AVA Tammerfors-- erfarenheter någon?
Jag har nyligen haft kontakt med klikinken AVA i Tammerfors för eventuell äggdonation under 2011. Någon som har erfarenheter från denna klinik? Nyfiken på hur andra upplevt den och hur det gått för er..
Jag har nyligen haft kontakt med klikinken AVA i Tammerfors för eventuell äggdonation under 2011. Någon som har erfarenheter från denna klinik? Nyfiken på hur andra upplevt den och hur det gått för er..
Hej
Vi har gjort vår äggdonation på AVA i Tammerfors. Nästan alla i personalen talar svenska och vi har alltid fått ett bra bemötande, inga långa köer och väntetider då man behövt prata med någon.
Vi stod i kö ca 3-4 månader och blev lite chockade att allt gick så fort :) Plötsligt ringde de och sa att de hade en donator, och frågade när vi ville börja behandlingen. Vi bestämde vilken månad vi ville börja, om vi ville ha just den donatorn de valt ut (det ville vi förstås), och så hade vi regelbunden kontakt tills det var dags för återföring. Vi fick veta donatorns längd, vikt, ögonfärg och hårfärg och etniskt ursprung. Det jag tycker är bra med AVA är att man får donatorns alla ägg, man behöver inte dela med någon som man normalt gör kommunalt.
Vi har gjort 1 färskförsök och 1 frysförsök med donerade ägg men tyvärr har det inte lyckats då jag har en så extremt tunn slemhinna. Men vi har 5 kvar i frysen som bara väntar på oss.
Då vi gjorde egna ivf tyckte jag det var lite krångligt och det kunde ha gått mycket smidigare, så då var jag inte riktigt nöjd med kliniken. Man hamnade själv att hålla koll på saker och ting och se så att det blev gjort som vi diskuterat innan. Det var lite för många personer inblandade tyckte jag, och en sa en sak och en annan något annat. Men med ÄD fungerade allt bra.
Jag känner till flera andra som gjort ivf och ÄD där och de har bara positiva erfarenheter. Liisa Häkkinen är riktigt duktig tycker jag, och jag kommer att fortsätta hos dem tills jag lyckas för de är alltid positiva och vill göra allt de kan.
Lycka till med ert försök :)
Oj, det var fort! :) Vet du om kötiden räknas från att man bokat tiden för det första besöket eller om det är från att man varit där?
Jag har nyligen varit i kontakt med dem för att boka en tid. Kvinnan jag haft kontakt med Päivi är iag mycket trevlig! :) Vi har dock inte speciellt bråttom med detta, men har tänkt så att vi gärna ser till att hamna i kön så att vi slipper vänta så långe efter att vi är fullt klara med vår utredning...
Det är intressant att höra om andras erfarenheter. Verkar som att fler åker till Åbo än till Tammerfors, så jag är lite intresserad av att höra lite även från er som varit i Tammerfors! :)
Hmmm, jag vet faktiskt inte från när det räknas, eftersom vi gjort flera egna ivf där innan vi ställde oss i kö. Efter att vi sagt att vi ville ställa oss i kö så skickade de hem papper som vi kunde fylla i och skicka tillbaka. De hade alla andra uppgifter om mig så därför räknades det nog från den dag jag ringde och sa att vi ville göra ÄD.. Hepatit prov och HIV prov kan ni ta hemma och skicka resultaten till AVA så blir det billigare.
Tror de flesta åker till Åbo för att det är närmare än Tammerfors, men jag tror kön är snabbare i T:fors än i Åbo. Det positiva är också att man får göra alla provtagningar, ultraljud osv. "hemma", man behöver inte åka till kliniken mer än för ett första besök + ET. (Och när mannen ger sin del).
Vad bra att ni kontrollerar fler kliniker, det är alltid bra att fråga runt.
Ovumia i Tammerfors lär också vara duktiga, och billigare än AVA.
Nu har vi bokat vårt första besök på Ava i Tammerfors och bokat flygbiljetter. Läskigt är det, men lite spännande ändå.. Hoppas detta skall gå vägen nångång! :)
Nu har vi avslutat vår utredning i Sverige och är mycket mer mentalt förberedd på en äggdonation än när vi bokade. 31 januari fick vi remiss till landstingskön för Äggdonation och läkaren vi träffade på Sahlgrenska bekräftade att vi inte stressar genom att åka till Finland redan och att jag har både högt FSH och lågt AMH.
Det gjorde att det nu känns helt rätt med ÄD för vår del. Tidgare tyckte jag det var skönt att det var kötid mm för jag trodde mer på att vi kunde få något postivit besked från våran utredning i Sverige men icke. Så nu vill jag vara att tiden skall gå.
Så nu blev jag så sjukt glad när jag läste att ni fått tid efter redan 3-4 månader. Hoppas det går hyfsat fort för oss med. Jag vill helst inte göra detta mitt i semestern.. På nåt sätt så mycket social press och mycket frågor då...
Hej,
jag tror det har med åldern att göra.
När jag gjorde IVF satte de in två embrton pga av min ålder (över 40).
Annars är ju praxis ett embryo.
(Och jag är också kort 161 cm;)
De sa ingenting om att inte sätta in två embryon och kanske var det bara för att jag just är 40 år.
De sa ingenting om att inte sätta in två embryon och kanske var det bara för att jag just är 40 år.