• Happies

AVA Tammerfors-- erfarenheter någon?

Hej

Vi har gjort vår äggdonation på AVA i Tammerfors. Nästan alla i personalen talar svenska och vi har alltid fått ett bra bemötande, inga långa köer och väntetider då man behövt prata med någon.
    Vi stod i kö ca 3-4 månader och blev lite chockade att allt gick så fort :) Plötsligt ringde de och sa att de hade en donator, och frågade när vi ville börja behandlingen. Vi bestämde vilken månad vi ville börja, om vi ville ha just den donatorn de valt ut (det ville vi förstås), och så hade vi regelbunden kontakt tills det var dags för återföring. Vi fick veta donatorns längd, vikt, ögonfärg och hårfärg och etniskt ursprung. Det jag tycker är bra med AVA är att man får donatorns alla ägg, man behöver inte dela med någon som man normalt gör kommunalt.
    Vi har gjort 1 färskförsök och 1 frysförsök med donerade ägg men tyvärr har det inte lyckats då jag har en så extremt tunn slemhinna. Men vi har 5 kvar i frysen som bara väntar på oss.
    Då vi gjorde egna ivf tyckte jag det var lite krångligt och det kunde ha gått mycket smidigare, så då var jag inte riktigt nöjd med kliniken. Man hamnade själv att hålla koll på saker och ting och se så att det blev gjort som vi diskuterat innan. Det var lite för många personer inblandade tyckte jag, och en sa en sak och en annan något annat. Men med ÄD fungerade allt bra.
    Jag känner till flera andra som gjort ivf och ÄD där och de har bara positiva erfarenheter. Liisa Häkkinen är riktigt duktig tycker jag, och jag kommer att fortsätta hos dem tills jag lyckas för de är alltid positiva och vill göra allt de kan.
    Lycka till med ert försök :)

• Happies

Hmmm, jag vet faktiskt inte från när det räknas, eftersom vi gjort flera egna ivf där innan vi ställde oss i kö. Efter att vi sagt att vi ville ställa oss i kö så skickade de hem papper som vi kunde fylla i och skicka tillbaka. De hade alla andra uppgifter om mig så därför räknades det nog från den dag jag ringde och sa att vi ville göra ÄD.. Hepatit prov och HIV prov kan ni ta hemma och skicka resultaten till AVA så blir det billigare.
    Tror de flesta åker till Åbo för att det är närmare än Tammerfors, men jag tror kön är snabbare i T:fors än i Åbo. Det positiva är också att man får göra alla provtagningar, ultraljud osv. "hemma", man behöver inte åka till kliniken mer än för ett första besök + ET. (Och när mannen ger sin del).
    Vad bra att ni kontrollerar fler kliniker, det är alltid bra att fråga runt.
    Ovumia i Tammerfors lär också vara duktiga, och billigare än AVA.

Svar på tråden AVA Tammerfors-- erfarenheter någon?