Inlägg från: lyckligtlottad1982 |Visa alla inlägg
  • lyckligtlottad1982

AVA Tammerfors-- erfarenheter någon?

Jag har nyligen haft kontakt med klikinken AVA i Tammerfors för eventuell äggdonation under 2011. Någon som har erfarenheter från denna klinik? Nyfiken på hur andra upplevt den och hur det gått för er.. 

• Svar på tråden AVA Tammerfors-- erfarenheter någon?
  • lyckligtlottad1982

Oj, det var fort! :) Vet du om kötiden räknas från att man bokat tiden för det första besöket eller om det är från att man varit där?

Jag har nyligen varit i kontakt med dem för att boka en tid. Kvinnan jag haft kontakt med Päivi är iag mycket trevlig! :)  Vi har dock inte speciellt bråttom med detta, men har tänkt så att vi gärna ser till att hamna i kön så att vi slipper vänta så långe efter att vi är fullt klara med vår utredning...

Det är intressant att höra om andras erfarenheter. Verkar som att fler åker till Åbo än till Tammerfors, så jag är lite intresserad av att höra lite även från er som varit i Tammerfors! :)

• lyckligtlottad1982

Nu har vi bokat vårt första besök på Ava i Tammerfors och bokat flygbiljetter. Läskigt är det, men lite spännande ändå.. Hoppas detta skall gå vägen nångång! :)

• lyckligtlottad1982

Nu har vi avslutat vår utredning i Sverige och är mycket mer mentalt förberedd på en äggdonation än när vi bokade. 31 januari fick vi remiss till landstingskön för Äggdonation och läkaren vi träffade på Sahlgrenska bekräftade att vi inte stressar genom att åka till Finland redan och att jag har både högt FSH och lågt AMH.

Det gjorde att det nu känns helt rätt med ÄD för vår del. Tidgare tyckte jag det var skönt att det var kötid mm för jag trodde mer på att vi kunde få något postivit besked från våran utredning i Sverige men icke. Så nu vill jag vara att tiden skall gå. 

Så nu blev jag så sjukt glad när jag läste att ni fått tid efter redan 3-4 månader. Hoppas det går hyfsat fort för oss med. Jag vill helst inte göra detta mitt i semestern.. På nåt sätt så mycket social press och mycket frågor då...

• lyckligtlottad1982
    Memaja skrev 2011-02-21 08:27:44 följande:
    Hej Lyckligtlottad,

Annars kan jag tips om AVA Riga som har ännu kortare kötider. Från första besöket till insättning tog det 6 veckor för mig, och då behöver man egentligen inte komma på det första besöket. I Riga är det också superseriösa, uppmärksamma och mycket trevliga. Jag var där i slutet i mitten av oktober och i början av december var jag där för ET. Och nu sitter jag här med en liten putande mage och väntar tvillingar, jag hade en otrolig tur då de fastnade på första försöket på mig.

Men jag är säker på att de är lika duktiga i Tammerfors, men jag vill ändå tipsa om detta alternativ.
    Grattis till tvillingarna! Det måste kännas fantastiskt! :) Det känns verkligen  tryggt att få höra några glädjehistorier från andra som har varit i samma sits!

När vi bokade flygbiljetterna var vi inte helt redo än, och då tyckte vi att 6-8 månader kötid var bra. Och dessutom har jag finskt påbrå. Dock kan kan inte finska själv, men min mamma bryter på finska och jag har mycket släktingar där. Det gjorde även att det kändes naturligt för mig att välja Finland när vi inte hade så bråttom för att kunna referera till min bebis som del lilla finskan. Då skulle jag och bebisen ha gemensamt att vi har finskt blod båda två. :) Vet inte, fånigt kankse, men i början var det en liten tröst för mig.

Nu när vår utredning är klar och vi ser mindre allvarligt på detta och ser fram emot att föra äggdonationen så hade vi lika gärna kunnat valt Riga för att det skule gå fortare. Men nu har vi redan lagt pengar på ej ombokningsbara flygbiljetter, så nu kör vi på det först. Om det itne skulle lyckas med första donatorn orkar vi nog inte vänta 6-8 nya månader. Utan få får vi snabba på o byta till Riga.

Jag trodde inte att de ville sätta in två emryon vid första försöket. Vad sa de om detta? Funderar lite på hur jag vill göra där. Tvillingar hade ju varit fantastiskt!!! men jag är samtidigt lite orolig för om min lilla kropp skulle klara det. Jag är nämligen ganska kort.  :P 158CM  Så jag tror att dom kommer rekommendera mig att bara sätta in ett emryo.
  • lyckligtlottad1982
    Memaja skrev 2011-02-21 14:43:13 följande:

De sa ingenting om att inte sätta in två embryon och kanske var det bara för att jag just är 40 år.

Jag tror att det skiljer sig lite mellan RIga och Finland där. Jag tror att Tammerfors sätter in ett vid ET och två vid FET om jag förstått det rätt.
Svar på tråden AVA Tammerfors-- erfarenheter någon?