Inlägg från: Fröken85 |Visa alla inlägg
  • Fröken85

Vad kan jag som mamma kräva av skolan?

Lagen kräver inte att ett ´barn har en diagnos för att få sina behov tillfredsställda med extra hjälp i skolan.

Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med skolledaren och säga hur du känner. Att du är rädd för att skicka ditt barn till skolan pga tidigare händelser. Det är rektors ansvar att se till att inget barn ska känna sig rädd för att gå till skolan. Det är helt enkelt dennes ansvar att se till att något görs åt situationen.

Kanske kan du tala med andra föräldrar i klassen om de upplever samma, isåfall är ni en större grupp som kan pusha.

Och för guds skull, lasta inte pojken, han har ju uppenbarligen svårigheter han behöver hjälp med.

• Fröken85
    Esoterisk skrev 2010-12-06 21:33:30 följande:
    Jag jämför absolut inte hans våldsamma tendenser med autismtillstånd utan har vid besök i skolan sett andra teckan på detta. Jag lastar ej heller pojken, ledsen om det uppfattades som om jag gjorde det.

Jag ska försöka tala med klassföreståndaren igen och se om hon kanske kan hjälpa mig med kontakten med rektorn. Jag har hört liknande från andra klassföräldrar så jag vet att fler reflekterat över detta.

Tacka för era svar iaf, det hjälper mig en bit på vägen och jag vet nu lite mer om hur jag ska gå tillväga med det hela.
    Förlåt, jag menade inte att jag upfattade det så (att du lastade pojken). Menar bara att se till att alltid ha det i åtanke i exempelvis samtal med andra föräldrar etc. Mer som ett tips än som kritik alltså!!
Svar på tråden Vad kan jag som mamma kräva av skolan?