• hellokitty1

bulgarien som adoptionsland

Hej!
    jag skulle vilja höra lite erfarenheter från er som adopterat från Bulgarien. Till exempel;
    Vad var bra? Dåligt? Vilken organisation har ni haft? Hur är barnhemmen vad gäller stimulans av barnen? Man har ju tyvärr en bild av hur det fungerar i Östeuropa...
    Hur länge fick man vänta på bb? rb?  Fick ni en bra rapport vid bb?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden bulgarien som adoptionsland
  • AnnaKarin10
    hellokitty1 skrev 2010-12-06 11:26:14 följande:
    Hej, förstår inte riktigt att ni först var godkända i ministeriet sen ansökte om ett visst barn? Är det så att ni skickade papprena som vanligt men istället för att få barnbesked som vanligt så sökte ni om ett barn ni såg på listan med barn med särskilda behov? 
    Har läst att i Bulgarien nu är annars väntetiden två år?

Det stämmer precis! Först skickade jag in mina papper till Bulgarien, på vanligt sätt, och efter ca 2 mån blir man godkänd av landet att adoptera därifrån. Efter att jag blivit godkänd, sökte jag om barn från SN-listan. Om man går vanliga vägen, beräknas väntetiden vara ca 2 år.
  • AnnaKarin10
    villsågärna38 skrev 2010-12-02 22:49:18 följande:
    Då förstår jag. Vad har din son för SN? Var är vanliga SN ifrån Bulgarien? Det är en sån djungel det här och rätt svårt att sätta sig in i så tack för all input jag kan få
    Jag inboxar dig!
  • Tummeliten07
    AnnaKarin10 skrev 2010-12-06 15:57:56 följande:
    Det stämmer precis! Först skickade jag in mina papper till Bulgarien, på vanligt sätt, och efter ca 2 mån blir man godkänd av landet att adoptera därifrån. Efter att jag blivit godkänd, sökte jag om barn från SN-listan. Om man går vanliga vägen, beräknas väntetiden vara ca 2 år.
    Hej AnnaKarin och ev andra som adopterat ett äldre barn från Bulgarien - hur har det gått med anknytningen, ev problem och hur har du/ni gjort? Vad har ni tänkt på?

Har släktingar som adopterat från ett annat öststatsland som haft problem med anknytningen (fortfarande efter 3-4 år).
  • Idoli

Hej!

Vi påbörjar hemutredningen nästa vecka och är också intresserade av Bulgarien!
    Det som har avskräckt mig lite är de två resorna... Kan föreställa mig att det är känslomässigt påfrestande att måsta lämna sitt barn och återvända hem för ytterligare väntan...

Men tycker att det är roligt att höra att det verkar kunna gå relativt snabbt vid öppenhet för SN!

• AnnaKarin10
    Tummeliten07 skrev 2011-03-05 10:30:31 följande:
    Hej AnnaKarin och ev andra som adopterat ett äldre barn från Bulgarien - hur har det gått med anknytningen, ev problem och hur har du/ni gjort? Vad har ni tänkt på?

Har släktingar som adopterat från ett annat öststatsland som haft problem med anknytningen (fortfarande efter 3-4 år).
    Anknytningen har gått jättebra!! Min lille kille är världens kramgoaste kille, gillar verkligen närhet. Han visar tydligt att det är hos mig han vill vara, när han är ledsen eller trött ,söker han alltid upp mig. Han älskar mormor och morfar, men de har inte en chans i dessa lägen. Han började att samsova med mig, men det tog inte så lång tid, så ville han sova i sitt rum. Enligt BVC visar han tydliga tecken på att han knytit an mycket bra och att han känner en stor trygghet tillsammans med mig.

När jag besökte barnhemmet fick jag en varm känsla, att de brydde sig mycket om barnen, även om resurserna var knappa. Han visar tydligt att han tänker på en särskild personal, men han blir aldrig ledsen när vi pratar om henne, eller tittar på kort, han blir bara glad.

Vi har snart varit hemma i ett år.
    Idoli skrev 2011-03-05 14:04:02 följande:
    Hej!

Vi påbörjar hemutredningen nästa vecka och är också intresserade av Bulgarien!
    Det som har avskräckt mig lite är de två resorna... Kan föreställa mig att det är känslomässigt påfrestande att måsta lämna sitt barn och återvända hem för ytterligare väntan...

Men tycker att det är roligt att höra att det verkar kunna gå relativt snabbt vid öppenhet för SN!
    Visst var det känslomässigt jobbigt att behöva lämna sitt barn, något av det värsta jag varit med om, men man klarar av det, och jag känner att det skulle inte avskräcka mig från att adoptera från Bulgarien igen. Det gäller att fylla de 4 mån man får vänta med att titta på kort, videofilmer osv från det första besöket.

Om man är öppen för SN kan det gå väldigt snabbt! Från att jag började samla papper, tills vi var hemma, tog det totalt 10 mån. Jag ansökte om ett barn de sökte föräldrar till, och från att jag visade intresse tills vi var hemma tog det bara 6 mån.

Jag rekommenderar verkligen Bulgarien som adoptionsland. Enkelt att resa dit, och en relativt enkel process i landet.
  • Jezziie

Här är några till som är intresserade av SN barn från Bulgarien, men är ett tag kvar tills dess, vi ska gå föräldrarkursen som börjar i augusti/september sen så blir det att starta med medgivandeutredningen, jag fyller 25 i november o min man blir 27 i maj så känner ändå att vi är ute i tid. Sitter ibland o funderar när vi kan ha vårat barn här hemma, vill inte att de ska vara så långt borta iaf. Hänger gärna med er i tråden o får lite tips.

• Idoli

Det var verkligen snabbt!

Jag har sett att de har tillkommit en möjlighet att anmälla sig till en mail-lista för sn-barn i bulgarien. Det fungerar alltså som så att man får anmälla ett intresse av att veta mer om ett specifikt barn och så tar man det från där? Är det inte i så fall många sökanden på samma barn osv?

Alltså, inte som i fallet med Kina där, som jag har förstått det, man får fylla i en lista på olika sn som man som föräldrar/förälder känner att man har kapacitet för att klara av - och sedan efter det ges möjlighet till att adoptera ett barn?

Hm. Känner att jag uttrycker mig oklart men du kanske förstår? Sitter och försöker läsa in mig på information just nu men hittar ganska lite...

• AnnaKarin10

Du har förstått saken rätt med mail-listan. Man får information om de barn som man aktivt söker föräldrar till. Visst kan det vara flera som söker om samma barn, men på något konstigt sätt, så har det oftast varit en sökande, som sedan fått barnet. Det kan ju vara flera som visat intresse efteråt, och då kan man få beskedet att det är för sent.

Om man däremot söker den "vanliga" vägen, alltså skickar in sina papper och väntar på vanligt BB, då får man fylla i en lista, vilka SN man kan tänka sig.

• AnnaKarin10

Vill bara tillägga, att när man väl bestämt sig för Bulgarien och börjat samla papper, så är man varmt välkomna till Bulgarienlistan. Där är vi ett härligt gäng, som fått våra barn eller som fortfarande väntar på BB. Här kan man få väldigt mycket tips och stöttning.

• Idoli
    AnnaKarin10 skrev 2011-03-05 19:30:22 följande:
    Vill bara tillägga, att när man väl bestämt sig för Bulgarien och börjat samla papper, så är man varmt välkomna till Bulgarienlistan. Där är vi ett härligt gäng, som fått våra barn eller som fortfarande väntar på BB. Här kan man få väldigt mycket tips och stöttning.
    Tack så mycket för tipset!
    Vi får väl se efter utredningen nu vart det bär hän. Jag vågar hoppas på att vi är klara till sommaren.
    Ett annat land som vi känner starkt för är Colombia, där är vi med i en colombia-grupp.
    Det är verkligen super bra med forum där man kan utbyta erfarenheter och ställa frågor!
Svar på tråden bulgarien som adoptionsland