• Esoterisk

Vad kan jag som mamma kräva av skolan?

Hej. Liten snabb fråga till er här inne. Min dotter går i första klass och det finns en stökig kille i hennes klass. Nu senast kastade han en bok på henne vilket resulterade i att hennes örhängeshål blev illa träffat. Ont fick hon och infektioner. På utvecklingssamtal har jag försökt ta upp en disskusion med lärarinnan om denna pojke och bara fått ursäktande svar från hennes sida. Han ger sig absolut inte bara på min dotter utan hela klassen verkar det som. Han blir så arg att han får blackouter som jag förstod lärarinnan. Hennes ord var "han blir så arg att han inte minns vad han gjort" när jag frågade henne varför han inte fick be min dotter om ursäkt vid bokkastningen. Jag har även hört fler gånger från henne att han stökar och stör i klassen. Försökte även här få ett svar från lärarinnan som svarade med axelryckning och "vi jobbar på det".

Så summa sumarum: Vad kan jag som förälder till ett ANNAT barn i klassen kräva? Jag har tidigare jobbat med barn inom autismspektrat och känner igen mycket hos den här killen. Kan jag som helt utomstående propsa på en utredning? Utan nån form av diagnos eller stöd så får han ju inte extra hjälpen i skolan heller. Och vad kan jag kräva för min dotters säkerhet? När jag skickar iväg henne med risk för att hon ska komma hem fysiskt skadad? Det känns i mina ögon acceptabelt. Men samtidigt så vill jag göra något, jag vill inte att mitt barn ska behöva gå i skolan under dessa omständigheter.

Blev lite virrigt, men hoppas ni förstår. Vad kan jag som förälder kräva av skolan för att försäkra mig om att min dotter är trygg?

• Svar på tråden Vad kan jag som mamma kräva av skolan?
  • Hannah76

Hon kan ju inte diskutera hans probelm med dig. Du vet ju inte hur det är med den här pojken och vad de gör för att underlätta för honom och övriga i klassen.

• Fröken85

Lagen kräver inte att ett ´barn har en diagnos för att få sina behov tillfredsställda med extra hjälp i skolan.

Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med skolledaren och säga hur du känner. Att du är rädd för att skicka ditt barn till skolan pga tidigare händelser. Det är rektors ansvar att se till att inget barn ska känna sig rädd för att gå till skolan. Det är helt enkelt dennes ansvar att se till att något görs åt situationen.

Kanske kan du tala med andra föräldrar i klassen om de upplever samma, isåfall är ni en större grupp som kan pusha.

Och för guds skull, lasta inte pojken, han har ju uppenbarligen svårigheter han behöver hjälp med.

• Sandris82

ja vänd dig till rektorn! Det är enda sättet för dig förutom att ta upp det med klassföreståndaren såklart. Jobbar man i skolan har man ju sekretess och KAN inte berätta något om något annat barn för dig om nu inte dennes föräldrar godkännt eller önskat detta. Kanske barnet t o m har en diagnos men personalen inget kan säga.

Men jag är faktiskt på din sida, mina barn ska kunna gå till skolan utan att vara rädda för någon i klassen eller undra vem som ska få en bok i huvdet denna dag... Det är en svår sits tycker jag, både som mamma och som förälder.

Men stå på dig och lyssna till din dotter och framför till skolledningen!

Lycka till!

• Busbellan

Såklart kan inte läraren sitta och prata om detta barnet med dig, hon har tystnadsplikt
    Däremot är det ju bra att du framför hur du (och din dotter) känner, men som sagt förvänta dig inte att hon berättar vad de gör eller vad de inte gör ang. denna pojken.
    Kanske jobbar de stenhårt på detta
    Och nej du kan inte kräva nån utredning, det är helt upp till pojkens föräldrar och hur som helst ska han få det stöd han behöver oavsett om han har en diagnos eller inte

Sen tycker jag det är lite synd att du jämför våldsamt beteende med en autismdiagnos, de allra flesta med autismdiagnoser är INTE våldsamma, däremot har de en hel del andra problem

Mamma till Nora, August och Ella
  • Esoterisk

Jag jämför absolut inte hans våldsamma tendenser med autismtillstånd utan har vid besök i skolan sett andra teckan på detta. Jag lastar ej heller pojken, ledsen om det uppfattades som om jag gjorde det.

Jag ska försöka tala med klassföreståndaren igen och se om hon kanske kan hjälpa mig med kontakten med rektorn. Jag har hört liknande från andra klassföräldrar så jag vet att fler reflekterat över detta.

Tacka för era svar iaf, det hjälper mig en bit på vägen och jag vet nu lite mer om hur jag ska gå tillväga med det hela.

• Fröken85
    Esoterisk skrev 2010-12-06 21:33:30 följande:
    Jag jämför absolut inte hans våldsamma tendenser med autismtillstånd utan har vid besök i skolan sett andra teckan på detta. Jag lastar ej heller pojken, ledsen om det uppfattades som om jag gjorde det.

Jag ska försöka tala med klassföreståndaren igen och se om hon kanske kan hjälpa mig med kontakten med rektorn. Jag har hört liknande från andra klassföräldrar så jag vet att fler reflekterat över detta.

Tacka för era svar iaf, det hjälper mig en bit på vägen och jag vet nu lite mer om hur jag ska gå tillväga med det hela.
    Förlåt, jag menade inte att jag upfattade det så (att du lastade pojken). Menar bara att se till att alltid ha det i åtanke i exempelvis samtal med andra föräldrar etc. Mer som ett tips än som kritik alltså!!
  • tessepesse

ooj vad ja tycker synd om den här pojken och hans klass!!!

Ja har ett såkallaat problem barn odiagnoserad, och så ska de förbli ett par år till! därimot har ja legat i som tusan och han har numera en resurs... kontaka barnets föräldrar, ja hade verkligen uppskattat det, mycket möjligt att föräldrarna redan slåss för att pojkaen ska få rätt... och ang att säga förlåt så borde de vara en självklar het.. de e så man får vänner genom att vara ödmjuk mot andra.

kontakta pojkens föräldrar, var vänlig och hjälpsam! fråga om du kan göra nått! ta kontakt med rektorn,. Ja pluggade nya skollagen i 5 timmar innan ett möte och påvisade regler som hjälpte mig att få rätt... inte bara för min son skull utan även de andra barnens säkerhet! skolmiljon ska vara bra., och eftersom ja är jobbarkompis med två av klass föräldrarna så informerade ja själv dom vad som hände och vad ja tyckte och tänkte, fick många bra råd och iddeer

• Punkster

Jag tycker att du ska ta ett samtal till med klassläraren och förklara att du inte känner dig trygg med att skicka ditt barn till skolan. Skolans uppgift är att se till att alla barn är trygga och ingen är rädd för att komma dit. Sen kan ju läraren som andra redan påpekat inte berätta för dig om den här pojken. Det vore att bryta sekretessen. "Vi jobbar på det" är ungefär så mycket dom får säga. Förhoppningsvis så är dom mycket väl medvetna om problemet och jobbar hårt på att lösa det. Om det är en utredning på gång så är det inte ovanligt att det tar lite tid. Och ofta krävs en utredning för en diagnos, och ofta en diagnos för att få extra resurser.

• tessepesse
    Punkster skrev 2010-12-06 21:46:02 följande:
    Jag tycker att du ska ta ett samtal till med klassläraren och förklara att du inte känner dig trygg med att skicka ditt barn till skolan. Skolans uppgift är att se till att alla barn är trygga och ingen är rädd för att komma dit. Sen kan ju läraren som andra redan påpekat inte berätta för dig om den här pojken. Det vore att bryta sekretessen. "Vi jobbar på det" är ungefär så mycket dom får säga. Förhoppningsvis så är dom mycket väl medvetna om problemet och jobbar hårt på att lösa det. Om det är en utredning på gång så är det inte ovanligt att det tar lite tid. Och ofta krävs en utredning för en diagnos, och ofta en diagnos för att få extra resurser.
    det krävs inte en diagnos för att få resurs
  • Punkster
    tessepesse skrev 2010-12-06 22:16:39 följande:
    det krävs inte en diagnos för att få resurs
    Nej, det är sant. Men det är bra mycket svårare utan en diagnos. Speciellt i kommuner som sparar in på skolan.
  • tessepesse
    Punkster skrev 2010-12-07 08:02:44 följande:
    Nej, det är sant. Men det är bra mycket svårare utan en diagnos. Speciellt i kommuner som sparar in på skolan.
    det är alltid svårt få en resurs vare sig man har en diagos eller inte, och måste alltid kämpa hårt för sina rättigheter! de stod i en tidning en notis för att få en resurs eller personlig assistent måste föräldrar i snitt vara kontakt med 18 olika personer,
  • Punkster
    tessepesse skrev 2010-12-07 11:57:09 följande:
    det är alltid svårt få en resurs vare sig man har en diagos eller inte, och måste alltid kämpa hårt för sina rättigheter! de stod i en tidning en notis för att få en resurs eller personlig assistent måste föräldrar i snitt vara kontakt med 18 olika personer,
    Jo, visst är det en rättighet. Och krångligt är det också. Det är inte gjort i en handvändning. Problemet är att ofta ser dom budgetansvariga inte till behovet, utan dom ser resursen som en säck med pengar som travar runt. Och dom där pengarna kan flyttas runt lite efter eget huvud ibland. Om man som förälder står på sig, tjatar om rättigheter osv så kan det hända att man får en resurs. Samtidigt som det innebär att dom som inte skriker lika högt blir av med sin.
Svar på tråden Vad kan jag som mamma kräva av skolan?