• Ethi

Biologisk eller inte?

Jag har precis lärt mig något märkligt: vid ägg- och spermiedonation så kallar man tydligen även den förälder som fått det donerade (alltså mamman vid äggdonation och pappan vid spermiedonation) för biologisk förälder! Någon som blivit far med donderad sperma är barnet biologiska förälder men inte barnets genetiska förälder.

Helt snurrigt.

• Svar på tråden Biologisk eller inte?
  • Ethi
    Miss Lau skrev 2010-12-28 13:50:03 följande:
    Nej, samma sak gäller inte för pappan. Pappan blir däremot rättslig förälder till barnet om han samtyckt till spermadonationen (dvs juridiskt).
    Tja, alla verkar kanske inte överens om det...

"Med spermiedonation menas att kvinnans biologiska ägg befruktas med en donators spermier. Ägget placeras i kvinnans livmoder. Om graviditet uppkommer och förlossning sker, blir pappan biologisk, men ej genetisk far till barnet." http://spermabanken.blogspot.com/2010/08/spermiedonation-pa-donorse.html

Problemet är ju att "ingen" vet hur orden ska användas snart, om man bestämmer lite hur som helst. De här meningarna är t ex plötsligt "fel" och vet då inte alla donatorbarn isf vem deras biologiska mamma är?

"Spermiedonation innebär att kvinnans biologiska ägg befruktas med en donators spermier"..."Barn som blivit till via donation har vid mogen ålder rätt att få veta identiteten på sin biologiska pappa/mamma." http://www.akademiska.se/templates/page____44169.aspx 

Eller det här, är blir det ju riktigt kring-kring...

"Med spermiedonation menas att kvinnans biologiska ägg befruktas med en donators spermier. Ägget placeras i kvinnans livmoder. Om graviditet uppkommer och förlossning sker, blir pappan biologisk, men ej genetisk far till barnet.
    Paret är helt anonyma för donatorn, och donatorn är helt anonym för paret. I Sverige har de barn som kommer till genom donatorinsemination rätt att vid mogen ålder få uppgifter om sin biologiska pappa."
    http://www.niomanader.se/content.asp?ID=14

*pust*
  • VNmamma
    Ethi skrev 2010-12-28 14:15:59 följande:
    Tja, alla verkar kanske inte överens om det...

"Med spermiedonation menas att kvinnans biologiska ägg befruktas med en donators spermier. Ägget placeras i kvinnans livmoder. Om graviditet uppkommer och förlossning sker, blir pappan biologisk, men ej genetisk far till barnet." spermabanken.blogspot.com/2010/08/spermiedona...

Problemet är ju att "ingen" vet hur orden ska användas snart, om man bestämmer lite hur som helst. De här meningarna är t ex plötsligt "fel" och vet då inte alla donatorbarn isf vem deras biologiska mamma är?

"Spermiedonation innebär att kvinnans biologiska ägg befruktas med en donators spermier"..."Barn som blivit till via donation har vid mogen ålder rätt att få veta identiteten på sin biologiska pappa/mamma." www.akademiska.se/templates/page____44169.asp... 

Eller det här, är blir det ju riktigt kring-kring...

"Med spermiedonation menas att kvinnans biologiska ägg befruktas med en donators spermier. Ägget placeras i kvinnans livmoder. Om graviditet uppkommer och förlossning sker, blir pappan biologisk, men ej genetisk far till barnet.
    Paret är helt anonyma för donatorn, och donatorn är helt anonym för paret. I Sverige har de barn som kommer till genom donatorinsemination rätt att vid mogen ålder få uppgifter om sin biologiska pappa."
    www.niomanader.se/content.asp?ID=14

*pust*
    Fast den där bloggaren och gravidsajten måste ha skrivit fel eller fått det helt om bakfoten. En man som blir pappa genom DI (donatorinsemination) blir INTE genetisk pappa, inte biologisk pappa. Däremot brukar man prata om biologisk mamma vid ÄD (äggdonation) eftersom barnet varit en del av mammans biologi under graviditeten. På samma sätt kan en surrogatmamma kallas biologisk mamma (men inte genetisk - om ägget kommer från kvinnan som ska bli barnets mamma.
  • villsågärna38

VI har gjort flera äggdonationsbehandlingar och träffat många läkare som arbetar med de här frågorna. Har aldrig hört talas om detta resonemang när det gäller donerad sperma... att pappan som tagit emot sperma juridiskt blir far till barnet är det ju ingen tvekan om men hur i allsin dar kan kan ha någon biologisk påverkan? Har jag väldigt svårt att förstå. Däremot skiljer man på genetisk och biolgoisk mor när det gäller äggdonation eftersom modern som bär barnet i sin mage också påverkar hur barnet ser ut och utvecklas, googla på epigenetics så ser ni att det finns intressanta studier. Samma befruktade ägg skulle alltså enligt dessa forskare inte ge samma "slutresultat" om det bärs av två olika kvinnor.

• villsågärna38
    Ethi skrev 2010-12-28 17:06:28 följande:
    Det är ingen bloggare utan vad som påstås vara en privat, icke vinstdrivande, sperma-, ägg- och surrogatmödraförmedling. huvudsidan finns här: www.donor.se

och man kan läsa om den t ex här:  www.expressen.se/halsa/1.2136141/kopa-agg-och...

Men, det säger ju inte att de inte fått det om bakfoten
    Hm... det är ju ingen erkänd expert på genetik som skrivit detta utan en privatperson som startat en site verkar det ju som, jag skulle nog säga att han fått detta om bakfoten när det gäller spermadonation....
  • WildaMathilda

Här finns en ganska bra beskrivning av vad epigenetik är för något: epigenome.eu/sw/1,1,0

Genetik är ju en del av biologin likväl som graviditeter är det. Därför brukar man, som villsågärna38 skriver, säga att den kvinna som donerar är den genetiska mamman medan den som är gravid och bär på barnet och som lever med och föder och uppfostrar barnet är den biologiska mamman.

När sajter och journalister skriver det biologiska ägget (som i dina exempel ovan) så är det helt korrekt men som du säger, TS, ganska förvirrande eftersom det kommer från den genetiska mamman. I hela sammanhanget så kan man lika gärna säga bara ägget eftersom alla vet att det kommer från donatorn, d.v.s. den genetiska mamman.

Så ett ägg är biologiskt.
    Donatorn idrar med en cell vilket medför att hennes gener finns i den - hon blir genetisk mamma.
    Mottagaren bär graviditeten, ger det blod, syre, föder barnet, uppfostrar barnet - hon blir biologisk mamma.

Hoppas att det hjälpte lite i virrvarret av definitioner.

Kram

• Ethi

Men jag undrar; varför kunde man inte hitta på ett annat namn för "magmamman"? Varför just biologisk? Det förvirrar ju bara... För även om mamman påverkar fostret i magen rent fysiskt, så är det ju inte samma sak som att i alla andra sammanhang vara biologisk mamma, där man även underförstått menar att hon bidragit med hälften av det genetiska materialet.

• Thi 08

Fast här bara MÅSTE jag hoppa in, eftersom jag tagit emot äggdonation själv & blivit gravid, samt fått missfall. Om barnet växt i din mage, kan man ju inte gärna kalla det adoptivmamma. Då blir det ju födelsemamma, eller biologisk mamma. Det är födelsemamman som ger barnet liv. Ett ägg gör ju inte donationskvinnan till mamma!!

• villsågärna38
    Ethi skrev 2010-12-28 22:37:38 följande:
    Men jag undrar; varför kunde man inte hitta på ett annat namn för "magmamman"? Varför just biologisk? Det förvirrar ju bara... För även om mamman påverkar fostret i magen rent fysiskt, så är det ju inte samma sak som att i alla andra sammanhang vara biologisk mamma, där man även underförstått menar att hon bidragit med hälften av det genetiska materialet.
    Man skiljer på genetisk mamma och biologis mamma. Jag tycker själv att det är ganska tydligt och inte konstigt alls. Skulle jag bli gravid med ÄD och bära ett barn i min mage i nio månader så skulle fostret leva av min kropp i nio månader, självklart påverkar jag då också barnet, miljön i magen påverkar hur barnet utvecklas och hur det kommer att se ut. Läs lite om epigenetics så förstår du vad vi menar.
  • Thi 08

Ethi för att svara dig tror jag att man kallar det biologisk förälder för att vissa studier visat på att barnet får ett visst arv efter den mamman som bär barnet, eftersom man delat samma blod. Måste leta reda på den satans studien, som jag nämnt förr, men inte läst igenom helt och hållet.

Svar på tråden Biologisk eller inte?