svarta metallbeslag, jag har själv betsat den i en mörk valnötsfärg. Jag är född 1984.

I kistan satte jag, som många andra, lakan, handdukar, ljusstakar, glas och annat som jag fick i present genom åren. Inte porslin och större saker dock. Kistan rymdes faktiskt inte med när jag flyttade första gången (till pytteliten studentetta), men när jag flyttade ihop med sambon togs den med.

Sambon har faktiskt också en kista Han vann den i ett lotteri när han var liten, och kistan var fylld med saker marthorna hade gjort/köpt. Där fanns också lakan och handdukar men även ett täcke, kudde, pannlappar m.m. Den kistan har vi också betsat och idag står båda i vardagsrummet och funkar som förvaring för julsaker, ljus(stakar) och annat smått och gott!

Jag tycker det är en fin tradition och även praktisk, då man har någonstans att förvara alla småsaker man samlar på sig till ett framtida hem. Däremot känner jag ingen som själv skulle ha suttit och sytt/broderat lakan, handdukar etc, som man faktiskt gjorde förr i tiden - jag har fått flera underbart fina, vävda handdukar med monogram som min farmor gjorde när hon gick i folkhögsskolan som 15-åring!

• MrsMurphy

Jag fick en när jag var halvhyggligt liten, jag är uppvuxen i jämtland. Sen varje födelsedag/jul så fick jag praktiska saker till den dagen jag skulle flytta hemifrån. Den står nu i syrummet full med tyger.

Men främsta syftet för min del var nog att gömma cigg och häxblandningar i som tonåring. Lås/nyckel, fullproppad med tråkiga saker, perfekta gömstället för snokande bröder samt föräldrar.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Anna Lisa

Oj, jag hade ingen aning att brudkista existerade längre, trodde den försvan för typ 100 år sedan. Det var väl mest för sängtextiler som tog lång tid att göra förut.
    Jag är född på 70-talet, jag förvarade saker till egna hemmet i mina föräldrars skåp. Men att ha en brudkista är kanske inte så dumt.
    Undrar om jag ska ge en till min son när han blir äldre, vad kallas det då, brudgumkista? 

• Raskask

Född på 60-talet, hade ingen brudkista, och träffade aldrig någon som hade en heller. Däremot fick jag en 2 liters glasskartong fylld med proppar, nålar, tråd, några omaka knappar, skruvar, krokar, korkar, en skruvmejsel och lite spikar när jag flyttade hemifrån. Kanske det låg en glödlampa där också?

• Anna Lisa
    Raskask skrev 2011-01-18 12:43:12 följande:
    Född på 60-talet, hade ingen brudkista, och träffade aldrig någon som hade en heller. Däremot fick jag en 2 liters glasskartong fylld med proppar, nålar, tråd, några omaka knappar, skruvar, krokar, korkar, en skruvmejsel och lite spikar när jag flyttade hemifrån. Kanske det låg en glödlampa där också?
    En liten kul brudkista kanske?
  • versan
    tessum skrev 2011-01-18 12:31:55 följande:
    Oj vad sned bilden blev Obestämd

Åhhhh! Vad fin den är.
  • Brittan
    PeeGee skrev 2011-01-17 14:02:00 följande:

I samband med en helt annan diskussion (om lakan och linneskåp) mindes jag plötsligt min gamla brudkista. Den var, typ, standard när jag växte upp och som jag minns det var det inte bara tjejer som hade en.

I princip gick det ut på att man skulle fylla den med sånt man behöver när man flyttar hemifrån (som lakan, handdukar, bestick etc) och alla kvinnor i min familj hade en, även om mammas och mormors var handgjorda av händiga släktingar, medan min var massproducerad (bara det faktum att det fanns en marknad stor nog för massproduktion?)

Minns ni dem? Hade ni en? Min var väldigt standard: En rätt stor furukista med svarta beslag och nåt slags inbränt motiv av en stiliserad fäbodstinta blåsandes näverlur. På insidan av locket stod mitt namn och datumet jag fick kistan (jag tror en del hade sina födelsedatum, men jag hade min åttonde födelsedag, då jag fick den) målad i kurbits-stil.

Jag hade verkligen med den när jag flyttade hemifrån, och förutom att lakanen och besticken kom väl till pass (även om min fösta sambo snodde besticken när vi flyttade isär) så hängde även kistan med i evigheter. Den fick vara kaffebord, avställningsyta, barskåp, tvättkorg etc. Först när jag flyttade utomlands ställde jag den i förvar - och glömde bort den fullständigt.

När slutade trenden med brudkistor? Var den bara lokal där jag bodde? Jag är sjuttiotalist från Norrland - var vi den sista generationen/landsdelen som fick brudkistor, eller hade ni åttiotalister eller Sörlänninga en sådan?

Jag blev lite nostalgisk och nyfiken på andras brudkistor.

Hade du en? Vad hade du i den när du flyttade hemifrån? Kom den till nytta? Skulle du ge en till dina barn?

Farmor specialbeställde en brudkista åt mig samt till min syster. Har kvar dem ännu och de innehåller sängkläder, handdukar, dukar mm. 
  • Miss Cee

Är 80-talist från södra Sverige, och hade en brudkista. Min morfar har gjort den, han var snickare.

DÄremot har jag ännu inte tagit med mig den hemifrån, eftersom den helt enkelt inte fått plats i de boenden jag/vi haft. Den står kvar hemma. Så fort vi får utrymme ska jag hämta den dock. Den är jättefin och jag gillar den.

• Kinya

80-talist från södra sverige och fick ingen brudkista. Min farmor samlade däremot en hemgift till mig (sängkläder, dukar och liknande i en stil som passar jättefint hemma hos en dam på 70+ men mindre fint i en 19-årings ögon. Jag har inte använt något av det. Men jag ler snällt och tackar när farmor frågar. Min mamma har en brudkista men jag vet inte om hon fick i det syftet. Jag vet att min morfar köpte den på auktion men jag vet som sagt itne om den köptes för att vara brudkista eller bara snygg.

• Miss Cee

Kan tillägga att i min samlades:
    silverbestick (fick välja en sort när jag var 7 år och samlade sedan hela uppväxten),
    kristallglas (fick också under hela uppväxten),
    broderade dukar från mormor,
    en stor kokbok (Hemmets Kokbok, mamma köpte och gav till både mig och syrran)
    samt finare vaser/ljuslyktor och liknande som man fick under årens lopp.

Fick ju en del vanliga husgeråd också i senare tonåren, som plastbunkar, redskap och liknande, men de fick aldrig plats i kistan utan fick förvaras i någon karton på vinden tills jag flyttade.

Fick min när jag fyllde 11 år. Min mamma har en, och alla morfars barnbarn har fått en som han gjorde. Även min killkusin.

• PeeGee
    tessum skrev 2011-01-18 12:31:55 följande:
    Oj vad sned bilden blev Obestämd

Oj, den var verkligen otroligt fin!
  • MmeBoll

Tessum - känner igen beslagen - hade likadana på min brudkista. Men din är helt klart snyggare än den jag gjorde själv i slöjden!  

• Tiger Af Lilja

Ingen brudkista kan man väl inte kalla det.

Men i vår familj började vi med att min syster ( född -94) fick en kista när hon va 1 år.
    Att ha i sitt rum med leksaker, med sitt namn på.
    Sen fick nästa barn inom familjen ( dvs min dotter som föddes -07) den när hon blev 1.
    Och hennes namn ska skrivas på kistan nu och står i hennes rum.

Vet ej om hon ska få behålla den eller om traditionen ska fortsätta med att nästa barn antingen
     min systers barn om hon får någon. eller mitt nästa barn.
    Så kistan får cirkulera, det tror jag kan vara skoj.

Däremot ska låta tillverka en egen brudkista (kusinen är snickare) att lägga saker från bröllopet i, samt virkade,
    sydda dukar från min mormor/gammelmormor osv. Fotografi, speciellt och sådant man vill minnas.

• Lajkie

Jag är född 1986, uppväxt i Hälsingland och hade brudkista. Nu vill jag göra ordning varsina till mina döttrar. 😬

(¯`°?.¸ Mamma till Sandra -06, Nelly -08, William -10, Lucas-16 ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hade du brudkista?