Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Biologisk eller inte?

VI har gjort flera äggdonationsbehandlingar och träffat många läkare som arbetar med de här frågorna. Har aldrig hört talas om detta resonemang när det gäller donerad sperma... att pappan som tagit emot sperma juridiskt blir far till barnet är det ju ingen tvekan om men hur i allsin dar kan kan ha någon biologisk påverkan? Har jag väldigt svårt att förstå. Däremot skiljer man på genetisk och biolgoisk mor när det gäller äggdonation eftersom modern som bär barnet i sin mage också påverkar hur barnet ser ut och utvecklas, googla på epigenetics så ser ni att det finns intressanta studier. Samma befruktade ägg skulle alltså enligt dessa forskare inte ge samma "slutresultat" om det bärs av två olika kvinnor.

• villsågärna38
    Ethi skrev 2010-12-28 17:06:28 följande:
    Det är ingen bloggare utan vad som påstås vara en privat, icke vinstdrivande, sperma-, ägg- och surrogatmödraförmedling. huvudsidan finns här: www.donor.se

och man kan läsa om den t ex här:  www.expressen.se/halsa/1.2136141/kopa-agg-och...

Men, det säger ju inte att de inte fått det om bakfoten
    Hm... det är ju ingen erkänd expert på genetik som skrivit detta utan en privatperson som startat en site verkar det ju som, jag skulle nog säga att han fått detta om bakfoten när det gäller spermadonation....
  • villsågärna38
    Ethi skrev 2010-12-28 22:37:38 följande:
    Men jag undrar; varför kunde man inte hitta på ett annat namn för "magmamman"? Varför just biologisk? Det förvirrar ju bara... För även om mamman påverkar fostret i magen rent fysiskt, så är det ju inte samma sak som att i alla andra sammanhang vara biologisk mamma, där man även underförstått menar att hon bidragit med hälften av det genetiska materialet.
    Man skiljer på genetisk mamma och biologis mamma. Jag tycker själv att det är ganska tydligt och inte konstigt alls. Skulle jag bli gravid med ÄD och bära ett barn i min mage i nio månader så skulle fostret leva av min kropp i nio månader, självklart påverkar jag då också barnet, miljön i magen påverkar hur barnet utvecklas och hur det kommer att se ut. Läs lite om epigenetics så förstår du vad vi menar.
  • villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-28 22:49:53 följande:

Tyvärr tror jag även att vissa inte berättar vare sig för barnet eller MVC att barnet kommit till genom äggdonation. Det förekommer säkert. Jag skulle aldrig kunna bära runt på en sådan hemlighet.

Nej, jag hoppas verkligen att de som får barn den vägen berättar. Om man gör ÄD i Sverige så talar man ju med kuratorn om hur viktigt det är att berätta tidigt för barnet eftersom han/hon vid myndig ålder har rätt att få veta vem som donerat.
  • villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-28 22:57:59 följande:
    Hur ser födelseattesten ut egentligen? Om det bara är en fråga hur man formulerar sig kring barnet i släkten, eller står det biologisk eller genetisk pappa på en födelseattest? jag tänker att det bara står mamma & pappa, eller? Det kan väl inte stå på födelseprotokollet att barnet ex kommit till genom en spermiedonation eller äggdonation? Det handlar ju om vad man väljer själv att berätta för barnet om det inte gäller en öppen donator? Jag har ingen aning om hur donationerna fungerar i Sverige. Har man plikt att berätta för barnet? Har barnet rätt att söka upp donator? Står detta i födelseprotokollet?
    Ja man har plikt att berätta för att barnet har rätt att veta vid myndig ålder, om han/hon vill. Man vet av erfarenhet att det är väldigt ovanligt att barn till spermadonatorer är intresserade av att veta då de ju redan har en pappa. Hur det kommer att se ut med barn till äggdonatorer i Sverige vet man inte ännu eftersom det är så pass nytt i Sverige. Däremot så är det självklart de som tagit emot ägg eller spermier som står på födelseattesten eftersom donatorn inte har några juridiska skyldigheter eller rättigheter, inte är någon förälder utan en donator av en cell.
  • villsågärna38
    Ethi skrev 2010-12-28 23:11:47 följande:
    Fast jag tycker ju inte att den skillnaden är oväsentlig... Alltså, jag förstår hur uttrycket används inom äggdonation och jag förstår vilka kriterier som ska uppfyllas för att kallas det ena eller det andra. Att uttrycket biologisk förälder inte används om pappan vid en donatorinsemination gör att jag kan svälja den betydelsen - att det var så, att detta även gällde män, var det en kvinna som själv gjort äggdonation som uttryckligen skrev i den andra tråden, så då antog jag att det stämde. Vilket blev helt galet i min värld eftersom skillnaden på fosterpåverkan från någon som blir pappa med hjälp av spermadonator knappast är särskilt annorlunda från en som blir pappa genom adoption...

Det jag fortfarande tycker är konstigt är att man väljer just ordet biologisk och bestämmer att det ska betyda olika saker för de olika könen.

Biologisk mor: burit barnet i magen.

Biologisk far: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.

Genetisk mor: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.

Genetisk far: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.

Inom adoption: biologiska föräldrar är de som bidragit till barnets genetiska material OCH där modern burit barnet i magen. ALLTID ett samlingsbegrepp för både biologisk och genetisk förälder och har definitiv använts längre än man sysslat med äggdonation. Varför inte hitta på ett nytt ord vid äggdonation? Gravidmamma? Magmamma? Varför ta ett gammalt med en väl inarbetad definition och hitta på en annan definition, för ett annat fenomen? Jag förstår det inte.

Nå, det är inget ni kan svara på eller stå till svars för. Men jag tycker då att det är puckat. Det finns ju rätt många ord i världen liksom... Precis som detta tuggande om biomamma och bonusmamma vid skilsmässa, jag blir knasig.  Vad är det för fel på MAMMA och bonusmamma? Varför detta biologiska hela tiden?
    Den som skrivit biologisk far i fallet spermiedonation har ingen koll. Juridisk far stämmer ju men donatorn är både biologisk och genetisk far till barnet.
  • villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-28 23:20:30 följande:
    Jag håller med. Ordet biologisk passar inte riktigt i min värld heller. Jag har aldrig hört att någon använt det uttrycket i äggdonationsforum förut, kanske är det andra som har behovet att sätta ord på "det"? De flesta i äggdonationsforumet skriver "mitt äggdonationsbarn". Det är ingen som hymlar med det. Jag blev mamma genom äggdonation, skulle jag nog säga om jag hade lyckats med en fullgången graviditet.   
    I äggdonationsforumet där jag hängt i 1,5 år är de flesta pålästa på det här området. Har läst om epigenetics och vet skillnaden mellan genetisk mor och biologisk, tror att det är rätt självklart för de flesta och ingen grej. Däremot är det ju inget man talar om hela tiden, för de allra flesta hör den diskussionen nog till de tankar man har innan man bestämmer sig för äggdonation. Och de som fått barn via äggdonation brukar tala om sina barn helt enkelt.
  • villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-28 23:24:26 följande:
    Nej precis, men det är därför jag undrar varför man måste sätta ord på det. Man kan väl bara säga mamma och pappa? Till barnet- du blev till genom donation.

.....kan förstå förvirringen kring klinikernas beskrivningar, men inte skälet till att vi andra behöver ett nytt ord...........egentligen. Mamma och pappa. Funkar bra tycker jag
    Det handlar ju om medicin. Likaväl som det finns namn på olika sjukdomar så finns det namn på det som är fakta här. Vad är konstigt med det? Sen kan jag väl bli lite fundersam över varför en tråd i det här ämnet dyker upp under adoptionsforumet men självklart måste ju även de som adopterar få diskutera äggdonation, men kanske är det därför det uppstått lite förvirring? För mig var det här tankar vi hade för två år sen då vi bestämde oss för att testa äggdonation och då handlade det om att ureda vad det eg var och hur vi kände och tänkte, på samma sätt som man gör när man t ex går föräldrautbildningen för adoption. Vill vi detta? Vad innebär det? Tror att de flesta som ställs inför det faktumet funderar i de banorna innan de fattar ett beslut. Speciellt om man även frågat någon vän eller syster att vara donator/korsdonator. Då behöver man veta hur saker och ting ligger till för att kunna förklara på ett bra sätt.
  • villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-28 23:55:41 följande:
    Jo jo jo. Men här pratas det om hela äggdonationsgrejen som förvirrande för att man inte vet vad man ska kalla vad. Ex - kan man inte kalla det magmamma?, dök upp som exempel. Och magmamma kallar nog inte en läkare en mamma som fött barn genom äggdonation. Därefter byggde jag upp min ståndpunkt, att vad andra kallar det eller vad vi kanske blivande äggdonationsmammor kallar varandra är väl kanske inte jätteviktigt att utreda. För barnen är ju som du helt korrekt skriver, våra barn. För mig som adopterat kan det faktiskt låta lite dumt om jag skulle kalla mitt äggdonationsbarn biologiskt och min adopterade dotter för adopterad, när ingen av dem har mina gener. För mig blir det konstigt. För precis som Ethi skriver så är våra adopterade barns biologiska mammor även deras genetiska. Det blir luddigt. I ett äggdonationsforum skriver många mitt "äggdonationsbarn" , men lika många gånger bara "min son, min dotter". Så man använder sitt eget uttryck. Vad ska andra kalla en mamma som blivit mamma genom äggdonation? MAMMA.

När det gäller adoption, så kan jag känna såhär: Det är väl inte troligt att barnens biologiska mammor är annat är deras genetiska? Om ni förstår hur jag menar? Därför blir hela diskussionen jättemärklig på ett sätt
    Jag tror att den blir märklig just för att den sker just här, i adoptionsforumet, där det här med donation kanske inte är något man är van att diskutera eller ha så mkt kunskap om. Det här är ju en teoretisk diskussion om vad som är fakta rent medicinskt och har ju inget att göra med vad man sedan i praktiken säger om man blir förälder på det sättet. Däremot är det oerhört intressant när man själv gör äggdonationsbeh att få reda på att även den biologiska mamman dvs den som bär barnet påverkar hur det utvecklas. Det hade iaf jag ingen aning om innan jag läste in mig på området. Sen när det gäller vad man är så har jag aldrig hört talas om att någon skulle kalla sig något annat än mamma och pappa i praktiken om man får barn på det här sättet.
  • villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-29 00:15:36 följande:
    Ja självklart är det därför diskussionen blir märklig. Och självklart är det därför den även är märklig för mig, även om jag vet vad biologisk och genetisk betyder Det är nog många som inte tror att födelsemamman påverkar "slutresultatet" vid äggdonationsbehandlingar. Att jag själv haft vetskapen om detta, har faktiskt gjort mig ännu mer ödmjuk inför det faktum att någon på andra sidan världen "format" mitt barn. Naturen är häftig. Det är även häftigt vad man kan känna för ett barn som man inte varit i närheten att forma INNAN de kom ur biomammans mage, men som man i allra högsta grad formar EFTER. Sammanfattningvis kan man säga att miljön både innan och utanför magen är av största vikt för en människa. Många påpekar ju hur otroligt lik min dotter är mig. O för min del kunde hon lika gärna växt i min mage, så känner jag. Jag känner det som ATT jag format henne mer än att jag inte varit med och format henne.
    Är jätteskönt att läsa att du känner så. Självklart är det ju även så, miljön påverkar ju oss under hela livet. Vi hoppas på adoption då vare sig ivf:er eller äggdonation varit lyckat för vår del och jag tror inte att jag orkar fler behandlingar nu. Så tufft med den långa väntetiden bara. Hade gärna adopterat för länge sen om vi hade fått det.
  • villsågärna38
    Sally skrev 2010-12-29 00:17:27 följande:

Snurrigt!  Pratar man om biologiska föräldrar, så menar man oftast genetiskt arv (man har högre tendens för bruga ögon, diabetes, högkolesteral, platta fötter, konstnärlig talang, osv om biologiska föräldrarna har det, etc). 

Så egentligen ska vi byta den vanliga ord till genetisk förälder.  Det är oftast ointressant vem som faktiskt bar på barnet egentligen.   Medicinskt, alltså.  Juridiskt, måttligt intressant, men bara måttligt. 

Och vad gäller pappor är det helt snurrigt.  Hur man kan kalla en pappa till en barn från donerade spermier biologisk pappan?  Helt snurrigt.

Sedan är jag lite för trött för att följa hela trådet - det var lite väl snurrigt så här sent på kvällen...

Nej, det är inte ointressant vem som bär barnet. Den biologiska modern påverkar hur barnet utvecklas även om hon inte är genetisk mor. Läs lite om epigenetics så förstår du vad jag menar, finns länk i tidigare inlägg i den här tråden.
  • villsågärna38
    Sally skrev 2010-12-29 06:49:35 följande:
    Mirva skrev 2010-12-29 00:37:20 följande:
    Medicinskt finns det en del påverkan vid äggdonation.
    Jo, visserligen - miljön under graviditet påverkar en hel del i det allmänna hälsan, men det är sällan det som man menar när man frågor om barnets biologiska föräldrar - men menar oftast om diabetes, bruga ögon, stora näsor, förekomst av bröstcancer,  musiktalang mm. går i genetiskt arv.  Sådant påverkas mycket lite av 'magmamman' och miljön under graviditet.

Så jag håller med Ethi - det borde finnas ett till ord för det!  För ni som har haft äggdonation måste ha snubblat över detta någon gång - just vilka sjukdomar eller fysiska egenskaper går i genetisk arv, oavsett vilken kallas för biologisk mor. 
    Det finns ord för det. När man gör äggdonation så skiljer man på genetisk och biologisk mor, inget konstigt med det. Den biologiska modern kan påverka sådant som hur lång barnet blir, hur näsan ser ut osv då vissa genetiska byggstenar påverkas av miljön som fostret har i magen, vissa aktiveras och andra inte - det är vad epigenetics handlar om. Dvs om samma befruktade ägg skulle sättas in i två olika mödrar så skulle man inte få ett barn som genetiskt är likadant eftersom miljön har en mkt större påverkan än vad man tidigare trott. När det gäller djur har man t ex sett att ponnyfoster blir större om de bärs av en stor hästras än om de bärs av en ponny. Oerhört intressant område att läsa om som jag då aldrig hade hört talas om innan vi började med äggdonation. Sen kan jag hålla med dig när det gäller adoption. Genetisk låter bättre än biologisk och det är ju också helt korrekt.
  • villsågärna38
    Ethi skrev 2010-12-29 19:35:42 följande:
    Alltså, det jag tycker känns konstigt är att adoption funnits i massor med år och man har då använt sig av biologisk förälder och det biologiska arvet för att tala om de genetiska och biologiska föräldrarna och det genetiska arvet. Det är ett väl inarbetat namn. Det är ett samlingsnamn. Så kommer fenomenet äggdonation och surrogatmödraskap, man vill ha ett namn på mamman som bär barnet i magen och, hm... Nämen vi tar väl ordet biologisk! Och bestämmer att det i dessa sammanhang betyder något annat - och tvärt emot nutidens jämställdhet; vi bestämmer också att ordet ska betyda fullständigt vitt skilda saker för mamman och pappan.

Det stör mig.

Jag tycker att det är förvirrande, när samma ord inte kan få betyda samma sak oberoende av sammanhang. Jag är en ordpolis, jag tycker ord är viktiga. Jag vill använda rätt ord. Vad i hela friden ska jag nu kalla barnens genetiskabiologiska mammor? Genetisk mamma duger inte. Biologisk mamma duger inte. Plötsligt finns det inget ord som beskriver det korrekt!

Varför var de prompt tvungna att ta ett bra samlingsnamn och hacka upp det och förstöra det? *surar*
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:32:54 följande:
    Sen kan jag väl bli lite fundersam över varför en tråd i det här ämnet dyker upp under adoptionsforumet men självklart måste ju även de som adopterar få diskutera äggdonation, men kanske är det därför det uppstått lite förvirring?
    Åh, men det kan jag förklara Jag var tokförkyld och satt och slösurfade runt och fann en tråd som heter "Varför inte donera lite ägg?!". Den ligger bland de hetaste debatterna nu. Där fann jag för första gången informationen att mamman vid äggdonation blir biologisk mamma, vilket  jag tyckte kändes som att låtsas vara något man inte är... Ärligt talat. Så jag bemötte det, och när jag frågade om hur det är när det gäller pappan ("Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?") och fick svaret:

"När det gäller din motfråga kan det ju inte besvara eftersom män inte kan bära barn, så kan man inte säga en sådan sak. men om en man pga dåliga spermier får ett barn tack vare sperdonation, så är han den biologiske pappa också men inte dne genetiska. Iaf är det vad jag har läst och hört av experter och läkare."

Vilket fick mig att reagera och skriva här, för i så fall så ska då banne mig även min man, och alla andra pappor här inne till sina barn, räknas som biologisk pappa till våra (adopterade) barn. Vilket här inne blir fullständigt skrattretande men i alla fall Precis som att jag även, om rätt ska vara rätt, skulle vara barnens biologiska mamma om vi skulle skilja oss...

Därför finns den här diskussionen här.
    Oki, då förstår jag upprinnelsen Vet inte vem som svarade dig ang pappan men det stämmer inte. Juridiskt däremot så blir han far till barnet, och i praktiken är han ju självklart far men biologisk, no.... Han har ju inte haft vare sig biologisk eller genetisk påverkan på barnet. Sen så är ju faktiskt den som fött det adopterade barnet både biologisk och genetisk mor så du kan ju fortsätta att säga vilket som... spelar det verkligen någn roll? Sen tycker inte jag att det är konstigt att det uppkommer nya ord när vetenskapen utvecklas. Man måste ju namnge det som sker och det fanns ju ingen vits att skilja på detta med genetisk och biologisk mor innan äggdonation, men nu gör det def det. Jag har inte träffat någon potentiell donator (vi talade med många innan vår första donation eftersom vi behövde korsdonator för att få hjälp) som inte hade frågor och funderingar kring detta.
  • villsågärna38
    Ethi skrev 2010-12-29 20:07:04 följande:
    Ja, jag tycker det... Jag vill ha ett BRA ord som betyder alltihop så att det inte finns några tveksamheter vad det betyder. Det har jag inte längre.
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 19:45:40 följande:
    Sen tycker inte jag att det är konstigt att det uppkommer nya ord när vetenskapen utvecklas.
    Det tycker inte jag heller! Jag tycker att det är konstigt att man tar gamla, vedertagna ord och gör om betydelsen.
    Då tycker jag att vi kan börja säga genologisk istället
  • villsågärna38

Håller med om att det kan vara svårt att hålla isär alla begrepp då man diskuterar äggdonation, surrogat, adoption osv men samtidigt kan vi ju inte kalla det för något annat än vad det är? Utvecklingen och vetenskapen går framåt och begreppen biologisk resp genetisk mamma är vedertagna inom den medicinska världen när man talar om äggdonation och även om man i andra sammanhang kanske aldrig har brytt sig om vad som är vad eller ens vetat om att det finns en skillnad. Citerar en FL-vän från en annan tråd:

Sedan, när det gäller diskussionen om vad man ska kalla de olika mödrarna, är det liksom en ickediskussion vi inte kan bestämma över. Detta är redan vad läkarna kallar det, det är redan vad familjerätten kallar det. Vi kan diskutera att sittmockapär vore ett bättre ord för stol, men det förändrar inte att stol är vad sittmockapären heter.

Svar på tråden Biologisk eller inte?