Vad kan jag som mamma kräva av skolan?
Hej. Liten snabb fråga till er här inne. Min dotter går i första klass och det finns en stökig kille i hennes klass. Nu senast kastade han en bok på henne vilket resulterade i att hennes örhängeshål blev illa träffat. Ont fick hon och infektioner. På utvecklingssamtal har jag försökt ta upp en disskusion med lärarinnan om denna pojke och bara fått ursäktande svar från hennes sida. Han ger sig absolut inte bara på min dotter utan hela klassen verkar det som. Han blir så arg att han får blackouter som jag förstod lärarinnan. Hennes ord var "han blir så arg att han inte minns vad han gjort" när jag frågade henne varför han inte fick be min dotter om ursäkt vid bokkastningen. Jag har även hört fler gånger från henne att han stökar och stör i klassen. Försökte även här få ett svar från lärarinnan som svarade med axelryckning och "vi jobbar på det".
Så summa sumarum: Vad kan jag som förälder till ett ANNAT barn i klassen kräva? Jag har tidigare jobbat med barn inom autismspektrat och känner igen mycket hos den här killen. Kan jag som helt utomstående propsa på en utredning? Utan nån form av diagnos eller stöd så får han ju inte extra hjälpen i skolan heller. Och vad kan jag kräva för min dotters säkerhet? När jag skickar iväg henne med risk för att hon ska komma hem fysiskt skadad? Det känns i mina ögon acceptabelt. Men samtidigt så vill jag göra något, jag vill inte att mitt barn ska behöva gå i skolan under dessa omständigheter.
Blev lite virrigt, men hoppas ni förstår. Vad kan jag som förälder kräva av skolan för att försäkra mig om att min dotter är trygg?