• Ethi

Biologisk eller inte?

Jag har precis lärt mig något märkligt: vid ägg- och spermiedonation så kallar man tydligen även den förälder som fått det donerade (alltså mamman vid äggdonation och pappan vid spermiedonation) för biologisk förälder! Någon som blivit far med donderad sperma är barnet biologiska förälder men inte barnets genetiska förälder.

Helt snurrigt.

• Svar på tråden Biologisk eller inte?
  • Thi 08
    Sally skrev 2010-12-29 00:17:27 följande:

Snurrigt!  Pratar man om biologiska föräldrar, så menar man oftast genetiskt arv (man har högre tendens för bruga ögon, diabetes, högkolesteral, platta fötter, konstnärlig talang, osv om biologiska föräldrarna har det, etc). 

Så egentligen ska vi byta den vanliga ord till genetisk förälder.  Det är oftast ointressant vem som faktiskt bar på barnet egentligen.   Medicinskt, alltså.  Juridiskt, måttligt intressant, men bara måttligt. 

Och vad gäller pappor är det helt snurrigt.  Hur man kan kalla en pappa till en barn från donerade spermier biologisk pappan?  Helt snurrigt.

Sedan är jag lite för trött för att följa hela trådet - det var lite väl snurrigt så här sent på kvälle

• villsågärna38

Snurrigt!  Pratar man om biologiska föräldrar, så menar man oftast genetiskt arv (man har högre tendens för bruga ögon, diabetes, högkolesteral, platta fötter, konstnärlig talang, osv om biologiska föräldrarna har det, etc). 

Så egentligen ska vi byta den vanliga ord till genetisk förälder.  Det är oftast ointressant vem som faktiskt bar på barnet egentligen.   Medicinskt, alltså.  Juridiskt, måttligt intressant, men bara måttligt. 

Och vad gäller pappor är det helt snurrigt.  Hur man kan kalla en pappa till en barn från donerade spermier biologisk pappan?  Helt snurrigt.

Sedan är jag lite för trött för att följa hela trådet - det var lite väl snurrigt så här sent på kvällen...

Nej, det är inte ointressant vem som bär barnet. Den biologiska modern påverkar hur barnet utvecklas även om hon inte är genetisk mor. Läs lite om epigenetics så förstår du vad jag menar, finns länk i tidigare inlägg i den här tråden.
  • Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:19:32 följande:
    Är jätteskönt att läsa att du känner så. Självklart är det ju även så, miljön påverkar ju oss under hela livet. Vi hoppas på adoption då vare sig ivf:er eller äggdonation varit lyckat för vår del och jag tror inte att jag orkar fler behandlingar nu. Så tufft med den långa väntetiden bara. Hade gärna adopterat för länge sen om vi hade fått det.
    Om ni adopterar kommer du förstå den känslan När barnet börjar härma saker som du brukar säga, på det sättet som du säger det.........då förstår man hur stor miljöfaktorn är. Min lilla tjej går runt hemma och frågar exempelvis - äta mat snart........eller? Det slog mig för ett tag sedan att - Shit, det är ju jag som säger så
  • Mirva

Sedan är jag lite för trött för att följa hela trådet - det var lite väl snurrigt så här sent på kvällen...

Medicinskt finns det en del påverkan vid äggdonation.
  • Sally
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:26:24 följande:
    Nej, det är inte ointressant vem som bär barnet. Den biologiska modern påverkar hur barnet utvecklas även om hon inte är genetisk mor. Läs lite om epigenetics så förstår du vad jag menar, finns länk i tidigare inlägg i den här tråden.
    Mirva skrev 2010-12-29 00:37:20 följande:
    Jo, visserligen - miljön under graviditet påverkar en hel del i det allmänna hälsan, men det är sällan det som man menar när man frågor om barnets biologiska föräldrar - men menar oftast om diabetes, bruga ögon, stora näsor, förekomst av bröstcancer,  musiktalang mm. går i genetiskt arv.  Sådant påverkas mycket lite av 'magmamman' och miljön under graviditet.

Så jag håller med Ethi - det borde finnas ett till ord för det!  För ni som har haft äggdonation måste ha snubblat över detta någon gång - just vilka sjukdomar eller fysiska egenskaper går i genetisk arv, oavsett vilken kallas för biologisk mor. 
  • Sally

Egenligen tycker jag bättre om uttrycket 'genetiska föräldrar' vad gäller adoption över huvud taget.  Det är ordet 'biologisk' som jag hakar upp mig på.  Jag tycker inte det låter klokt att säga att jag har en biologisk son och en icke-biologisk son.  Min son är en biologisk varelse - han är inte gjort av plast. Men genetiskt har jag inte bidragit till han överlägsna charm, uttseende och humor! 

• villsågärna38
    Sally skrev 2010-12-29 06:49:35 följande:
    Mirva skrev 2010-12-29 00:37:20 följande:
    Jo, visserligen - miljön under graviditet påverkar en hel del i det allmänna hälsan, men det är sällan det som man menar när man frågor om barnets biologiska föräldrar - men menar oftast om diabetes, bruga ögon, stora näsor, förekomst av bröstcancer,  musiktalang mm. går i genetiskt arv.  Sådant påverkas mycket lite av 'magmamman' och miljön under graviditet.

Så jag håller med Ethi - det borde finnas ett till ord för det!  För ni som har haft äggdonation måste ha snubblat över detta någon gång - just vilka sjukdomar eller fysiska egenskaper går i genetisk arv, oavsett vilken kallas för biologisk mor. 
    Det finns ord för det. När man gör äggdonation så skiljer man på genetisk och biologisk mor, inget konstigt med det. Den biologiska modern kan påverka sådant som hur lång barnet blir, hur näsan ser ut osv då vissa genetiska byggstenar påverkas av miljön som fostret har i magen, vissa aktiveras och andra inte - det är vad epigenetics handlar om. Dvs om samma befruktade ägg skulle sättas in i två olika mödrar så skulle man inte få ett barn som genetiskt är likadant eftersom miljön har en mkt större påverkan än vad man tidigare trott. När det gäller djur har man t ex sett att ponnyfoster blir större om de bärs av en stor hästras än om de bärs av en ponny. Oerhört intressant område att läsa om som jag då aldrig hade hört talas om innan vi började med äggdonation. Sen kan jag hålla med dig när det gäller adoption. Genetisk låter bättre än biologisk och det är ju också helt korrekt.
  • sahara sahara

Men vi har väl inte ens födelseattester i Sverige? I min dotters personbevis står det i alla fall inget om att hon har tillkommit efter donation.

Jag håller med om att det oftast är fullständigt ointressant vem som har burit barnet. Inte medicinskt, och jag menar inte att ignorera hela epigenetiken, men i *vardagslivet*. Jag är mamma till min unge, inte adoptivmamma. Min fru är också mamma till samma unge, inte biomamma.

Sen kan det låta lite konstigt att kalla en kvinna som har fött ett barn efter äggdonation för biologisk mamma, men det är ju det hon är - hon har bidragit med den biologiska miljön i vilken barnet/fostret har vuxit. Jag förstår inte riktigt behovet av att separera det. Så ofta är det ju ändå inte man pratar om det på det viset. Antingen är man rätt och slätt mamma, eller så pratar man specifikt om adoption eller donation, och då är det ju tydligt vad man pratar om. Risken för missförstånd borde vara minimal.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Thi 08
    sahara sahara skrev 2010-12-29 10:29:42 följande:
    Men vi har väl inte ens födelseattester i Sverige? I min dotters personbevis står det i alla fall inget om att hon har tillkommit efter donation.

Jag håller med om att det oftast är fullständigt ointressant vem som har burit barnet. Inte medicinskt, och jag menar inte att ignorera hela epigenetiken, men i *vardagslivet*. Jag är mamma till min unge, inte adoptivmamma. Min fru är också mamma till samma unge, inte biomamma.

Sen kan det låta lite konstigt att kalla en kvinna som har fött ett barn efter äggdonation för biologisk mamma, men det är ju det hon är - hon har bidragit med den biologiska miljön i vilken barnet/fostret har vuxit. Jag förstår inte riktigt behovet av att separera det. Så ofta är det ju ändå inte man pratar om det på det viset. Antingen är man rätt och slätt mamma, eller så pratar man specifikt om adoption eller donation, och då är det ju tydligt vad man pratar om. Risken för missförstånd borde vara minimal.
    Tack, du beskrev det jag försökte skriva igår/natt, fast inte fick fram. Jag förstår inte heller det behovet
  • Ethi
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:32:54 följande:
    Det handlar ju om medicin. Likaväl som det finns namn på olika sjukdomar så finns det namn på det som är fakta här. Vad är konstigt med det?
    Alltså, det jag tycker känns konstigt är att adoption funnits i massor med år och man har då använt sig av biologisk förälder och det biologiska arvet för att tala om de genetiska och biologiska föräldrarna och det genetiska arvet. Det är ett väl inarbetat namn. Det är ett samlingsnamn. Så kommer fenomenet äggdonation och surrogatmödraskap, man vill ha ett namn på mamman som bär barnet i magen och, hm... Nämen vi tar väl ordet biologisk! Och bestämmer att det i dessa sammanhang betyder något annat - och tvärt emot nutidens jämställdhet; vi bestämmer också att ordet ska betyda fullständigt vitt skilda saker för mamman och pappan.

Det stör mig.

Jag tycker att det är förvirrande, när samma ord inte kan få betyda samma sak oberoende av sammanhang. Jag är en ordpolis, jag tycker ord är viktiga. Jag vill använda rätt ord. Vad i hela friden ska jag nu kalla barnens genetiskabiologiska mammor? Genetisk mamma duger inte. Biologisk mamma duger inte. Plötsligt finns det inget ord som beskriver det korrekt!

Varför var de prompt tvungna att ta ett bra samlingsnamn och hacka upp det och förstöra det? *surar*

villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:32:54 följande:
    Sen kan jag väl bli lite fundersam över varför en tråd i det här ämnet dyker upp under adoptionsforumet men självklart måste ju även de som adopterar få diskutera äggdonation, men kanske är det därför det uppstått lite förvirring?

Åh, men det kan jag förklara Jag var tokförkyld och satt och slösurfade runt och fann en tråd som heter "Varför inte donera lite ägg?!". Den ligger bland de hetaste debatterna nu. Där fann jag för första gången informationen att mamman vid äggdonation blir biologisk mamma, vilket  jag tyckte kändes som att låtsas vara något man inte är... Ärligt talat. Så jag bemötte det, och när jag frågade om hur det är när det gäller pappan ("Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?") och fick svaret:

"När det gäller din motfråga kan det ju inte besvara eftersom män inte kan bära barn, så kan man inte säga en sådan sak. men om en man pga dåliga spermier får ett barn tack vare sperdonation, så är han den biologiske pappa också men inte dne genetiska. Iaf är det vad jag har läst och hört av experter och läkare."

Vilket fick mig att reagera och skriva här, för i så fall så ska då banne mig även min man, och alla andra pappor här inne till sina barn, räknas som biologisk pappa till våra (adopterade) barn. Vilket här inne blir fullständigt skrattretande men i alla fall Precis som att jag även, om rätt ska vara rätt, skulle vara barnens biologiska mamma om vi skulle skilja oss...

Därför finns den här diskussionen här.
Svar på tråden Biologisk eller inte?