• Border

Jag blir galen på vissa föräldrar!

Jag jobbar på förskola, och har så gjort till och från i över tio år. Aldrig slutar jag att förvånas när det blir vinter och kallt ute. Barnen har så extremt dåliga kläder. Det finns dom som har jättebra kläder till barnen, men dom allra flesta har det inte. Jag begriper inte hur vissa föräldrar tänker. Vi är ute 1-1,5 timma om dagen, även när det är nära 20 grader kallt.
    Många barn har så dåliga kläder att dom fryser efter en kvart trots att dom rör sig och springer omkring hela tiden. En tjej på förskolan där jag jobbar har börjat kissa på sig med vilje för att få gå in tidigare.

Det är kallt ute!!
    * Mössa, gärna som går ner över kinderna och knäpps under hakan,
    * fuskpolo alt. halsduk,
    * Varm jacka + termobyxor eller overall som tål många, många minusgrader,
    * varma vantar som man drar över overall - eller jackärmarna,
    * varma, vattentäta skor (raggsockor),
    * extra kläder

DETTA MÅSTE BARNEN HA!

Jag tycker så synd om alla barn som fryser...
    Många är genomvåta om kläder och strumpor när dom kommer in för att kläderna inte tål fukt.
    Dom billiga overallerna är tyvärr inte tillräckligt nu när det är så kallt.
    Jag förstår att man inte alltid har råd att köpa dyra kläder, men många har råd och låter ändå barnen ha så bristfälliga kläder.

Man behöver inte gå längre än till sig själv för att förstå. Vad klär man sig själv i? Vad skulle man själv behäva ha på sig för att klara kylan ute i minst en timme?

• Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!
  • Border
    Gwempa skrev 2010-12-16 19:57:26 följande:
    En liten undring, varför är det så självklart att dagisbarn måste vara ute så många timmar per dag oavsett väder? Skolbarn tvingas ju inte vara ute jämt... O vi vuxna skulle ju bli galna om vi mitt i jobbet tvingades ut i snöstormen några timmar. Lite hade såklart vart kul o nyttigt, men varför denna utehysteri?

Kan beläggen för att sjukdomar sprids bättre inomhus o att frisk luft är bra. Men ofta är ju lekgårdarna rätt tråkiga, iaf om man ska vara där flera timmar/dag alltid.

Jag tycker själv det är svårt att veta mängden kläder som krävs. Man är ju som sagt inte själv ute så länge i dessa väderlekar o står inte still/kutar runt som en tok/rullar i vattenpölar, så det är svårt att själv veta vad som funkar o hur tjocka kläder som behövs.

I övrigt håller jag med ts, endast de bästa kläderna är gott nog, o det behöver inte betyda de dyraste. Men vår 2årings overall kostade hela 1200pix o många dagmammorna har själva kommenterat att det är en bra overall, så den var värt det.
    Visst är det så att barn som är ute mycket är friskare. Men det handlar mer om att det inte funkar att vara inne hela dagar med 25 barn på max tre personal. Vi går ut eftersom barnen behöver och vill det. Oftast vill inte ens barnen gå in när det är dags. Kläder kan vara svårt, och det är där vi som pedagoger kan gå in och informera föräldrarna om att deras barns ytterkläder är bra eller dåliga. Då vill man ju oxå att föräldrarna ska ta till sig det och måna om sitt barns bästa
  • Border

By the way: Det som jag skrev att barnen måste ha tycker jag är det mest grundläggande för att det ska funka att vara ute en längre stund. Sen är det, som sagt, så att vissa barn är väldigt varma av sig och inte behöver ha på sig allt, men vi pedagoger vill att dessa kläder ska finnas på förskolan ifall det blir så kallt att även dom varmaste barnen fryser

• Gurkan

På den förskola jag arbetar går vi också ut med barnen i nästan alla väder men med de alra minsta är vi inte ute mer än max en halvtimme om det är ner mot 20 minus grader. De rör sig ofta inte så bra ute och då hjälper inga kläder mot kylan. De lite större barnen får klart vara ute längre men vissa barn är mer frusna än andra och får då gå in till demindre barnen om de skulle frysa.

Håller itne med dig om att det måste vara dyra overaller för att de ska hålla värmen, inte alls. Många av våra barn har inte polarn och pyret, reima tec eller liknande märken utan overallerna kommer från Ullared, H&M, Lindex och de håller värmen de med. En hel del har ärvda billiga overaller och tänk de flesta klarar värmen bra de med!
    För något år sedan hade vi jätteproblem ed polarn overallen till de minsta då de var väldigt trånga nere vid foten och mycket svår att få över kängskaftet.

Vantar är alltid lika svårt. De större barnen bör helt klart ha de långa vanterna som går upp över overall/jackärmen men för de minsta är de vantarna väldigt svåra att ta på. Det är ibland bättre att ha vantar med kortare skaft och dra overallen över istället. De allra minsta dyker ju heller inte riktigt ner i snön på samma sätt som de stora barnen.

Och självklart går man som pedagog utmed att nu är det höst/vinter och kallt och det vore bra om barnen hade med sig följande mot kylan då vi alltid går ut!

• lightfish

Gurkan
    Tack!!! Vi har provat 3 par långa att ha utanpå men nu har vi ett par som är mitt emellan men som sätts på innan armen stoppas in i ärmen på overallen och det fungerar mycket bättre!

• Ejiiin

Jag jobbar som vikarie vid behov på olika förskolor och får då se både det ena och det andra.. Förstår väldigt mycket av det ni skriver. De som klär barnen som små michelingubbar, de som klär barnen efter vädret men som även lyssnar på föräldrarnas önskemål (om det finns ett plagg de inte tycker behövs personalen så har föräldrarna sagt till om att de vill att denna ska vara på och då är den på) och de som har barn där föräldrarna inte skickar med de kläder som behövs..

Till skrivare vill jag bara säga att jag förstår din frustration! Samtidigt kom jag att tänka på att vi vet ju inte deras situation hemma och ekonomiskt. Men om man vet om den och den är okej, information på information och de vägrar lyssna! Nu har jag inga barn själv (än iaf, verkstaden är igång Flört) men jag hade sett till att mitt barn skulle ha det h*n behövde! Den första personen som ska ha ordentliga kläder inför varje säsong är mitt barn, sen prio 2 är jag och sambon.

• Pickeli

Det här med vantar hörrni, det könns osm jag provat allt. lösningen för oss är vantar med låååånga skaft INNANFÖR overallen!

Google it!
  • J W
    hallonfot skrev 2010-12-17 07:01:30 följande:
    By the way: Det som jag skrev att barnen måste ha tycker jag är det mest grundläggande för att det ska funka att vara ute en längre stund. Sen är det, som sagt, så att vissa barn är väldigt varma av sig och inte behöver ha på sig allt, men vi pedagoger vill att dessa kläder ska finnas på förskolan ifall det blir så kallt att även dom varmaste barnen fryser
    Håller med!
    Så resonerar jag också... Därför finns alltid allt på dagis. De har ALLTID stövlar, galonisar, mössa vantar etc (efter rådande säsong) där...
    Men numera har jag tagit hem lite eftersom all personal är dödligt rädda att mina barn ska frysa Vilket naturligtvis är av omtanke, men det blir så fel... Så nu KAN de inte klä på barnen för mycket
  • Lumo

Vår dagmamma kom på, efter månaders försök på vår omöjlige son, att de långa vantarna sitter på om man fäster vanthållarna i tjocktröjan under overallen. Det var det enda som funkade på vår son... Hehe

• Northman

Det värst tycker jag ändå är när barnen har för små skor och ärvda ytterkläder som är helt utnötta, tunna kalla och inte tål väta, och föräldrarna har ytterkläder  för flera flera tusen kronor på sig!!

• pamilya

Jag är glad att jag slipper ha min son på en förskola som hellre väljer att plåga barnen genom att tvinga dom att stå ute att frysa för att de råkar ha föräldrar som inte har tillräckligt varma kläder till sina barn.
    Om ett barn väljer att kissa på sig när det kommer ut för att få slippa frysa så kanske personalen borde göra nåt åt saken? Jag förstår inte hur du som är medveten om detta bara låter det fortsätta? Antingen får du skälla ut flickans föräldrar och tvinga dom att ordna bättre kläder eller så du f*n i mig se till att flickan slipper gå ut! Förstår inte hur du kan låte henne kränkas så mycket bara för att få lite "frisk" luft! 

Svar på tråden Jag blir galen på vissa föräldrar!