• 3anpåväg

Hur snabbt gick ni ner i vikt ?

Jag har ca 10 kg kvar att gå ner.
    Om jag går ner 1kg per vecka så tar det ju 10 veckor...... men går det att gå ner så snabbt?

Ammar heltid och motionerar så gott jag hinner, promenader för det mesta.

Hur snabbt har ni minskat i vikt?  Har ni lyckats med 1kg/veckan ?

• Svar på tråden Hur snabbt gick ni ner i vikt ?
  • ikoon

Gick upp drygt 30kg, slutade väga mig tillslut. Nu knappt två månader senare har jag 5-6kg som håller sig hårt fast. Ammar inte. Har stora förväntningar på att få klartecken att träna igen efter efterkontrollen. Hittills har det bara varit timmes-promenader inte ens fem ggr i veckan...

• Lavendela

Innan graviditeten vägde jag 52 kg. När vår dotter föddes, vägde jag 64 kg. Efter 2 månader hade jag gått ner allt, utan att göra något extra förutom att amma och gå promenader. Nu, 5 månader senar väger jag 49 kg, alltså 3 kg mindre än innan jag blev gravid. Det kanske låter som ett "lyxproblem" men jag rasar i vikt, trots att jag äter massor, fikar och rör mig inte mer än lite promenader. Jag får istället kämpa för att gå upp i vikt. Fattar ingenting, men det verkar som jag alltid haft hög ämnesomsättning , och amningen verkar ju ta på reserverna det med.

• merenwen
    crossfit skrev 2011-01-11 22:33:02 följande:
    Förstår inte heller det där med att tungmetaller frigörs när man går ner i vikt. Väldigt många går ju ner i vikt när de ammar. Oavsett vilket sätt man gör ner i vikt borde ju tungmetaller frigöras i så fall.
    Eller? Är det olika mekanismer, det kan det ju knappast vara.
    Det finns att läsa om detta här:

www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/energi_och_vikt_graviditet_amning_2008.pdf

Men enligt denna rapport så frigörs inga miljögifter i bröstmjölken vid "naturlig viktminskning" efter graviditet, eftersom den största viktminskningen beror på minskad vätskeansamling i kroppen.
    Däremot ska man inta fasta eller hårdbanta.

Dessutom har halterna av miljögifter sjunkit med 3-11% per år mellan 1996-2004.
  • merenwen
    Lavendela skrev 2011-02-25 19:57:29 följande:
    Innan graviditeten vägde jag 52 kg. När vår dotter föddes, vägde jag 64 kg. Efter 2 månader hade jag gått ner allt, utan att göra något extra förutom att amma och gå promenader. Nu, 5 månader senar väger jag 49 kg, alltså 3 kg mindre än innan jag blev gravid. Det kanske låter som ett "lyxproblem" men jag rasar i vikt, trots att jag äter massor, fikar och rör mig inte mer än lite promenader. Jag får istället kämpa för att gå upp i vikt. Fattar ingenting, men det verkar som jag alltid haft hög ämnesomsättning , och amningen verkar ju ta på reserverna det med.
    Jag har samma "problem".
    Jag har alltid varit smal och haft lätt att hålla vikten. Gick bara upp 8 kg under graviditeten. Hade gått ner allt efter 2 veckor, men sen har det fortsatt att rasa. Nu ligger jag 5 kg under startvikten, vilket är ganska mycket på en redan smal kropp.
    Jag äter mängder, mer än sambon och även en hel del godis, glass, chips etc. Tränar inget. Bara promenerar med vagnen. Ändå rasar det bara mer och mer... Ska man börja dricka grädde??
  • idamedi

Jag gick upp 17 kg, två månader efter var jag nere på min normalvikt igen, 65 kg.

• Lavendela
    merenwen skrev 2011-02-26 23:11:23 följande:
    Jag har samma "problem".
    Jag har alltid varit smal och haft lätt att hålla vikten. Gick bara upp 8 kg under graviditeten. Hade gått ner allt efter 2 veckor, men sen har det fortsatt att rasa. Nu ligger jag 5 kg under startvikten, vilket är ganska mycket på en redan smal kropp.
    Jag äter mängder, mer än sambon och även en hel del godis, glass, chips etc. Tränar inget. Bara promenerar med vagnen. Ändå rasar det bara mer och mer... Ska man börja dricka grädde??
    Hehe, ja man får väl göra det :) Man får passa på att äta precis vad man vill helt enkelt. Min sambo är avundsjuk på mig, då han lägger på sig vikt så fort han "slarvar" med kosten. Många har nog svårt att komma i sina gamla gamla byxor efter graviditeten. Jag har samma praoblem - men på mig är det för stora. Nu har jag tvingats gå och köpa en storlek mindre i jeans och liknande. Har du barn sen tidigare? I så fall, gick du upp till din normala vikt efter den amningsperioden?
  • Hanna 77

Jag gick upp ca 12 kg båda mina graviditeter och nu 2,5 månader efter andra har jag ca 2 kg kvar om jag bara ser till vågen. Däremot är jag väldigt otränad och "slapp" i kroppen nu. Jag har alltid tränat mycket men under hela den senaste graviditeten mådde jag puss och kunde inte träna så just nu känns det som att jag har tappat alla muskler jag har så även om det bara är 2 kg kvar på vågen så är det långt kvar till den kropp jag vill ha!

• Hanna 77

Ska tillägga att efter första barnet var jag +- noll på vägen efter knapp 2 månader och jag var tillbaka i ungefär samma träningsstatus efter 10 -12 månader.

• aj 378

Gick upp 33kg. Tre veckor efter förlossningen hade jag gått ner 25kg. Nu är det snart åtta veckor sen förlossningen och vikten står fortfarande still sedan vecka tre..

• milli79

Gick upp ca 18kg och har gått ner allt och lite till (sonen är 6mån). Ammar mest men har även gett lite gröt och lunch sen 4mån). Hade gått ner allt efter 3mån och nu väger jag för lite men jag har så lätt att gå ner när jag ammar. 

• Elmiina

Gick upp ca 25kg och 2v efter förlossningen hade jag gått ner 15kg. Nu 2mån efter förlossningen har jag ca 4-5kg kvar. Slutade precis med amningen och har enbart promenerat och pysslat hemma. Fick klartecken att börja träna så jag började i måndags. Är normalviktig.

Svar på tråden Hur snabbt gick ni ner i vikt ?