• Tessia83

Behöver råd. Dotter född v 29+5

För en vecka sedan föddes vår dotter lite väl tidigt. Det är helt underbart och kan ju inte klaga för hon är ju världens sötaste och mysigaste. Nu undrar jag bara, hur får man allt att gå ihop? Hemmet förfaller, jag hinner knappt äta, träffa människor och pumpa mjölk var tredje timme. Har en man som är underbar och är med mig på sjukhuset hela tiden så vi kan avlösa varandra (vi har henne på bröstet hela dagarna för närhetens skull) Nu kommer ju min man antagligen att behöva jobba igen om en vecka (behöver pengar) Vill bara ha lite råd och inblick hur det kan se ut, ser ingen rutin som det är nu. Mest förvirrad. Men glad :)

Tacksam för lite svar :)

• Svar på tråden Behöver råd. Dotter född v 29+5
  • Niiskuneiti

Hålet med - låt det förfalla hemma ett tag nu. Strunta i att träffa folk, de utgör bara en infektionsrisk ändå. Sen får båda föräldrar ta ut tilltäljt föräldrapenning när barnet är inskrivet på sjukhus, ang ekonomin altså. Är i samma situation, fick en dotter i v 32 och vi har varit på sjukhusbett par ve o är nu hemma på permission, därmed får vi båda vravhemma fortfarande vilket verkligen underlättar. Hade haft svårt att klara första tiden själv. Det blir lättare när du börjar helamma. Var jobbigt att pumpa, amma o sonda men nu är det som sagt lättare. Städa o träffa folk gör vi knappt. Hoppas hinna o orka m det snart ;) datortid blir det inte heller, andra besöket på fam.liv på en månad ;) Så - det blir lättare, prioritera och be om hjälp! Grattis till bebisen :)

• Niiskuneiti

Tillfällig fp, alltså vab. Problem m stavningen på ipaden, ursäktar...

• Cocco

Se till att ni båda får tfp för svårt sjuka barn. Man behöver varandra på neo. Ta av sparpengar osv för att ha råd att vara båda på sjukhuset. Det är en bubbla på sjukhuset och även hemma.
    Jag var bara hemma en natt innan jag började bo med M på neo. Det var en väldigt konstig natt.

Träffa vänner gjorde jag bara när min kompis som också är prematurförälder åt lunch med mig utan för avdelningen.

• AbouSamra

Hej hej, jag tycker du ska låta hemmet förfalla. Jag lät hemmet förfalla hemma under tiden jag bodde på neo med min son. Min man jobbade 5 dagar i veckan så jag var ensam mestadels av tiden. Det tog ett tag för mig att komma in i något som liknade en rutin men det blev aldrig riktigt bra, men det gick...
    Jag fick om jag ville ha  någon annan där med mig på dagarna som kunde hjälpa mig eftersom min man inte kunde. Men det fanns ingen som kunde ..Men jag  fick ta emot mina föräldrar på besök ist  då och då på neo så min mamma kom så ofta hon kunde och hjälpte till och bara fanns där för mig så jag kunde prata om något annat än det man pratar med sköterskorna med. Kolla om det finns någon som kan vara där med dig. 

• Tessia83

Tack igen för alla svar. Hittills har det gått bra. Har varit där på dagarna och sovit hemma på nätterna. Låtit hemmet förfalla och träffat folk vid två tillfällen :P Det är ju helt klart värt det även om man blir trött och känner sig lite stressad över att saker och ting inte är klara för en ev. hemgång.
    Vi kommer antagligen få flytta till familjevården nu, vilket innebär eget rum och vara med vår dotter dygnet runt :) Det enda som känns jobbigt för mig är att min man jobbar, ganska mycket också, så jag kommer vara fast där dygnet runt.

AbouSamra, det är besöksförbud nu under influensa och kräksjuketider så endast föräldrar till barnet får vara på avdelningen. Så ensam får jag vara, får dock hjälp på andra sätt. Matlådor och dyligt :)

• AbouSamra
    Tessia83 skrev 2011-01-22 00:30:32 följande:
    AbouSamra, det är besöksförbud nu under influensa och kräksjuketider så endast föräldrar till barnet får vara på avdelningen. Så ensam får jag vara, får dock hjälp på andra sätt. Matlådor och dyligt :)

Vad skönt att rullar på... =)
    Aha okej, det var ungefär 2 månader sedan jag låg inne med min son där så visste inte exakt vad som gällde nu. 
    Matlådor är toppen, jag uppskattade varje matlåda till 100% som jag fick av de som hälsade på. Hatade sjukhusmaten.. 
  • Toffeeluv

Vi låg inne 3 veckor när vår lilla tjej kom till världen 9 veckor för tidigt och enda tipset är som alla andra säger; skit i hemmet  o allt. Måtlådor är grymt, annars hade vi inte ätit nåt o att fösöka ta sig ut, iaf tio min varje dag för att få lite luft.
    Vi hade också vår lilla hud mot hud hela tiden, dag som natt o då mpste man nästan vara två st för att orka..
    Båda vi fick ta ut VAB så länge hon var inskriven på sjukhuset o det g'ller för alla. Nu kanske din man ändå inte kan vara ledig.
    Lycka till nu o grattis till bebisen!!! 

• Längtar efter barn

Åh vad jag kände att jag måste svara på det här!! ( har inte läst tidigare svar..)

Jag förstår precis vad du går igenom!
    Jag födde min dotter i vecka 28+6 på huddinge sjukhus i stockholm den 15 aug 2010. Hela tillvaron på sjukhuset var som en bergodalbana. vi var jätte lyckliga över att vi fått en dotter men hon var ju så himla liten! Hur ska detta gå tänkte vi. Vi satt med henne på brösten flera timmar om dagen, matade henne via sonden. bytte bjöjor, tvättade, försökte helatiden vara med när läkarna och systrarna pratade eller gjorde någonting med våran lilla tös. det var jättesvårt att koppla av. Vi hade rummet precis intill hennes kuvös på intensiven så hela tiden hörde man allt plingande och pipannde från larmen på avdelningen till alla barnens kuvöser mm.. du fattar.
    Sen efter en vecka fick dottern flytta från intensiven till en annan avdelning där flera andra bebisar låg. och då fanns det bara en säng för mig som mamma att sova i. så min sambo fick sova hemma och då bestämde vi att han skulle jobba och spara semesterdagarna (för hon föddes lördagen innan v iskulle börja våran sommarsemester)
    Det fanns bara micro och frys så vi bad nära och kära att göra iordning matlådor och det hjälpte sååå himla mycket. det var nog att min sambo försökte med det i början samtidigt som han fick jobba, fixa f-kassan, försäkringar, hem och tvätta, träffa mig på kvällen och sedan åka hem från sjukhuset i huddinge oh den resan tog 1 timma, så 2 timmar bara för att komma och träffa oss! Stackarn

Det blev jätte tufft för oss och jag rekomenderar att ni försöker att vara i "nuet" alltså att strunta i att städa och fixa hemma till en början. kanske kan någon släkting städa åt er? Ikea och sånt hinner ni fixa under tidens gång medans ni ligger på sjukhuset. vi fick "permis" att åka från sjukhuset och lämna vår dotter på avdelningen med personalen där för att åka och förbereda. Dom som jobbar på Neo har jätteförståelse för detta.
    Sen rekomenderar jag att ni absolut får prata av era känslor med en psykolog.. Dom vet exakt vilka frågor dom ska ställa så man känner sig bättre..

Jag önskar er LYCKA till och ta hand om varandra!!!

• Tessia83

Tack igen för alla svar.

Vi har varit hemma en vecka nu med hemsjukvård. Det är en underbar känsla att äntligen få vara hemma igen. Nästa steg är att bli av med sonden :)

• mysmumrik
    Tessia83 skrev 2011-01-12 00:45:11 följande:
    För en vecka sedan föddes vår dotter lite väl tidigt. Det är helt underbart och kan ju inte klaga för hon är ju världens sötaste och mysigaste. Nu undrar jag bara, hur får man allt att gå ihop? Hemmet förfaller, jag hinner knappt äta, träffa människor och pumpa mjölk var tredje timme. Har en man som är underbar och är med mig på sjukhuset hela tiden så vi kan avlösa varandra (vi har henne på bröstet hela dagarna för närhetens skull) Nu kommer ju min man antagligen att behöva jobba igen om en vecka (behöver pengar) Vill bara ha lite råd och inblick hur det kan se ut, ser ingen rutin som det är nu. Mest förvirrad. Men glad :)

Tacksam för lite svar :)

Grattis!! Min son föddes i 29+2!! nästan samma enda rådet jag kan ge är att ta det lugnt och ta det som det kommer.... Det ÄR jättejobbigt att pumpa och amma heeeela tiden, men man får tänka att det är en övergående period! Ni får hjälpa och stötta varandra så gott det går.

För oss gick allting jättebra men visst var det jobbigt i början med sondmatning o prover hit och dit. Passa på att mysa så mycket det går. Du kommer att fixa det här galant, man klarar mer än man tror!

Känslan av förvirring känner jag igen, för allt gick väldigt fort för oss med! Man kan liksom inte fatta att man redan fött! Jag hade inga grejor med mig eller nånting till förlossningen.

Maila mig om du undrar över något!

kram och lycka till!       
  • Millcam

Grattis till era dotter. Födde själv en liten tös i v. 29 och känner igen det så väl.

Ta hand om er och dottern resten löser sig!! Man får ta dagen lite som den kommer och inte planera så mycket. Ta gärna hjälp av någon i familjen eller någon vän för det är skönt att ha. Matlådor var min räddning både på neo och hemma för man har inte så mycket tid över som småbarnsförälder speciellt inte om man ska försöka pumpa, mata, byta, sova och sen försöka hålla sig själv ren =)

Lycka till med er och njut av eran dotter {#emotions_dlg.flower}
    Kram

Svar på tråden Behöver råd. Dotter född v 29+5