• Border

Jag blir galen på vissa föräldrar!

Jag jobbar på förskola, och har så gjort till och från i över tio år. Aldrig slutar jag att förvånas när det blir vinter och kallt ute. Barnen har så extremt dåliga kläder. Det finns dom som har jättebra kläder till barnen, men dom allra flesta har det inte. Jag begriper inte hur vissa föräldrar tänker. Vi är ute 1-1,5 timma om dagen, även när det är nära 20 grader kallt.
    Många barn har så dåliga kläder att dom fryser efter en kvart trots att dom rör sig och springer omkring hela tiden. En tjej på förskolan där jag jobbar har börjat kissa på sig med vilje för att få gå in tidigare.

Det är kallt ute!!
    * Mössa, gärna som går ner över kinderna och knäpps under hakan,
    * fuskpolo alt. halsduk,
    * Varm jacka + termobyxor eller overall som tål många, många minusgrader,
    * varma vantar som man drar över overall - eller jackärmarna,
    * varma, vattentäta skor (raggsockor),
    * extra kläder

DETTA MÅSTE BARNEN HA!

Jag tycker så synd om alla barn som fryser...
    Många är genomvåta om kläder och strumpor när dom kommer in för att kläderna inte tål fukt.
    Dom billiga overallerna är tyvärr inte tillräckligt nu när det är så kallt.
    Jag förstår att man inte alltid har råd att köpa dyra kläder, men många har råd och låter ändå barnen ha så bristfälliga kläder.

Man behöver inte gå längre än till sig själv för att förstå. Vad klär man sig själv i? Vad skulle man själv behäva ha på sig för att klara kylan ute i minst en timme?

• Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!
  • Mirva
    Dr Mupp skrev 2010-12-20 00:39:23 följande:
    Byt vantar och skor. Pop är kända för att vantarna är kalla. Hestra har ullfodrade vantar som är mycket varmare. Ecco skorna är kända för att vara kalla. Kouma är mycket varmare och behöver du vattentätheten så är även viking varmare än ecco även om de inte är lika varma som kouma.
    Tack! Aha, jag som trodde att Popvantarna var bra, så jag satsade 250 kr på dem. Personalen skröt så om vantarna, "de kan tyckas dyra, men så är de också väldigt bra". Funderar på om Eccoskorna är för låga över vristen för de känns något trånga. Angående vattentäthet, fungerar inte waterproofspray bra på Koumaskorna?
  • Dr Mupp
    Mirva skrev 2010-12-20 00:49:59 följande:
    Tack! Aha, jag som trodde att Popvantarna var bra, så jag satsade 250 kr på dem. Personalen skröt så om vantarna, "de kan tyckas dyra, men så är de också väldigt bra". Funderar på om Eccoskorna är för låga över vristen för de känns något trånga. Angående vattentäthet, fungerar inte waterproofspray bra på Koumaskorna?
    Jag vet inte. Eftersom jag bor i sörmland har icke vattentäta skor aldrig varit ett alternativ och med bredfotade barn så har viking varit enda alternativet. Ecco är för smala för mina barns fötter.

Pop vantarna är bra så länge man har varmblodiga barn. För två av mina fungerar de utmärkt men fryslorten och bebisen har hestra istället.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Mirva
    Dr Mupp skrev 2010-12-20 01:12:06 följande:
    Jag vet inte. Eftersom jag bor i sörmland har icke vattentäta skor aldrig varit ett alternativ och med bredfotade barn så har viking varit enda alternativet. Ecco är för smala för mina barns fötter.

Pop vantarna är bra så länge man har varmblodiga barn. För två av mina fungerar de utmärkt men fryslorten och bebisen har hestra istället.
    Tack, ska definitivt prova dina råd. Personalen på Pop rekommenderade Eccoskor, men det var en kvinna i kön bakom som absolut rekommenderade Vikingskor istället.
  • andraadvent

Enda sättet för att barnen inte ska frysa är väl att förskolan får köpa in några overaller, extramössor och vantar för mängdrabatt. Nej det är ju inte helt rätt men det är ju synd om barn som går ute i minusgrader i vårkläder för att deras föräldrar vägrar göra något åt saken även om personalen påtalar problemet.

• Mirva
    Byt vantar och skor. Pop är kända för att vantarna är kalla. Hestra har ullfodrade vantar som är mycket varmare. Ecco skorna är kända för att vara kalla. Kouma är mycket varmare och behöver du vattentätheten så är även viking varmare än ecco även om de inte är lika varma som kouma.
    Nu har jag kollat på hestravantar, hittade dessa med ullfoder:
    www.hestragloves.com/
    www.hestragloves.com/

Är det någon av dessa ni har/haft?

De hade ju galet många olika vantar.
  • Border
    andraadvent skrev 2010-12-20 02:24:13 följande:

Enda sättet för att barnen inte ska frysa är väl att förskolan får köpa in några overaller, extramössor och vantar för mängdrabatt. Nej det är ju inte helt rätt men det är ju synd om barn som går ute i minusgrader i vårkläder för att deras föräldrar vägrar göra något åt saken även om personalen påtalar problemet.

Tyvärr finns det inte ekonomisk möjlighet att lösa problemet genom att köpa in overaller, även om man får mängdrabatt. Dessutom är det som sagt föräldrarnas ansvar att barnen har bra kläder. Har inte barnen det försöker vi lösa det tillfälligt genom att barnen får låna av något annat barn som har extra kläder, men inte heller det är ju egentligen en bra lösning.
  • Nalle Puh73

Håller med Ts i mycket men samtidigt finns det barn som fryser hur man än klär på. Har själv en lite 2,5 åring som trot dubbla ullsockar och ullfodrade vikingkängor är iskall om fötterna. På händerna har han tunna ullvantar under Rasavilhandskarna men fingrarna blir ändå jättakalla direkt. Ska införskaffa Hestra vantar men misstänker att det tyvärr inte kommer hjälpa ändå iom att han fryser så om fötterna trots all ull där.
    Att billiga overaller inte räcker till håller jag inte heller med om. Körde Kappahl ifjol o hade så varma gosaiga pojkar (om kroppen) men i år har äldsta sonen en dyr Didriksson som han vägrar använda för han säger den är kall o då måste jag ju klä på mig massor under.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Nalle Puh73
    Där håller jag inte alls med. Mina har aldrig frysigt så som dom gjorde i Koumaskorna medans Ecco o Viking har varit betydligt varmare. I Kouma snackar vi blåröda tår trots dubbla sockar i - 5 grader. Kommer aldrig köpa såna igen.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Border
    Nalle Puh73 skrev 2010-12-20 07:32:52 följande:
    Håller med Ts i mycket men samtidigt finns det barn som fryser hur man än klär på. Har själv en lite 2,5 åring som trot dubbla ullsockar och ullfodrade vikingkängor är iskall om fötterna. På händerna har han tunna ullvantar under Rasavilhandskarna men fingrarna blir ändå jättakalla direkt. Ska införskaffa Hestra vantar men misstänker att det tyvärr inte kommer hjälpa ändå iom att han fryser så om fötterna trots all ull där.
    Att billiga overaller inte räcker till håller jag inte heller med om. Körde Kappahl ifjol o hade så varma gosaiga pojkar (om kroppen) men i år har äldsta sonen en dyr Didriksson som han vägrar använda för han säger den är kall o då måste jag ju klä på mig massor under.
    Jag håller med dig. Vissa barn är frusna av sig, och det spelar inte så stor roll vad man tar på dom, dom fryser ändå. Sen är det så olika vad som passar för just det och det barnet. Min son är varm i didrikssons-overall, didrikssons-mössa, som går ner över kinderna och skor från skopunkten. Kappahl har jättebra overaller, och det är inte deras kläder jag menar när jag pratar om billiga overaller. En overall på kappahl kan kosta 700, den didrikssons-overallen min son har kostade 800, så det är inte så stor skillnad i pris. Billiga overaller är väl mer sådana som man kan köpa på stormarknader. Men visst kan dom oxå vara bra för vissa barn, särskilt om dom är varma av sig. Då är det nästan bättre med en billig overall, för att dom inte ska svettas ihjäl. Men många billiga overaller klarar inte så många minusgrader, tyvärr.
    Hoppas att du hittar något som passar din lille 2,5-åring
  • Dr Mupp
    Mirva skrev 2010-12-20 02:40:32 följande:
    Nu har jag kollat på hestravantar, hittade dessa med ullfoder:
    www.hestragloves.com/#/en/handskar/junior/fjellvott_jr/
    www.hestragloves.com/#/en/handskar/junior/kids_wool_terry_mitt/

Är det någon av dessa ni har/haft?

De hade ju galet många olika vantar.
    Fjellwott jr. Det löstagbara fodret gör att det torkar snabbt om de blir våta invändigt.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!