Ethi skrev 2010-12-28 23:11:47 följande:
Fast jag tycker ju inte att den skillnaden är oväsentlig... Alltså, jag förstår hur uttrycket används inom äggdonation och jag förstår vilka kriterier som ska uppfyllas för att kallas det ena eller det andra. Att uttrycket biologisk förälder inte används om pappan vid en donatorinsemination gör att jag kan svälja den betydelsen - att det var så, att detta även gällde män, var det en kvinna som själv gjort äggdonation som uttryckligen skrev i den andra tråden, så då antog jag att det stämde. Vilket blev helt galet i min värld eftersom skillnaden på fosterpåverkan från någon som blir pappa med hjälp av spermadonator knappast är särskilt annorlunda från en som blir pappa genom adoption...
Det jag fortfarande tycker är konstigt är att man väljer just ordet biologisk och bestämmer att det ska betyda olika saker för de olika könen.
Biologisk mor: burit barnet i magen.
Biologisk far: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.
Genetisk mor: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.
Genetisk far: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.
Inom adoption: biologiska föräldrar är de som bidragit till barnets genetiska material OCH där modern burit barnet i magen. ALLTID ett samlingsbegrepp för både biologisk och genetisk förälder och har definitiv använts längre än man sysslat med äggdonation. Varför inte hitta på ett nytt ord vid äggdonation? Gravidmamma? Magmamma? Varför ta ett gammalt med en väl inarbetad definition och hitta på en annan definition, för ett annat fenomen? Jag förstår det inte.
Nå, det är inget ni kan svara på eller stå till svars för. Men jag tycker då att det är puckat. Det finns ju rätt många ord i världen liksom... Precis som detta tuggande om biomamma och bonusmamma vid skilsmässa, jag blir knasig. Vad är det för fel på MAMMA och bonusmamma? Varför detta biologiska hela tiden?
Jag håller med. Ordet biologisk passar inte riktigt i min värld heller. Jag har aldrig hört att någon använt det uttrycket i äggdonationsforum förut, kanske är det andra som har behovet att sätta ord på "det"? De flesta i äggdonationsforumet skriver "mitt äggdonationsbarn". Det är ingen som hymlar med det. Jag blev mamma genom äggdonation, skulle jag nog säga om jag hade lyckats med en fullgången graviditet.