• PeeGee

Hade du brudkista?

I samband med en helt annan diskussion (om lakan och linneskåp) mindes jag plötsligt min gamla brudkista. Den var, typ, standard när jag växte upp och som jag minns det var det inte bara tjejer som hade en.

I princip gick det ut på att man skulle fylla den med sånt man behöver när man flyttar hemifrån (som lakan, handdukar, bestick etc) och alla kvinnor i min familj hade en, även om mammas och mormors var handgjorda av händiga släktingar, medan min var massproducerad (bara det faktum att det fanns en marknad stor nog för massproduktion?)

Minns ni dem? Hade ni en? Min var väldigt standard: En rätt stor furukista med svarta beslag och nåt slags inbränt motiv av en stiliserad fäbodstinta blåsandes näverlur. På insidan av locket stod mitt namn och datumet jag fick kistan (jag tror en del hade sina födelsedatum, men jag hade min åttonde födelsedag, då jag fick den) målad i kurbits-stil.

Jag hade verkligen med den när jag flyttade hemifrån, och förutom att lakanen och besticken kom väl till pass (även om min fösta sambo snodde besticken när vi flyttade isär) så hängde även kistan med i evigheter. Den fick vara kaffebord, avställningsyta, barskåp, tvättkorg etc. Först när jag flyttade utomlands ställde jag den i förvar - och glömde bort den fullständigt.

När slutade trenden med brudkistor? Var den bara lokal där jag bodde? Jag är sjuttiotalist från Norrland - var vi den sista generationen/landsdelen som fick brudkistor, eller hade ni åttiotalister eller Sörlänninga en sådan?

Jag blev lite nostalgisk och nyfiken på andras brudkistor.

Hade du en? Vad hade du i den när du flyttade hemifrån? Kom den till nytta? Skulle du ge en till dina barn?

• Svar på tråden Hade du brudkista?
  • La Lola

Näpp, jag hade ingen men samlade saker iaf.
    Hade verkligen allt som beöhvdes när jag flyttade hemifrån.

Köpte bara ett köksbord o 4 stolar.

Född på 70-talet i norrland jag oxå.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Kazeer

Nej, jag hade ingen brudkista. Född i Skåne 1970.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • PeeGee

Minns du dem? Jag menar, såg du dem hos andra eller hade nåt slags begrepp om att de existerade? För jag undrar lite över hur fenomenet kom tillbaka.

Min mormor var tjugotalist och mamma fyrtiotalist. Mammas sladdlillasyster som är sextiotalist hade ingen brudkista, men jag och min kusin som är sjuttiotalister fick varsin, och nästan alla jag kände hade en. Försvann de på sextiotalet och kom sen tillbaka på en nostalgivåg, eller var det något annat som hände?

Var det en klassmarkör? (arbetarklass här) Jag kan inte tänka mig att någon hade massproducerat dem om det inte funnits en efterfrågan, men var det en tillfällig trend?

• LJF

Jag har en, född på 70-talet i Stockholmstrakten, tror ingen av mina kompisar hade en. Hade allt möjligt i den när jag flyttade handdukar, prydnadsgrejer och lite köksgrejer. Jag fick välja en själv i födelsedagspresent tror jag var 9. Den är brunlaserad med utskuret motiv av fäbostinta blåsande i lur. Har alltid haft den att samla grejer i.

• Kazeer
    PeeGee skrev 2011-01-17 14:10:43 följande:
    Minns du dem? Jag menar, såg du dem hos andra eller hade nåt slags begrepp om att de existerade? För jag undrar lite över hur fenomenet kom tillbaka.

Min mormor var tjugotalist och mamma fyrtiotalist. Mammas sladdlillasyster som är sextiotalist hade ingen brudkista, men jag och min kusin som är sjuttiotalister fick varsin, och nästan alla jag kände hade en. Försvann de på sextiotalet och kom sen tillbaka på en nostalgivåg, eller var det något annat som hände?

Var det en klassmarkör? (arbetarklass här) Jag kan inte tänka mig att någon hade massproducerat dem om det inte funnits en efterfrågan, men var det en tillfällig trend?
    Jag känner ingen som har haft en brudkista. Men jag visste att de existerade, eftersom jag, när jag var i tidiga tonåren, gärna ville ha en själv. Då var det själva kistan i sig som lockade, inte det man skulle stoppa i den.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Leoella

Nej, jag hade ingen. Men minns att en kompis hade en och jag tyckte det var jätteunderligt. Jag kände mest att hon fick så tråkiga presenter när hon fick paket med tallrikar och annat när hon fyllde år.

Fast visst kunde det ha varit praktiskt att ha när man väl flyttade. Men, det gick ju utan också; jag köpte helt enkelt startpaket på IKEA!: :)

• feministbrud

En kompis till mig hade en, men inte jag. Min mamma hade en som hon och jag använde till att fylla med mina saker när det blev dags. Den såg ut lite som TS beksriver. Jag ville dock inte ha själva kistan. När jag flyttade började mamma och brorsan lägga i hans saker där i. Det blev mest som ett ställe att lägga gamla presenter från konfirmation och student i.

• k girl

Mja, jag hade (har, den står här i vardagsrummet) en brudkista, men det är väl inte direkt "bra att ha"-saker när man flyttar hemifrån, utan mer sådant som jag har samlat på mig under åren. Ryska vinglas i kristall, broderade dukar, vaser, prydnadssaker och både svenskt och utländskt hantverk. Den typen av saker. Det är en furukista med metallbeslag och min mammas sambo gjorde den. Han gjorde likadana åt min syster och kusiner också.

• MmeBoll

He, hee! Åh, min man slängde min förra året. Hade en som jag gjorde i slöjden. Med svarta beslag! Jag samlade lakan i den. Sydde bebiskläder på syslöjden och la i den och som du sa - sånt man skulle ha när man flyttade hemifrån. Växte upp i Dalarna. Född sent sextiotal. Flera av mina vänner hade brudkista och jag tror det var populärt eftersom man gjorde såna i träslöjden! Kom ihåg att jag fick beställa beslagen från Claes Ohlsson i Insjön. Måste nog visa denna tråden för min man, för han fattar inte mina nostalgiska skäl till att den inte skulle slängas. Men till slut gav jag med mig. Den var rätt ful!

Men den har använts till mycket. Sista uppdraget var som skattkista på barnkalas! 

• k girl

Jag tycker att min är fin, och ganska praktisk också. Men jag funderar på att måla den med tempera eller linoljefärg.

Svar på tråden Hade du brudkista?