• Ethi

Biologisk eller inte?

Jag har precis lärt mig något märkligt: vid ägg- och spermiedonation så kallar man tydligen även den förälder som fått det donerade (alltså mamman vid äggdonation och pappan vid spermiedonation) för biologisk förälder! Någon som blivit far med donderad sperma är barnet biologiska förälder men inte barnets genetiska förälder.

Helt snurrigt.

• Svar på tråden Biologisk eller inte?
  • MammaSusan81

Låter konstigt....biologi & genetik hör ju ihop...man kan inte vara biologisk far utan att vara det genetiskt & tvärt om....Snurrigt....

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • Namaste72

Vad praktiskt. Hädanefter är jag min dotters biologiska mamma men inte hennes genetiska Obestämd hennes fysiska och psykiska mamma är jag sen tidigare....

Knasigt, var har du hört detta?

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • sahara sahara

Vad jag har läst (nej, jag hittar inte rätt text just nu, men jag kan googla sen) så finns det tre sorters faderskap: socialt, juridiskt och biologiskt, och fyra sorters moderskap: socialt, juridiskt, biologiskt och genetiskt. Man kan alltså vara biologisk mamma utan att vara genetisk mamma (vid äggdonation), men aldrig biologisk pappa utan att att vara genetisk pappa.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • hilah

Jo, det går väl ihop: en kvinna som burit på och fött barnet är den biologiska mamman, men om ägget var donerat, så är hon inte genetisk mamma.

• Namaste72

Jag har burit min dotter en väldans massa... är jag biologisk mamma då?

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Ethi
    sahara sahara skrev 2010-12-28 13:10:46 följande:
    Vad jag har läst (nej, jag hittar inte rätt text just nu, men jag kan googla sen) så finns det tre sorters faderskap: socialt, juridiskt och biologiskt, och fyra sorters moderskap: socialt, juridiskt, biologiskt och genetiskt. Man kan alltså vara biologisk mamma utan att vara genetisk mamma (vid äggdonation), men aldrig biologisk pappa utan att att vara genetisk pappa.
    Fast samma sak sägs gälla även pappan...
    hilah skrev 2010-12-28 13:14:14 följande:
    Jo, det går väl ihop: en kvinna som burit på och fött barnet är den biologiska mamman, men om ägget var donerat, så är hon inte genetisk mamma.
    I adoptionssammanhang menar man med biologisk mamma den kvinna som delar biologi, dvs gener, med barnet.
  • sahara sahara
    Ethi skrev 2010-12-28 13:27:33 följande:
    Fast samma sak sägs gälla även pappan...
    hilah skrev 2010-12-28 13:14:14 följande:
    Ja, det får jag inte ihop.

Och jag skulle inte heller säga att min dotter har en biologisk pappa, faktiskt. Genetisk pappa möjligen - ungefär där går gränsen. Det låter kanske fånigt eftersom det i praktiken är samma sak, men hon delar gener med donatorn, ingenting annat.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Villimey

Enligt svensk lag så blir man biologisk och juridisk mamma vid förlossningen, indirekt så blir ju surrogatmödraskap inget man kan använda sig av. Nej jag tycker nog inte att det är så konstigt. Men så har jag ju 2 mormödrar också

• Miss Lau

Nej, samma sak gäller inte för pappan. Pappan blir däremot rättslig förälder till barnet om han samtyckt till spermadonationen (dvs juridiskt).

En kvinna som är gravid är däremot biologisk mamma även om ägget är donerat.

Svar på tråden Biologisk eller inte?