Hade du brudkista?
I samband med en helt annan diskussion (om lakan och linneskåp) mindes jag plötsligt min gamla brudkista. Den var, typ, standard när jag växte upp och som jag minns det var det inte bara tjejer som hade en.
I princip gick det ut på att man skulle fylla den med sånt man behöver när man flyttar hemifrån (som lakan, handdukar, bestick etc) och alla kvinnor i min familj hade en, även om mammas och mormors var handgjorda av händiga släktingar, medan min var massproducerad (bara det faktum att det fanns en marknad stor nog för massproduktion?)
Minns ni dem? Hade ni en? Min var väldigt standard: En rätt stor furukista med svarta beslag och nåt slags inbränt motiv av en stiliserad fäbodstinta blåsandes näverlur. På insidan av locket stod mitt namn och datumet jag fick kistan (jag tror en del hade sina födelsedatum, men jag hade min åttonde födelsedag, då jag fick den) målad i kurbits-stil.
Jag hade verkligen med den när jag flyttade hemifrån, och förutom att lakanen och besticken kom väl till pass (även om min fösta sambo snodde besticken när vi flyttade isär) så hängde även kistan med i evigheter. Den fick vara kaffebord, avställningsyta, barskåp, tvättkorg etc. Först när jag flyttade utomlands ställde jag den i förvar - och glömde bort den fullständigt.
När slutade trenden med brudkistor? Var den bara lokal där jag bodde? Jag är sjuttiotalist från Norrland - var vi den sista generationen/landsdelen som fick brudkistor, eller hade ni åttiotalister eller Sörlänninga en sådan?
Jag blev lite nostalgisk och nyfiken på andras brudkistor.
Hade du en? Vad hade du i den när du flyttade hemifrån? Kom den till nytta? Skulle du ge en till dina barn?