• Livaro

Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods

Heej allihopa!!!

Tänkte starta en ny tråd för hermodsstudenter!!

Jag har kommit i underfund med att det är svårt att läsa distans när det gäller självdiciplinen! Att bolla tankar och hjälpa varandra (ärligt!) kan faktiskt vara till fördel speciellt vi som har mycket annat med familjeliv, hehe!

Själv tänker jag söka till Läkarlinjen men har varit fruktansvärt sjuk (vet ej om ja e frisk helt ännu ) Men det är bara att se positivt på det hela!
    Så jag bor i Västerås och pluggar Kemi A, Engelska A, Matematik A. Jag kan svara på frågor som rör dessa ämnen och även Biologi A och Etik och Livsfrågor Skrattande Så hojta på!!

Om du läser liknande ämnen eller vill också söka samma kurser så kan ni få min msn adress då kontakten blir effektivare!

Nu vill jag veta hur ett Muntligt förhör på Kemi A och Ma A går till? Är det så att man blir förhörd på tidigare uppdrag eller kan läraren ställa frågor som han/hon hittat på fast som rör ämnet?

Hjärta peace!

• Svar på tråden Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods
  • bäver

när du säger att läraren ger förslag när du ska upp i de muntliga, förslag på vilket sätt? :)

• Sveem
    Livaro skrev 2011-01-05 01:23:27 följande:
    Heej allihopa!!!

Tänkte starta en ny tråd för hermodsstudenter!!

Jag har kommit i underfund med att det är svårt att läsa distans när det gäller självdiciplinen! Att bolla tankar och hjälpa varandra (ärligt!) kan faktiskt vara till fördel speciellt vi som har mycket annat med familjeliv, hehe!

Själv tänker jag söka till Läkarlinjen men har varit fruktansvärt sjuk (vet ej om ja e frisk helt ännu ) Men det är bara att se positivt på det hela!
    Så jag bor i Västerås och pluggar Kemi A, Engelska A, Matematik A. Jag kan svara på frågor som rör dessa ämnen och även Biologi A och Etik och Livsfrågor Skrattande Så hojta på!!

Om du läser liknande ämnen eller vill också söka samma kurser så kan ni få min msn adress då kontakten blir effektivare!

Nu vill jag veta hur ett Muntligt förhör på Kemi A och Ma A går till? Är det så att man blir förhörd på tidigare uppdrag eller kan läraren ställa frågor som han/hon hittat på fast som rör ämnet?

Hjärta peace!
    Hejsan !
    Jag studerar inte på Hermonds utan på ett annat komvux men tänkte att det kanske inte spelar så stor roll ?

Min plan är oxå att söka till läkarlinjen så småningom :)
    Jag har läst alla de ämnen du läser ( förutom Et o  Li) på komvux och just nu läser jag Biologi B, Fysik B, Matte E, Engelska C och Filosofi A. 
    Läste Kemi B förra terminen med så om det är någonting du undrar så är det bara att fråga :)

Hoppas att allting går bra för dig!
    Just nu känner jag mig själv väldigt sliten med massa massa prov  hela tiden :/

Kram 
  • Livaro
    85victoria skrev 2011-03-13 16:05:00 följande:
    Okey, då förstår ja :) Tack!
    Har Ma A, B, C, Na, Kemi och fysik kvar så är helt klart en del : ) men börjar med övriga kurser nästa vecka, gick samhäll så saknar ju en del för behörighet.. :) men det ska gå :) 
    Började på läkar linjen i Slovakien men trivdes inte alls med landet så fick bli den långa vägen istället =P Fördelen är ju att vi hade otroliga mängder fysik och kemi så det känns ganska okey nu :)
    Hade varit jätte skönt å ha nån å plugga lite me man känner sig ju lätt lite omotiverad när man sitter å läser hemma själv hela tiden : )
    Vilka ämnen läser du nu? 
    Vad roligt att det droppar in lite folk nu med samma mål!  Jag läste oxå samhällskunskap på gymnasiet och ska läsa in alla naturämnen har också med andra ord en hel del kvar ;) Men det löser sig, för Läkarprogrammet ska ju ingenstans hehe.. Jag mailar till dig 85victoria så kanske vi kan kolla vilka städer och sånt vi bor i och då kanske plugga ihop.

Det jag menade med förslag är att läraren ger förslag  på datum ni kan hålla det muntliga. Det är lite som ett förhör men mest handlar det om att du ska kunna redovisa att du har svarat på uppdragen. Som sagt lärarna är schyssta och vill oftast att man ska klara av det. Sen tror inte jag heller att några MVG frågor kommer upp på det muntliga, skulle ta för lång tid, men om någon annan har upplevt det kanske dom kan skriva det här på forumet!

Läser Kemi (usch) och ska börja med andra "bas" ämnen som naturkunskap, psyko, samhäll, bio B, Ma B... jag har läst Ma A och hade en lärare som heter Jesper om ja minns rätt, trevlig och lugn va han.

Vi håller kontakten väl Solig
  • Livaro
    Sveem skrev 2011-03-13 22:12:59 följande:
    Hejsan !
    Jag studerar inte på Hermonds utan på ett annat komvux men tänkte att det kanske inte spelar så stor roll ?

Min plan är oxå att söka till läkarlinjen så småningom :)
    Jag har läst alla de ämnen du läser ( förutom Et o  Li) på komvux och just nu läser jag Biologi B, Fysik B, Matte E, Engelska C och Filosofi A. 
    Läste Kemi B förra terminen med så om det är någonting du undrar så är det bara att fråga :)

Hoppas att allting går bra för dig!
    Just nu känner jag mig själv väldigt sliten med massa massa prov  hela tiden :/

Kram 
    Hej Sveem! Vad roligt med flera som läser på komvux för läkarstudier! Blir sååå glad och får dom där pushen man ibland behöver ;) Jag lovar dig Sveem att dessa prov du har är bara bara små små prövningar det enda du behöver göra är att se målet framför dig och ha en öppen dialog med dina lärare! Jag har oxå varit sliten ett bra tag och att studera på distans är inte direkt socialt men det är bara att kämpa på!

Får jag fråga varför du inte läser på Hermods (dom är typ bäst) och hur du upplever vanlig komvux?

Jag har slagit kurs mot Biologi B faktiskt den startar någongång på mitten av mars och jag längtar. Det kommer flera kurser oxå men dom är inte så svåra i jämförelse med kemi, fysik och matematik tycker jag.

Jag tackar och bugar och tar emot all hjälp jag kan få, skickar ett meddelande till dig här på familjeliv oxå så att vi kanske skulle kunna ses eller chatta för att hjälpa varandra.

Allt gott,

www.livaro.wordpress.com är min blogg ifall ni vill kika och lämna en kommentar!  =)
  • Thaleya

Jag pluggar inte på hermods, men jag läser på komvux, på halvdistans kan man kalla det. Jag får vara där när jag behöver hjälp, samt när jag ska ha labb eller speciella prover/möten.

Jag har läst Matte B-D, Fysik A-B, Kemi A och Biologi A

Håller på med Kemi B och Biologi B nu och ska vara klar med kurserna om två dagar. Sitter uppe nu och gör sista minuten plugg för att jag jobbar två jobb så jag har knappt tid till att plugga, vilket inte är så bra när man läser heltakt :P

Efter dessa två klasser är över tar jag det nog lugnt i 1-2 veckor och återvänder för Kemi och Biologi breddningar, naturkunskap A och B, samt Matematik A som jag bara fått G i sen tidigare :P

• Thaleya

Någon som är vaken och har lust att motivera mig :P eller vad är bäst: Sova några timmar sedan kliva upp innan jobbet börjar och plugga. Eller tvinga mig igenom att plugga nu fast jag suttit sen 7 imorse och inte kan fokusera.

• Livaro
    Thaleya skrev 2011-03-14 00:34:29 följande:
    Någon som är vaken och har lust att motivera mig :P eller vad är bäst: Sova några timmar sedan kliva upp innan jobbet börjar och plugga. Eller tvinga mig igenom att plugga nu fast jag suttit sen 7 imorse och inte kan fokusera.
    hmm jag skulle nog försöka dricka (koffeinfritt) thé och varva ner lite för att få en lugnare morgon bitti. Måste du få MVG på dina kurser eller räcker det med ett G? Tänk på vad som är dina brister och vad som är dina styrkor i kurserna. Det låter som om du inte har fått mkt gjort trots att du började sedan 7, så kan det vara för mig med ibland, och då är det nog bäst att acceptera det och natta gott så man får något bra gjort under dagen...

Hör av dig sen och berätta hur det har gått =)

Lycka till!
  • Thaleya
    Livaro skrev 2011-03-14 00:39:21 följande:
    hmm jag skulle nog försöka dricka (koffeinfritt) thé och varva ner lite för att få en lugnare morgon bitti. Måste du få MVG på dina kurser eller räcker det med ett G? Tänk på vad som är dina brister och vad som är dina styrkor i kurserna. Det låter som om du inte har fått mkt gjort trots att du började sedan 7, så kan det vara för mig med ibland, och då är det nog bäst att acceptera det och natta gott så man får något bra gjort under dagen...

Hör av dig sen och berätta hur det har gått =)

Lycka till!
    nee det har gått jätte segt, läst samma saker igen och igen och igen men det har inte riktigt gått in idag.
    Synd eftersom jag mer eller mindre måste lämna in uppgifterna imorgon (eller ja, det är mitt eget mål iaf).

jag vill ha MVG, men nu ikväll så tror jag faktiskt inte att jag orkar fixa klart. Jag får satsa på att kliva upp om några timmar istället och se om jag är piggare då.

En uppsats hann jag iaf skriva :D
  • Thaleya

Godnatt, jag skriver imorgon! :)

Svar på tråden Kemi, Matte, Engelska, Fysik, Biologi, Hela gymnasiet på hermods