Tummeliten07 skrev 2011-03-05 10:30:31 följande:
Hej AnnaKarin och ev andra som adopterat ett äldre barn från Bulgarien - hur har det gått med anknytningen, ev problem och hur har du/ni gjort? Vad har ni tänkt på?
Har släktingar som adopterat från ett annat öststatsland som haft problem med anknytningen (fortfarande efter 3-4 år).
Anknytningen har gått jättebra!! Min lille kille är världens kramgoaste kille, gillar verkligen närhet. Han visar tydligt att det är hos mig han vill vara, när han är ledsen eller trött ,söker han alltid upp mig. Han älskar mormor och morfar, men de har inte en chans i dessa lägen. Han började att samsova med mig, men det tog inte så lång tid, så ville han sova i sitt rum. Enligt BVC visar han tydliga tecken på att han knytit an mycket bra och att han känner en stor trygghet tillsammans med mig.
När jag besökte barnhemmet fick jag en varm känsla, att de brydde sig mycket om barnen, även om resurserna var knappa. Han visar tydligt att han tänker på en särskild personal, men han blir aldrig ledsen när vi pratar om henne, eller tittar på kort, han blir bara glad.
Vi har snart varit hemma i ett år.
Idoli skrev 2011-03-05 14:04:02 följande:
Hej!
Vi påbörjar hemutredningen nästa vecka och är också intresserade av Bulgarien!
Det som har avskräckt mig lite är de två resorna... Kan föreställa mig att det är känslomässigt påfrestande att måsta lämna sitt barn och återvända hem för ytterligare väntan...
Men tycker att det är roligt att höra att det verkar kunna gå relativt snabbt vid öppenhet för SN!
Visst var det känslomässigt jobbigt att behöva lämna sitt barn, något av det värsta jag varit med om, men man klarar av det, och jag känner att det skulle inte avskräcka mig från att adoptera från Bulgarien igen. Det gäller att fylla de 4 mån man får vänta med att titta på kort, videofilmer osv från det första besöket.
Om man är öppen för SN kan det gå väldigt snabbt! Från att jag började samla papper, tills vi var hemma, tog det totalt 10 mån. Jag ansökte om ett barn de sökte föräldrar till, och från att jag visade intresse tills vi var hemma tog det bara 6 mån.
Jag rekommenderar verkligen Bulgarien som adoptionsland. Enkelt att resa dit, och en relativt enkel process i landet.