• Border

Jag blir galen på vissa föräldrar!

Jag jobbar på förskola, och har så gjort till och från i över tio år. Aldrig slutar jag att förvånas när det blir vinter och kallt ute. Barnen har så extremt dåliga kläder. Det finns dom som har jättebra kläder till barnen, men dom allra flesta har det inte. Jag begriper inte hur vissa föräldrar tänker. Vi är ute 1-1,5 timma om dagen, även när det är nära 20 grader kallt.
    Många barn har så dåliga kläder att dom fryser efter en kvart trots att dom rör sig och springer omkring hela tiden. En tjej på förskolan där jag jobbar har börjat kissa på sig med vilje för att få gå in tidigare.

Det är kallt ute!!
    * Mössa, gärna som går ner över kinderna och knäpps under hakan,
    * fuskpolo alt. halsduk,
    * Varm jacka + termobyxor eller overall som tål många, många minusgrader,
    * varma vantar som man drar över overall - eller jackärmarna,
    * varma, vattentäta skor (raggsockor),
    * extra kläder

DETTA MÅSTE BARNEN HA!

Jag tycker så synd om alla barn som fryser...
    Många är genomvåta om kläder och strumpor när dom kommer in för att kläderna inte tål fukt.
    Dom billiga overallerna är tyvärr inte tillräckligt nu när det är så kallt.
    Jag förstår att man inte alltid har råd att köpa dyra kläder, men många har råd och låter ändå barnen ha så bristfälliga kläder.

Man behöver inte gå längre än till sig själv för att förstå. Vad klär man sig själv i? Vad skulle man själv behäva ha på sig för att klara kylan ute i minst en timme?

• Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!
  • Micalela

Åh vad jag håller med dig!!!!Hoppas MÅNGA föräldrar läser detta!
    Fuskpolo är A och O!Senast idag fick en kille hela nacken full med snö - för han hade ingen polo.Och vantar!Dessa förbannade vantar!! "Men de sitter alltid på när jag är meed" eller " Men det är ju de och de märket" = då MÅSTE de vara braaa! - eller inte!

micalela.blogg.se 

• Oneesan
    Micalela skrev 2010-12-17 21:31:18 följande:
    Åh vad jag håller med dig!!!!Hoppas MÅNGA föräldrar läser detta!
    Fuskpolo är A och O!Senast idag fick en kille hela nacken full med snö - för han hade ingen polo.Och vantar!Dessa förbannade vantar!! "Men de sitter alltid på när jag är meed" eller " Men det är ju de och de märket" = då MÅSTE de vara braaa! - eller inte!

micalela.blogg.se 
    Min dotter vägrar fuskpolo och halsduk. Om någon tar på det på henne så går hon undan och klär av sig.
    Arigato
  • MissSummer

Jag undrar också hur fan man kan tvinga ut ett barn som kissar på sig med vilje för att det är så kallt.

När jag var liten frös jag jämt, spelade ingen roll hur mycket kläder de prackade på mig, jag frös ändå efter ett tag. Ibland grät jag när vi var ute och åkte skridskor för att det var så kallt.
    Ändå blev jag uttvingad av fritidspersonalen, det fanns inte på världskartan att man fick sitta kvar i kuddrummet när det var "ute-tid".

Varför kan man inte bara låta barnen få vara inne om de vill och är frusna av sig?

• Northman
    MissSummer skrev 2010-12-17 21:45:08 följande:
    Jag undrar också hur fan man kan tvinga ut ett barn som kissar på sig med vilje för att det är så kallt.

När jag var liten frös jag jämt, spelade ingen roll hur mycket kläder de prackade på mig, jag frös ändå efter ett tag. Ibland grät jag när vi var ute och åkte skridskor för att det var så kallt.
    Ändå blev jag uttvingad av fritidspersonalen, det fanns inte på världskartan att man fick sitta kvar i kuddrummet när det var "ute-tid".

Varför kan man inte bara låta barnen få vara inne om de vill och är frusna av sig?
    Men vem ska vara inne med det barnet? Självklart är det inte ok att ett barn ska börja kissa på sig för att det inte vill vara ute men ofta är det inte praktiskt möjligt att låta något barn vara inne.
  • Border
    pamilya skrev 2010-12-17 21:31:09 följande:
    Jag är glad att jag slipper ha min son på en förskola som hellre väljer att plåga barnen genom att tvinga dom att stå ute att frysa för att de råkar ha föräldrar som inte har tillräckligt varma kläder till sina barn.
    Om ett barn väljer att kissa på sig när det kommer ut för att få slippa frysa så kanske personalen borde göra nåt åt saken? Jag förstår inte hur du som är medveten om detta bara låter det fortsätta? Antingen får du skälla ut flickans föräldrar och tvinga dom att ordna bättre kläder eller så du f*n i mig se till att flickan slipper gå ut! Förstår inte hur du kan låte henne kränkas så mycket bara för att få lite "frisk" luft! 
    Att barnen har tillräckligt med kläder är föräldrarnas ansvar. Vi har pratat med flickans föräldrar åtskilliga gånger. Hon är den som får gå in först av alla. Dom gånger hon har kissat på sig har någon av oss självklart låtit henne gå in. Det handlar inte om att vi låter henne kränkas, det är fruktansvärt när det blir så här. Och varför? Jo, för att föräldrarna inte tar på barnet tillräckligt med kläder. När vi låter henne gå in med en av oss, har det vid åtskillliga tillfällen hänt att andra barn har rymt från förkolan, pga att all personal behövs ute, och en har behövt gå in tidigare. Det funkar inte när inte all personal är ute. Och vi stannar inte inne med 25 rastlösa barn för att några har dåliga kläder. Det var vid 2 tillfällen nu i veckan som flickan kissade på sig, då fattade vi att något inte stod rätt till och vi tog upp det hela med föräldrarna, så nu hoppas vi innerligt att hon har bättre kläder på måndag. Vi tar tag i sånt här med en gång, så tro inte att vi struntar i det.
  • Wittra

Förstår inte heller vitsen med att vara ute så mycket. Nu senaste veckorna har det varit svinkallt och när jag läser TS´s inlägg får det mig att tänka på hur det var för mig i förskolan/grundskolan....jag hatade raster då vädret var svinkallt eller också ösregn..men ut skulle vi! Jaahaadå, ut och ut och ut...jag hade på mig bra men frös ändå...kan säga att hade jag varit den som kissat på mig och mina föräldrar fått veta att skolan FORTFARANDE försökte få ut mig på rasten så hade de placerat mig på annat dagis. Jävla dumheter att låta ett stackars fruset barn vara ute och pinka ned sig gång efter gång. Ni säger att ni gått in med henne direkt..... ? men ändå har det hänt 2 ggr`...alltså gick tvang ni ut henne igen alltså.
    Usch!!

Som någon skrev, varför ska ungar tvingas ut i ur och skur medan äldre barn samt vuxna inte har det så`? Frisk luft i all ära men herregud,  nån måtta kan det väl vara...speciellt i närmare 20 grader köld....jösses!

• Border
    Wittra skrev 2010-12-18 07:16:34 följande:
    Förstår inte heller vitsen med att vara ute så mycket. Nu senaste veckorna har det varit svinkallt och när jag läser TS´s inlägg får det mig att tänka på hur det var för mig i förskolan/grundskolan....jag hatade raster då vädret var svinkallt eller också ösregn..men ut skulle vi! Jaahaadå, ut och ut och ut...jag hade på mig bra men frös ändå...kan säga att hade jag varit den som kissat på mig och mina föräldrar fått veta att skolan FORTFARANDE försökte få ut mig på rasten så hade de placerat mig på annat dagis. Jävla dumheter att låta ett stackars fruset barn vara ute och pinka ned sig gång efter gång. Ni säger att ni gått in med henne direkt..... ? men ändå har det hänt 2 ggr`...alltså gick tvang ni ut henne igen alltså.
    Usch!!

Som någon skrev, varför ska ungar tvingas ut i ur och skur medan äldre barn samt vuxna inte har det så`? Frisk luft i all ära men herregud,  nån måtta kan det väl vara...speciellt i närmare 20 grader köld....jösses!
    Först kissade hon på sig i onsdags, då gick vi jag in med henne. Sen kissade hon på sig i torsdags, då gick min kollega in med henne. Sen pratade vi med föräldrarna om det. Igår var jag ledig, och vet inte om vad flickan hade för kläder då. Men på måndag får jag se om föräldrarna lyssnade.
    Ute är vi minst en timme om dagen. Det handlar om att barnen vill och behöver gå ut. Det funkar inte att sitta inomhus med 25 barn fördelat på tre personal en hel dag. Avdelningarna är små och inomhus får dom varken springa eller hoppa omkring, vara högljudda mm. om vi inte går ut blir det fullkomligt kaos
  • idisb

min stora tjej har 2 overaller, den ena som är märkes overall och kostade 900 hatar hon, hon bli så kall i den, krånlig och få på, den andra är billig från ullared och den har hon varje dag så den andra är hängandes. Men ha stora problem överhuvud taget och få på henne varma kläder (hon vägrar)
    det får inte va det minsta klumpigt för då blir det utbrott.

Men annars är jag rädd för ta på dom för mkt, ibland ser dom ut som gungades pingviner när jag skickar dom  till dagis

Men djungel där ute så om någon ha tipps på varma men tunna kläder så kom gärna med tipps!

• Wittra
    hallonfot skrev 2010-12-18 07:44:01 följande:
    Först kissade hon på sig i onsdags, då gick vi jag in med henne. Sen kissade hon på sig i torsdags, då gick min kollega in med henne. Sen pratade vi med föräldrarna om det. Igår var jag ledig, och vet inte om vad flickan hade för kläder då. Men på måndag får jag se om föräldrarna lyssnade.
    Ute är vi minst en timme om dagen. Det handlar om att barnen vill och behöver gå ut. Det funkar inte att sitta inomhus med 25 barn fördelat på tre personal en hel dag. Avdelningarna är små och inomhus får dom varken springa eller hoppa omkring, vara högljudda mm. om vi inte går ut blir det fullkomligt kaos
    Så ena dagen kissar hon ned sig i ..eh, protest, o så går ni ändå ut med henne dagen därpå? Jag fattar att 25 barn blir krävande och rastlösa men varför måste ALLA vara ute? Vill minnas att min förskola gjorde så att de ungar som ville vara ute fick vara det och dem som var frusna och ville in fick vara inne. Visst, man var tvungen att vara ute i ett par minuter, kanske en kvart för att få friska luften men sen kunde man vända inåt igen. Ni hade 3 i personalen? Kan inte en personal vara inne och 2 ute då?

Protesterade inte tjejen när hon fick gå ut dagen eftert, trots att hon kissat ned sig innan? Stackars liten....
  • Border
    Wittra skrev 2010-12-18 08:00:57 följande:
    Så ena dagen kissar hon ned sig i ..eh, protest, o så går ni ändå ut med henne dagen därpå? Jag fattar att 25 barn blir krävande och rastlösa men varför måste ALLA vara ute? Vill minnas att min förskola gjorde så att de ungar som ville vara ute fick vara det och dem som var frusna och ville in fick vara inne. Visst, man var tvungen att vara ute i ett par minuter, kanske en kvart för att få friska luften men sen kunde man vända inåt igen. Ni hade 3 i personalen? Kan inte en personal vara inne och 2 ute då?

Protesterade inte tjejen när hon fick gå ut dagen eftert, trots att hon kissat ned sig innan? Stackars liten....
    Den här tjejen är en av dom som verkligen vill gå ut. Men sen är det hon som börjar frysa. Att hon kissat på sig i protest förstod vi först efter andra dagen eftersom hon är en tjej som annars kissar på sig ibland inomhus. Det är oftast så att alla barn vill gå ut med kanske ett eller ett par undantag.
    Vi önskar att det skulle funka att två var ute och en inne, men det gör det inte. Som jag skrev tidigare så rymde tre barn från förskolan förra veckan då vi var två personal ute.Två personal räcker inte till. Dessutom är det ofta så att personalen på en annan avdelning har planering och då har vi ytterligare 25 barn att se till när vi är ute. Vi ska vara ute varje dag, det ingår i läroplanen, och den ska följas.
Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!