• Limpan 83

Vi som fått nog, nu SKA det bli ett plus i Januari!!!

ursäkta att jag är så nojig, men har en fråga. Fick ju igår kväll starkt utslag på ÄL-stickan. Blev inget sex på natten men nu på förmiddagen istället. Tog nyss ett till ÄL-test och det blev denna gången svagt. Kan jag då ha missat min ägglossning?? Jäkla skit alltså! Vad tror ni?? Hade oifs sex i förrgår...

• Limpan 83
    BabyW skrev 2011-02-05 16:15:46 följande:
    Nej, du har inte missat din ÄL!!  Skrattande 

När du får utslag på ÄL-testet har du ÄL inom 24-48 timmar. Så har man bara börjat mysa på lite när man vet att ÄL-dagen börjar närma sig, så är det bara att köra på på högsta växeln när man fått sitt utslag på testet!! Och självklart upp till ett par dagar även efter ÄL.

Så mys vidare!!  Tungan ute
    Aha men dåså, då är inte hoppet ute :)
    Så glad för din skull att du äntligen får den hjälp du/ni förtjänar! Så det ska vara ju!
  • Limpan 83

Glistrar in ett gammalt inlägg som jag lyckades hitta här på FL. Det gjorde iaf mig lite klokare och hopppas att jag kan hjälpa någon annan :)

" Många tycker förståeligt nog att det är rörigt med alla hormon hit och dit. Därför lägger jag mitt svar på ett inlägg som en separat tråd för alla undrande! Lycka till i röran

Så här ligger det till. Före ÄL har man låg nivå av fyra olika hormon; FSH som stimulerar utvecklingen av ett ägg, LH som ger ÄL, progesteron som behövs för att en befruktning ska kunna fortsätta som en graviditet samt slutligen östrogen som ger uppbyggnad av livmoderslemhinnan; "boar till den" för det lilla ägget.

Någon vecka före ÄL börjar östrogenhalten stiga så att slemhinnan byggs upp. Till slut är nivån tillräckligt hög för att stimulera höjning av hormonet LH som alltså ger ÄL. (Slemhinnebädden är färdigbyggd) Detta sker 24-36 h före ÄL. Direkt efter ÄL sjunker LH snabbt. Östrogennivån fortsätter vara hög, vilket ger en del av PMS/graviditets-symtomen. Dessutom stiger progesteron-nivån vilket ger andra PMS/graviditets-symtom samt även temp-stegringen. Progesteron förändrar livmoderslemhinnan så att det blir mottagligt för ägget, så att det kan växa fast. Det är detta hormon som gynekologen mäter när hon vill se om du har haft någon ÄL.

ÄL-test mäter stegringen av LH, alltså 24-36 h före ÄL.

hCG bildas av den del av fostret (alltså INTE av mamman) som ska bli livmoder. Dessa celler börjar bilda hCG dag 5 eller 6 efter befruktning. Innan dess finns alltså inget hCG alls i kroppen. Det är detta hormon som grav-testen mäter. Fostret börjar fästa till livmodern dag 6 efter befruktningen. Blodkärl börjar bildas mellan fostret och mamman i livmodern först på dag 10-11 och det är alltså först då som det kan börja komma ut hCG från foster till mammans blod så att det därmed kan filteras i njurarna och komma ut i urinen så att man kan mäta det. Med andra ord kan man mäta hCG i urinen innan förväntad mens, men i terorin kanske max 4 dagar innan man väntar den. Dessutom dubbleras halten av hCG varannan till var tredje dag till att börja med. Därför kommer många i ett tidigt skede att testa negativt trots graviditet, halten av hormon är för låg för att testerna ska kunna mäta den. Från sjukvården rekommenderar man test 1-2 veckor EFTER att mensen uteblivit just av dessa skäl, men jag vet att det är allt för tungt för alla ivriga blivande mammor"

Hoppas att även ni blev lite klokare!

• Limpan 83

Ååå alla dessa syomtom och "tecken", man blir ju galen. Är svårt att inte känna efter :P

Jag har ju också såklart en rad olika symtom, hihih. Mina är: ökade flytningar (rann kraftigt vid flera tillfällen under gårdagen och i förrgår) Molvärk nästan ständigt, ont i mage och rygg, trött och igår kom ökad hunger.
    Sen har jag några konstiga tecken som jag inte läst om här tidigare. Jag får väldigt ytliga och tydliga blodådror på magen. De kommer typ från sidan och går nedåt. När jag varit gravid förrut har jag även haft detta men då också på brösten. Nu syns de inte på brösten (ännu iaf) Sen igår hände något skumt som även hänt mig alla gånger jag varit gravid, jag får som världens mensvärk efter orgasm Skäms Känns ju på tok förtidigt för det redan nu men jag fick det iaf :) Under tidigare graviditeter har jag fått det men då har jag ju varit gravid ett litet tag iaf! Någon mer som känner igen sig?

Kan ju tillägga att jag enligt ÄL- stickorna hade ägglossning i fredags, så ja, det är väldigt tidigt haha

• Limpan 83
    Babydreamer skrev 2011-02-08 15:50:30 följande:
    Positivt på ÄL test idag igen... hur många dagar är normalt att ha positivt ÄL-test????
    är resultatsstrecket lika starkt eller mycket starkare än kontrollstrecket varje gång?
  • Limpan 83

Hm..skumt. För mig är det så att jag nästan alltid får två streck men resultatstrecet är inte riktigt lka starkt som kontrollstrecket, så därför inte positivt. men nu i fredags fick jag ju superstarkt utslag men svagt igen dagen efter. Trodde också att jag redan haft min ÄL. Man blir mest förvirrad av de där testerna tycker jag. Men oj vad svåra de är att låta bli.. och beställa hem med för den delen Tungan ute

• Limpan 83

BabyW- ååå nej vad trist! Jäkla skit!! Men du får ju inte lämna oss :( Kommer sakna dig då! Hjärta

• Limpan 83
    BabyW skrev 2011-02-10 00:02:20 följande:
    Gud vad gulliga ni är, tjejer!!!! Det värmer i hjärtat. Tja man kanske ska hänga kvar ett tag till då..? Några är ju redan lire inne i mars månad, så varför inte..?! Det är ju ett härligt gäng tjejer och vill fler fortsätta ett tag till och det är okej med TS, så är jag på!
    Bamsekramar till alla söta tjejer - utan er orkar man inte ta nederlagen...
    Ja klart att du ska hänga kvar här, speciellt när det är jobbigt och tufft! När jag mådde som skit nu efter sista missfalet skrev jag av mig här, det var skönt. Finns så goa tjejer här!!! Jag tycker verkligen att vi ska följas åt en månad till... om det är ok för TS?! Blir nog inget plus för min del heller denna gången. Ingen mens i sikte heller... BM trodde ju att den skulle komma inom två veckor och nu har det gått 16 dagar.... Hatar att inte ha koll på kroppen

Kram
  • Limpan 83
    Kitty 82 skrev 2011-02-10 14:47:38 följande:
    Börjar tro att jag tar ÄL-testerna på fel tidpunkt om dagarna? Håller mig rung kl 14-15 om dagarna.
    Är det fel?
    Ska man vänta innan man sticker ner stickan i urinet eller kan man göra det direkt?
    Nu när jag fick mitt starka utslag i fredags så testade jag kl 21 på kvällen..
  • Limpan 83

men jag har läst att ÄL-tester inte ska tas med morgonurinen utan tidigast vid tio tiden... har jag fel?

Svar på tråden Vi som fått nog, nu SKA det bli ett plus i Januari!!!