villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:32:54 följande:
Det handlar ju om medicin. Likaväl som det finns namn på olika sjukdomar så finns det namn på det som är fakta här. Vad är konstigt med det?
Alltså, det jag tycker känns konstigt är att adoption funnits i massor med år och man har då använt sig av biologisk förälder och det biologiska arvet för att tala om de genetiska
och biologiska föräldrarna och det genetiska arvet. Det är ett väl inarbetat namn. Det är ett samlingsnamn. Så kommer fenomenet äggdonation och surrogatmödraskap, man vill ha ett namn på mamman som bär barnet i magen och, hm... Nämen vi tar väl ordet biologisk! Och bestämmer att det i dessa sammanhang betyder något
annat - och tvärt emot nutidens jämställdhet; vi bestämmer också att ordet ska betyda fullständigt vitt skilda saker för mamman och pappan.
Det stör mig.
Jag tycker att det är förvirrande, när samma ord inte kan få betyda samma sak oberoende av sammanhang. Jag är en ordpolis, jag
tycker ord är viktiga. Jag vill använda rätt ord. Vad i hela friden ska jag nu kalla barnens genetiskabiologiska mammor? Genetisk mamma duger inte. Biologisk mamma duger inte
. Plötsligt finns det inget ord som beskriver det korrekt!
Varför var de prompt tvungna att ta ett bra samlingsnamn och hacka upp det och förstöra det? *surar*
villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:32:54 följande:
Sen kan jag väl bli lite fundersam över varför en tråd i det här ämnet dyker upp under adoptionsforumet men självklart måste ju även de som adopterar få diskutera äggdonation, men kanske är det därför det uppstått lite förvirring?
Åh, men det kan jag förklara
Jag var tokförkyld och satt och slösurfade runt och fann en tråd som heter "Varför inte donera lite ägg?!". Den ligger bland de hetaste debatterna nu. Där fann jag för första gången informationen att mamman vid äggdonation blir
biologisk mamma, vilket jag tyckte kändes som att låtsas vara något man inte är... Ärligt talat. Så jag bemötte det, och när jag frågade om hur det är när det gäller pappan
("Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?") och fick svaret:
"När det gäller din motfråga kan det ju inte besvara eftersom män inte kan bära barn, så kan man inte säga en sådan sak. men om en man pga dåliga spermier får ett barn tack vare sperdonation, så är han den biologiske pappa också men inte dne genetiska. Iaf är det vad jag har läst och hört av experter och läkare."
Vilket fick mig att reagera och skriva här, för i så fall så ska då banne mig även min man, och alla andra pappor här inne till sina barn, räknas som biologisk pappa till våra (adopterade) barn. Vilket här inne blir fullständigt skrattretande men i alla fall
Precis som att jag även, om rätt ska vara rätt, skulle vara barnens biologiska mamma om vi skulle skilja oss...
Därför finns den här diskussionen här.