• 3anpåväg

Hur snabbt gick ni ner i vikt ?

Jag har ca 10 kg kvar att gå ner.
    Om jag går ner 1kg per vecka så tar det ju 10 veckor...... men går det att gå ner så snabbt?

Ammar heltid och motionerar så gott jag hinner, promenader för det mesta.

Hur snabbt har ni minskat i vikt?  Har ni lyckats med 1kg/veckan ?

• Svar på tråden Hur snabbt gick ni ner i vikt ?
  • Oj vad det blåser

Hade en väldigt "lätt" graviditet förra gången. Gick upp 12 kg, och när jag kom hem från BB så hade jag gått ned 10 av de 12 kilona. De sista två kilona tog ca 3 månader av bli av med. Men jag gjorde inte något spciellt, gick bara promenader så det kanske var därför det tog sån tid.

• bizzziie

Jag gick upp 10kg med tvåan och har gått ner 16kg nu och han är 4 mån.. Med ettan däremot gick jag upp 24kg och gick ner 9kg så jag har lite att ta igen där!

Jättestor skillnad mellan graviditeterna vad gäller vikten!

• Oj vad det blåser

Ska tillägga att jag blev vrålhungrig av amningen och gick upp en massa i vikt  sedan istället. Men men, jag skärpte mig och började äta normalt mycket när jag hade slutat att amma.

• vittra

2 veckor efter båda förlossningarna hade jag gått ner allt +- något kilo. Med första hade jag ett kilo kvar, med andra hade jag tappat ett par kilon extra. Dock blir även jag vrålhungrig av att amma och gick upp ungefär 6-7 kilon under amningen med första, har gått upp även denna gång men vet ej hur mycket än så länge. Hon är 4 månader nu.

Om du helammar så bör du inte banta eftersom det skadar bröstmjölken (det frigör tungmetaller ur fettvävnaden som då går raka vägen in i bröstmjölken). Personligen anser jag att man åtminstone kan vara så pass förnuftig att man väntar tills man ammat färdigt innan man börjar banta, så bråttom är det faktiskt inte!

1 kg i veckan lyckades jag gå ner, på ett ungefär, när jag gick på lågkaloridiet, med andra ord var det väldigt strikt under en mycket begränsad tidsperiod (ca 920 kcal per dag levde jag på då). Det är inte att rekommendera under amning!

• Mabaja

Jag gick upp 12 kg... Imorgon blir min flicka 12 veckor... jag har 3-3.5 kg kvar... Jag gick ner 4 kg i samband med förlossningen! Så för mig har inte amningen haft någon effekt!

Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • Heini

Jah gick upp 21 kg under graviditeten. Idag är det 10 dagar efter förlossningen och det har redan försvunnit 13 kg, Jag har alltså 8 kg kvar att gå ner för att komma till min ursprungsvikt. Jag har absolut inte bråttom, tänkte låta kroppen sköta sig själv fram till sommaren/hösten, så länge jag ammar. Finns det några kilon kcar efter det tänker jag ta hjälp av viktklubb.se för att gå ner det sista.

Viktklubb.se är att rekommendera, med hjälp av deras kalorikontroll gick jag ner 15 kg på 17 veckor senast jag var med. Det är ingen extremdiet, utan mer att man har koll på vad man stoppar i sig och det funkade toppen för mig. Men som någon skrev tidigare, sådant ska inte ens vara att tänka på medan man fortfarande ammar.

• vittra

Ja jag kanske ska tillägga att efter att jag slutade amma första så gick jag ner så gott som allt bara genom att jag började äta normala mängder igen och försökte tänka på att inte äta så mycket sötslisk vilket jag gärna gör under amning Är inte orolig för att jag inte ska få bort dessa kilon sen när jag slutat ammat, jag tänker att det finns nog en anledning till att jag blir hungrig och "äter upp mig" under amningen.

• 3anpåväg

Tack för alla svar!

Nej, självklart tänker jag inte banta. Tänkte bara på om det var möjligt att gå ner enbart via amning och att äta som vanligt.
    Har aldrig klarat av att gå på någon strikt diet ändå  har noll självdiciplin!

Då ska jag testa viktklubb efter amningen! Verkar som något jag kan klara av att följa! Tack!

Det är roligt att höra om hur snabbt det gått för andra, det ger mig lite hum om vad som är möjligt.
    Det känns som vågen står still, fast det gör den nog inte... är bara så otålig!

• Louwa

Jag gick ner de 10 kilo jag gick upp plus två kilo till på mindre än tre veckor efter förlossningen. Jag behövde inte göra någonting för att få bort dem, de rann av utav sig självt .) Amningen hade inte någon effekt, ammade jättekort tid och gick varken upp eller ner när jag slutade.

Liam 100212 ♥ Pyret BF 110602 ♥
  • Jessi19

Jag gick upp 12,5 kg och har ca 1 kg kvar att gå ner nu efter 19 dagar,

Svar på tråden Hur snabbt gick ni ner i vikt ?