Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Vad kan jag som mamma kräva av skolan?

Jag tycker att du ska ta ett samtal till med klassläraren och förklara att du inte känner dig trygg med att skicka ditt barn till skolan. Skolans uppgift är att se till att alla barn är trygga och ingen är rädd för att komma dit. Sen kan ju läraren som andra redan påpekat inte berätta för dig om den här pojken. Det vore att bryta sekretessen. "Vi jobbar på det" är ungefär så mycket dom får säga. Förhoppningsvis så är dom mycket väl medvetna om problemet och jobbar hårt på att lösa det. Om det är en utredning på gång så är det inte ovanligt att det tar lite tid. Och ofta krävs en utredning för en diagnos, och ofta en diagnos för att få extra resurser.

• Punkster
    tessepesse skrev 2010-12-06 22:16:39 följande:
    det krävs inte en diagnos för att få resurs
    Nej, det är sant. Men det är bra mycket svårare utan en diagnos. Speciellt i kommuner som sparar in på skolan.
  • Punkster
    tessepesse skrev 2010-12-07 11:57:09 följande:
    det är alltid svårt få en resurs vare sig man har en diagos eller inte, och måste alltid kämpa hårt för sina rättigheter! de stod i en tidning en notis för att få en resurs eller personlig assistent måste föräldrar i snitt vara kontakt med 18 olika personer,
    Jo, visst är det en rättighet. Och krångligt är det också. Det är inte gjort i en handvändning. Problemet är att ofta ser dom budgetansvariga inte till behovet, utan dom ser resursen som en säck med pengar som travar runt. Och dom där pengarna kan flyttas runt lite efter eget huvud ibland. Om man som förälder står på sig, tjatar om rättigheter osv så kan det hända att man får en resurs. Samtidigt som det innebär att dom som inte skriker lika högt blir av med sin.
Svar på tråden Vad kan jag som mamma kräva av skolan?