Inlägg från: Legewiel |Visa alla inlägg
  • Legewiel

Hade du brudkista?

Jag har en kista som min farfar gjort till mig, inte helt perfekt men jag gillar den bara för att kära farfar gjort den Trären med svarta metallbeslag, jag har själv betsat den i en mörk valnötsfärg. Jag är född 1984.

I kistan satte jag, som många andra, lakan, handdukar, ljusstakar, glas och annat som jag fick i present genom åren. Inte porslin och större saker dock. Kistan rymdes faktiskt inte med när jag flyttade första gången (till pytteliten studentetta), men när jag flyttade ihop med sambon togs den med.

Sambon har faktiskt också en kista Han vann den i ett lotteri när han var liten, och kistan var fylld med saker marthorna hade gjort/köpt. Där fanns också lakan och handdukar men även ett täcke, kudde, pannlappar m.m. Den kistan har vi också betsat och idag står båda i vardagsrummet och funkar som förvaring för julsaker, ljus(stakar) och annat smått och gott!

Jag tycker det är en fin tradition och även praktisk, då man har någonstans att förvara alla småsaker man samlar på sig till ett framtida hem. Däremot känner jag ingen som själv skulle ha suttit och sytt/broderat lakan, handdukar etc, som man faktiskt gjorde förr i tiden - jag har fått flera underbart fina, vävda handdukar med monogram som min farmor gjorde när hon gick i folkhögsskolan som 15-åring!

Svar på tråden Hade du brudkista?