• merenwen

Hur snabbt gick ni ner i vikt ?

crossfit skrev 2011-01-11 22:33:02 följande:
    Förstår inte heller det där med att tungmetaller frigörs när man går ner i vikt. Väldigt många går ju ner i vikt när de ammar. Oavsett vilket sätt man gör ner i vikt borde ju tungmetaller frigöras i så fall.
    Eller? Är det olika mekanismer, det kan det ju knappast vara.
    Det finns att läsa om detta här:

www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/energi_och_vikt_graviditet_amning_2008.pdf

Men enligt denna rapport så frigörs inga miljögifter i bröstmjölken vid "naturlig viktminskning" efter graviditet, eftersom den största viktminskningen beror på minskad vätskeansamling i kroppen.
    Däremot ska man inta fasta eller hårdbanta.

Dessutom har halterna av miljögifter sjunkit med 3-11% per år mellan 1996-2004.
  • merenwen
    Lavendela skrev 2011-02-25 19:57:29 följande:
    Innan graviditeten vägde jag 52 kg. När vår dotter föddes, vägde jag 64 kg. Efter 2 månader hade jag gått ner allt, utan att göra något extra förutom att amma och gå promenader. Nu, 5 månader senar väger jag 49 kg, alltså 3 kg mindre än innan jag blev gravid. Det kanske låter som ett "lyxproblem" men jag rasar i vikt, trots att jag äter massor, fikar och rör mig inte mer än lite promenader. Jag får istället kämpa för att gå upp i vikt. Fattar ingenting, men det verkar som jag alltid haft hög ämnesomsättning , och amningen verkar ju ta på reserverna det med.
    Jag har samma "problem".
    Jag har alltid varit smal och haft lätt att hålla vikten. Gick bara upp 8 kg under graviditeten. Hade gått ner allt efter 2 veckor, men sen har det fortsatt att rasa. Nu ligger jag 5 kg under startvikten, vilket är ganska mycket på en redan smal kropp.
    Jag äter mängder, mer än sambon och även en hel del godis, glass, chips etc. Tränar inget. Bara promenerar med vagnen. Ändå rasar det bara mer och mer... Ska man börja dricka grädde??
Svar på tråden Hur snabbt gick ni ner i vikt ?