• Sally

Biologisk eller inte?

Snurrigt!  Pratar man om biologiska föräldrar, så menar man oftast genetiskt arv (man har högre tendens för bruga ögon, diabetes, högkolesteral, platta fötter, konstnärlig talang, osv om biologiska föräldrarna har det, etc). 

Så egentligen ska vi byta den vanliga ord till genetisk förälder.  Det är oftast ointressant vem som faktiskt bar på barnet egentligen.   Medicinskt, alltså.  Juridiskt, måttligt intressant, men bara måttligt. 

Och vad gäller pappor är det helt snurrigt.  Hur man kan kalla en pappa till en barn från donerade spermier biologisk pappan?  Helt snurrigt.

Sedan är jag lite för trött för att följa hela trådet - det var lite väl snurrigt så här sent på kvällen...

• Sally
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:26:24 följande:
    Nej, det är inte ointressant vem som bär barnet. Den biologiska modern påverkar hur barnet utvecklas även om hon inte är genetisk mor. Läs lite om epigenetics så förstår du vad jag menar, finns länk i tidigare inlägg i den här tråden.
    Mirva skrev 2010-12-29 00:37:20 följande:
    Medicinskt finns det en del påverkan vid äggdonation.
    Jo, visserligen - miljön under graviditet påverkar en hel del i det allmänna hälsan, men det är sällan det som man menar när man frågor om barnets biologiska föräldrar - men menar oftast om diabetes, bruga ögon, stora näsor, förekomst av bröstcancer,  musiktalang mm. går i genetiskt arv.  Sådant påverkas mycket lite av 'magmamman' och miljön under graviditet.

Så jag håller med Ethi - det borde finnas ett till ord för det!  För ni som har haft äggdonation måste ha snubblat över detta någon gång - just vilka sjukdomar eller fysiska egenskaper går i genetisk arv, oavsett vilken kallas för biologisk mor. 
  • Sally

Egenligen tycker jag bättre om uttrycket 'genetiska föräldrar' vad gäller adoption över huvud taget.  Det är ordet 'biologisk' som jag hakar upp mig på.  Jag tycker inte det låter klokt att säga att jag har en biologisk son och en icke-biologisk son.  Min son är en biologisk varelse - han är inte gjort av plast. Men genetiskt har jag inte bidragit till han överlägsna charm, uttseende och humor! 

Svar på tråden Biologisk eller inte?