Inlägg från: Thi 08 |Visa alla inlägg
  • Thi 08

Biologisk eller inte?

Fast här bara MÅSTE jag hoppa in, eftersom jag tagit emot äggdonation själv & blivit gravid, samt fått missfall. Om barnet växt i din mage, kan man ju inte gärna kalla det adoptivmamma. Då blir det ju födelsemamma, eller biologisk mamma. Det är födelsemamman som ger barnet liv. Ett ägg gör ju inte donationskvinnan till mamma!!

• Thi 08

Ethi för att svara dig tror jag att man kallar det biologisk förälder för att vissa studier visat på att barnet får ett visst arv efter den mamman som bär barnet, eftersom man delat samma blod. Måste leta reda på den satans studien, som jag nämnt förr, men inte läst igenom helt och hållet.

• Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 22:43:01 följande:
    Man skiljer på genetisk mamma och biologis mamma. Jag tycker själv att det är ganska tydligt och inte konstigt alls. Skulle jag bli gravid med ÄD och bära ett barn i min mage i nio månader så skulle fostret leva av min kropp i nio månader, självklart påverkar jag då också barnet, miljön i magen påverkar hur barnet utvecklas och hur det kommer att se ut. Läs lite om epigenetics så förstår du vad vi menar.
    Tack tror vi läst om samma studie.
  • Thi 08

Tyvärr tror jag även att vissa inte berättar vare sig för barnet eller MVC att barnet kommit till genom äggdonation. Det förekommer säkert. Jag skulle aldrig kunna bära runt på en sådan hemlighet.

• Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 19:21:06 följande:
    VI har gjort flera äggdonationsbehandlingar och träffat många läkare som arbetar med de här frågorna. Har aldrig hört talas om detta resonemang när det gäller donerad sperma... att pappan som tagit emot sperma juridiskt blir far till barnet är det ju ingen tvekan om men hur i allsin dar kan kan ha någon biologisk påverkan? Har jag väldigt svårt att förstå. Däremot skiljer man på genetisk och biolgoisk mor när det gäller äggdonation eftersom modern som bär barnet i sin mage också påverkar hur barnet ser ut och utvecklas, googla på epigenetics så ser ni att det finns intressanta studier. Samma befruktade ägg skulle alltså enligt dessa forskare inte ge samma "slutresultat" om det bärs av två olika kvinnor.
    Hur ser födelseattesten ut egentligen? Om det bara är en fråga hur man formulerar sig kring barnet i släkten, eller står det biologisk eller genetisk pappa på en födelseattest? jag tänker att det bara står mamma & pappa, eller? Det kan väl inte stå på födelseprotokollet att barnet ex kommit till genom en spermiedonation eller äggdonation? Det handlar ju om vad man väljer själv att berätta för barnet om det inte gäller en öppen donator? Jag har ingen aning om hur donationerna fungerar i Sverige. Har man plikt att berätta för barnet? Har barnet rätt att söka upp donator? Står detta i födelseprotokollet?
  • Thi 08
    Thi 08 skrev 2010-12-28 22:57:59 följande:
    Hur ser födelseattesten ut egentligen? Om det bara är en fråga hur man formulerar sig kring barnet i släkten, eller står det biologisk eller genetisk pappa på en födelseattest? jag tänker att det bara står mamma & pappa, eller? Det kan väl inte stå på födelseprotokollet att barnet ex kommit till genom en spermiedonation eller äggdonation? Det handlar ju om vad man väljer själv att berätta för barnet om det inte gäller en öppen donator? Jag har ingen aning om hur donationerna fungerar i Sverige. Har man plikt att berätta för barnet? Har barnet rätt att söka upp donator? Står detta i födelseprotokollet?
    I stora loppet är man juridiska FÖRÄLDRAR till barnet oavsett hur klinikerna formulerar sig. Min dotter som är adopterad har ju inte vuxit inom mig, men vi är väldigt lika ändå  
  • Thi 08
    Ethi skrev 2010-12-28 23:11:47 följande:
    Fast jag tycker ju inte att den skillnaden är oväsentlig... Alltså, jag förstår hur uttrycket används inom äggdonation och jag förstår vilka kriterier som ska uppfyllas för att kallas det ena eller det andra. Att uttrycket biologisk förälder inte används om pappan vid en donatorinsemination gör att jag kan svälja den betydelsen - att det var så, att detta även gällde män, var det en kvinna som själv gjort äggdonation som uttryckligen skrev i den andra tråden, så då antog jag att det stämde. Vilket blev helt galet i min värld eftersom skillnaden på fosterpåverkan från någon som blir pappa med hjälp av spermadonator knappast är särskilt annorlunda från en som blir pappa genom adoption...

Det jag fortfarande tycker är konstigt är att man väljer just ordet biologisk och bestämmer att det ska betyda olika saker för de olika könen.

Biologisk mor: burit barnet i magen.

Biologisk far: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.

Genetisk mor: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.

Genetisk far: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.

Inom adoption: biologiska föräldrar är de som bidragit till barnets genetiska material OCH där modern burit barnet i magen. ALLTID ett samlingsbegrepp för både biologisk och genetisk förälder och har definitiv använts längre än man sysslat med äggdonation. Varför inte hitta på ett nytt ord vid äggdonation? Gravidmamma? Magmamma? Varför ta ett gammalt med en väl inarbetad definition och hitta på en annan definition, för ett annat fenomen? Jag förstår det inte.

Nå, det är inget ni kan svara på eller stå till svars för. Men jag tycker då att det är puckat. Det finns ju rätt många ord i världen liksom... Precis som detta tuggande om biomamma och bonusmamma vid skilsmässa, jag blir knasig.  Vad är det för fel på MAMMA och bonusmamma? Varför detta biologiska hela tiden?
    Jag håller med. Ordet biologisk passar inte riktigt i min värld heller. Jag har aldrig hört att någon använt det uttrycket i äggdonationsforum förut, kanske är det andra som har behovet att sätta ord på "det"? De flesta i äggdonationsforumet skriver "mitt äggdonationsbarn". Det är ingen som hymlar med det. Jag blev mamma genom äggdonation, skulle jag nog säga om jag hade lyckats med en fullgången graviditet.   
  • Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:19:24 följande:
    Ja man har plikt att berätta för att barnet har rätt att veta vid myndig ålder, om han/hon vill. Man vet av erfarenhet att det är väldigt ovanligt att barn till spermadonatorer är intresserade av att veta då de ju redan har en pappa. Hur det kommer att se ut med barn till äggdonatorer i Sverige vet man inte ännu eftersom det är så pass nytt i Sverige. Däremot så är det självklart de som tagit emot ägg eller spermier som står på födelseattesten eftersom donatorn inte har några juridiska skyldigheter eller rättigheter, inte är någon förälder utan en donator av en cell.
    Nej precis, men det är därför jag undrar varför man måste sätta ord på det. Man kan väl bara säga mamma och pappa? Till barnet- du blev till genom donation.

.....kan förstå förvirringen kring klinikernas beskrivningar, men inte skälet till att vi andra behöver ett nytt ord...........egentligen. Mamma och pappa. Funkar bra tycker jag
  • Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:32:54 följande:
    Det handlar ju om medicin. Likaväl som det finns namn på olika sjukdomar så finns det namn på det som är fakta här. Vad är konstigt med det? Sen kan jag väl bli lite fundersam över varför en tråd i det här ämnet dyker upp under adoptionsforumet men självklart måste ju även de som adopterar få diskutera äggdonation, men kanske är det därför det uppstått lite förvirring? För mig var det här tankar vi hade för två år sen då vi bestämde oss för att testa äggdonation och då handlade det om att ureda vad det eg var och hur vi kände och tänkte, på samma sätt som man gör när man t ex går föräldrautbildningen för adoption. Vill vi detta? Vad innebär det? Tror att de flesta som ställs inför det faktumet funderar i de banorna innan de fattar ett beslut. Speciellt om man även frågat någon vän eller syster att vara donator/korsdonator. Då behöver man veta hur saker och ting ligger till för att kunna förklara på ett bra sätt.
    Jo jo jo. Men här pratas det om hela äggdonationsgrejen som förvirrande för att man inte vet vad man ska kalla vad. Ex - kan man inte kalla det magmamma?, dök upp som exempel. Och magmamma kallar nog inte en läkare en mamma som fött barn genom äggdonation. Därefter byggde jag upp min ståndpunkt, att vad andra kallar det eller vad vi kanske blivande äggdonationsmammor kallar varandra är väl kanske inte jätteviktigt att utreda. För barnen är ju som du helt korrekt skriver, våra barn. För mig som adopterat kan det faktiskt låta lite dumt om jag skulle kalla mitt äggdonationsbarn biologiskt och min adopterade dotter för adopterad, när ingen av dem har mina gener. För mig blir det konstigt. För precis som Ethi skriver så är våra adopterade barns biologiska mammor även deras genetiska. Det blir luddigt. I ett äggdonationsforum skriver många mitt "äggdonationsbarn" , men lika många gånger bara "min son, min dotter". Så man använder sitt eget uttryck. Vad ska andra kalla en mamma som blivit mamma genom äggdonation? MAMMA.

När det gäller adoption, så kan jag känna såhär: Det är väl inte troligt att barnens biologiska mammor är annat är deras genetiska? Om ni förstår hur jag menar? Därför blir hela diskussionen jättemärklig på ett sätt
  • Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:03:51 följande:
    Jag tror att den blir märklig just för att den sker just här, i adoptionsforumet, där det här med donation kanske inte är något man är van att diskutera eller ha så mkt kunskap om. Det här är ju en teoretisk diskussion om vad som är fakta rent medicinskt och har ju inget att göra med vad man sedan i praktiken säger om man blir förälder på det sättet. Däremot är det oerhört intressant när man själv gör äggdonationsbeh att få reda på att även den biologiska mamman dvs den som bär barnet påverkar hur det utvecklas. Det hade iaf jag ingen aning om innan jag läste in mig på området. Sen när det gäller vad man är så har jag aldrig hört talas om att någon skulle kalla sig något annat än mamma och pappa i praktiken om man får barn på det här sättet.
    Ja självklart är det därför diskussionen blir märklig. Och självklart är det därför den även är märklig för mig, även om jag vet vad biologisk och genetisk betyder Det är nog många som inte tror att födelsemamman påverkar "slutresultatet" vid äggdonationsbehandlingar. Att jag själv haft vetskapen om detta, har faktiskt gjort mig ännu mer ödmjuk inför det faktum att någon på andra sidan världen "format" mitt barn. Naturen är häftig. Det är även häftigt vad man kan känna för ett barn som man inte varit i närheten att forma INNAN de kom ur biomammans mage, men som man i allra högsta grad formar EFTER. Sammanfattningvis kan man säga att miljön både innan och utanför magen är av största vikt för en människa. Många påpekar ju hur otroligt lik min dotter är mig. O för min del kunde hon lika gärna växt i min mage, så känner jag. Jag känner det som ATT jag format henne mer än att jag inte varit med och format henne.
  • Thi 08

En lite häftig sak är att alla vietnambarn jag känner är tokiga i asiatisk mat. Så jag tror att man har en del "minnen" från fosterlivet, som visas på utsidan. Musik är även en sådan sak. Min dotter har gått igång på gangsterrap och hårdrock sedan hon kom till Sverige (vilket inte jag gillar ), så min känsla är att hennes biomamma är väldigt ung, och att hon förmdoligen arbetat någonstans där det finns hög musik under sin graviditet

• Thi 08
    Sally skrev 2010-12-29 00:17:27 följande:

Snurrigt!  Pratar man om biologiska föräldrar, så menar man oftast genetiskt arv (man har högre tendens för bruga ögon, diabetes, högkolesteral, platta fötter, konstnärlig talang, osv om biologiska föräldrarna har det, etc). 

Så egentligen ska vi byta den vanliga ord till genetisk förälder.  Det är oftast ointressant vem som faktiskt bar på barnet egentligen.   Medicinskt, alltså.  Juridiskt, måttligt intressant, men bara måttligt. 

Och vad gäller pappor är det helt snurrigt.  Hur man kan kalla en pappa till en barn från donerade spermier biologisk pappan?  Helt snurrigt.

Sedan är jag lite för trött för att följa hela trådet - det var lite väl snurrigt så här sent på kvälle

• Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:19:32 följande:
    Är jätteskönt att läsa att du känner så. Självklart är det ju även så, miljön påverkar ju oss under hela livet. Vi hoppas på adoption då vare sig ivf:er eller äggdonation varit lyckat för vår del och jag tror inte att jag orkar fler behandlingar nu. Så tufft med den långa väntetiden bara. Hade gärna adopterat för länge sen om vi hade fått det.
    Om ni adopterar kommer du förstå den känslan När barnet börjar härma saker som du brukar säga, på det sättet som du säger det.........då förstår man hur stor miljöfaktorn är. Min lilla tjej går runt hemma och frågar exempelvis - äta mat snart........eller? Det slog mig för ett tag sedan att - Shit, det är ju jag som säger så
  • Thi 08
    sahara sahara skrev 2010-12-29 10:29:42 följande:
    Men vi har väl inte ens födelseattester i Sverige? I min dotters personbevis står det i alla fall inget om att hon har tillkommit efter donation.

Jag håller med om att det oftast är fullständigt ointressant vem som har burit barnet. Inte medicinskt, och jag menar inte att ignorera hela epigenetiken, men i *vardagslivet*. Jag är mamma till min unge, inte adoptivmamma. Min fru är också mamma till samma unge, inte biomamma.

Sen kan det låta lite konstigt att kalla en kvinna som har fött ett barn efter äggdonation för biologisk mamma, men det är ju det hon är - hon har bidragit med den biologiska miljön i vilken barnet/fostret har vuxit. Jag förstår inte riktigt behovet av att separera det. Så ofta är det ju ändå inte man pratar om det på det viset. Antingen är man rätt och slätt mamma, eller så pratar man specifikt om adoption eller donation, och då är det ju tydligt vad man pratar om. Risken för missförstånd borde vara minimal.
    Tack, du beskrev det jag försökte skriva igår/natt, fast inte fick fram. Jag förstår inte heller det behovet
  • Thi 08

Detta med surrogatmammor och att man tidigare sagt att hon bara är en "kuvös" för barnet kan ju handla om att man inte tidigare vetat OM att den som bär barnet till viss del formar detta?

Sedan att barnet vid ÄD ibland kan likna den mamman som burit barnet är ju inte jättekonstigt (oavsett hur mkt barnet formas av den som bär barnet) eftersom man föröker hitta en donator som är så lik den blivande mamman som möjligt. Om man ser det så!

Vad kallar man mamman i ett par där två adoptivföräldrar skiljer sig och mannen träffar en ny? Man kallar det väl adoptivmamman (eller varför inte bara mamma?) & styvmamman, tänker jag. Allt behöver inte vara så jäkla invecklat och överanalyserat. Jag kommer verkligen inte kalla V´s vietnamesiska "mamma" för "vietnammamma". Måste det vara ETT ord? Jag kommer säga " kvinnan i vietnam som födde dig", även om det låter krångligt. Vietnammamma tycker jag låter fel, eftersom hon inte är hennes mamma.....jag är hennes mamma. Även om hon då råkar vara biolgosik och genetisk mamma, kommer jag inte kalla henne mamma (tror jag). Mamma för mig är en person som tar hand om barnet. Jag skulle kunna sträcka mig till att säga biologiska föräldrar. Dock har jag hört ex på programmet "spårlöst" att adoptivbarnen oftast säger "min mamma" om mamman i ursprungslandet. Kommer det från min dotter att hon själv vill säga "min mamma", so be it. Men jag kommer nog inte använda det uttrycket själv.

• Thi 08
    Adoptivmamman skrev 2010-12-30 17:11:16 följande:
    Alla adopterade tänker ju inte likadant men jag tror nog din dotter kan känna sig kränkt om hon får veta att du inte ser den biologiska/ursprungliga mamman som en mamma. Bara en tanke alltså. Mina barn som är stora nog att tänka på det (två av tre) tycker deras första föräldrar är lika mycket riktiga föräldrar som  jag och min man är. De hade inte funnits utan dem. De hade inte ens hamnat hos oss utan de val de gjorde.
    Jag ser henne som en biologisk mamma, men inte mamm i den meningen att hon tagit hand om V. Hon blev överlämnad (vill inte skriva bortlämnad) runt 2 dgr gammal. Dock omhändertagen i magen (?). Det kanhända att jag & min dotter kommer fram till en bra lösning tillsammans när hon blir äldre över vad vi ska kalla hennes biologiska mamma. Men det är jätteklurigt, för som ni skriver så har alla barn olika öden. Jag kommer säkert få ändra mig lite, efter vad min dotter tycker är passande. Och för mig är det ju ingen "kamp" mellan biomamman och mig, det känns bara inte riktigt rätt att säga vietnammamma. Kanske kan man säga just "magmamma" ?   
Svar på tråden Biologisk eller inte?