• hellokitty1

bulgarien som adoptionsland

Hej!
    jag skulle vilja höra lite erfarenheter från er som adopterat från Bulgarien. Till exempel;
    Vad var bra? Dåligt? Vilken organisation har ni haft? Hur är barnhemmen vad gäller stimulans av barnen? Man har ju tyvärr en bild av hur det fungerar i Östeuropa...
    Hur länge fick man vänta på bb? rb?  Fick ni en bra rapport vid bb?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden bulgarien som adoptionsland
  • Tummeliten07
    AnnaKarin10 skrev 2011-03-05 19:30:22 följande:
    Vill bara tillägga, att när man väl bestämt sig för Bulgarien och börjat samla papper, så är man varmt välkomna till Bulgarienlistan. Där är vi ett härligt gäng, som fått våra barn eller som fortfarande väntar på BB. Här kan man få väldigt mycket tips och stöttning.
    Bulgarienlistan - var finns den?
  • Nelly02

Håller på med medgivandeutredningen just nu och det verkar som att Bulgarien är ett av de länder som vi kan ha möjlighet att adoptera från om vi blir godkända i medgivarutredningen.

Vilken SN är de vanligaste i Bulgarien?
     Har det varit mycket problem för er som adopterat eller samlar papper till landet att de papper samlas in blir fel eller fått fel information från organisationerna om vad som skall samlas in och hur man skall fylla i papprena?

• AnnaKarin10

Kul att ni ev är inne på Bulgarien!
    Jag skulle nog vilja säga att de vanligaste SN i Bulgarien är åldern (många barn är över 3 år) och att de är sena i utvecklingen, något de snabbt tar ikapp när de kommer hit.

Jag upplevde att det var ganska enkelt att samla papper, det tog inte mer än 1-2 veckor, så var allt klart. Det var inga större fel, men det gäller att man är tydligt mot de man pratar med, så de förstår hur papprena ska vara utformade. Det fick man bra information om från organisationen.

• Namaste72

And maillistan med sn från BFA. Om jag inte minns fel var detöver 200 barn med på listan. Ca tio var runt 2 år. Många låg i spannet 3-5 år. Diagnoserna står kortfattat, och försenad utveckling är vanligt (vilket de snabbt tar igen).

Tycker definitivt man ska titta närmare på den

{ Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • Jezziie

Oj, 200 barn?? Men för att ta del av den informationen måste man stå med på bulgarienlistan va?

• Namaste72
    Jezziie skrev 2011-06-11 22:15:00 följande:
    Oj, 200 barn?? Men för att ta del av den informationen måste man stå med på bulgarienlistan va?
    Ja, men många var över 5-6 år. Tror till och med att man måste ha ett inskickat medgivande till BFA för att få listan.
    { Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • cattis13

Hejsan!

Bulgarienlistan har inte något med snlistan att göra. Bulgarienlistan är för oss som har och ska adoptera från Bulgarien. 
    Maillistan om snbarn från Bulgarien är något helt annat och den finns hos BFA. Kontakta BFA om ni vill veta hur man gör för att få maillistan med snbarnen.

• Jezziie

Hej. Okej, på så vis. Vi har ju inte börjat med utredningen än så det är ju inte aktuellt för oss, mest jag som är nyfiken bara. Är medlem i BFA iaf.

• Kluran
    Jezziie skrev 2011-06-12 12:37:58 följande:
    Hej. Okej, på så vis. Vi har ju inte börjat med utredningen än så det är ju inte aktuellt för oss, mest jag som är nyfiken bara. Är medlem i BFA iaf.
    För att få tillgång till denna sk. sn-lista från BFA, med barn från Bulgarien, så måste du ha ett färdigt medgivande som är inskickat till BFA.

Lycka till med hemutredningen!
  • fabbemam
    Kluran skrev 2011-06-12 19:38:44 följande:
    För att få tillgång till denna sk. sn-lista från BFA, med barn från Bulgarien, så måste du ha ett färdigt medgivande som är inskickat till BFA.

Lycka till med hemutredningen!
    Fast jag lyckades få tillgång till den tidigare  ( i slutet av utredningen) med motiveringen att jag ville ha tid på mig att lära mig om och förbereda mig inför de SN som kunde bli aktuella för att snabbt få iväg ansökan om något barn direkt när vi fått medgivande. Dock fick jag inte veta något mer om enskilda barn än den diagnos som stod på listan förän den dag BFA fick in vårt medgivande.

Det hela slutade med en son från KIna! Enbart beroende på att det gick fortare...
  • Kluran
    fabbemam skrev 2011-06-12 20:19:18 följande:
    Fast jag lyckades få tillgång till den tidigare  ( i slutet av utredningen) med motiveringen att jag ville ha tid på mig att lära mig om och förbereda mig inför de SN som kunde bli aktuella för att snabbt få iväg ansökan om något barn direkt när vi fått medgivande. Dock fick jag inte veta något mer om enskilda barn än den diagnos som stod på listan förän den dag BFA fick in vårt medgivande.

Det hela slutade med en son från KIna! Enbart beroende på att det gick fortare...
    Ok, i BFA´s nyhetsbrev har det dock flera gånger stått att  man kan få tillgång till denna lista om man har ett färdigt medgivande. Så det var det jag utgick från det när jag skrev mitt inlägg.
  • Nelly02

Är inte så vidare insatt när det gäller organisationerna då vi ej kommit så långt i processen än.

Låter lite fel men finns det specifika listor med barn för varje land  som adopterar barn till Sverige eller är detta något specifikt för just Bulgarien?

• Tummeliten07
    Nelly02 skrev 2011-06-13 15:56:28 följande:
    Är inte så vidare insatt när det gäller organisationerna då vi ej kommit så långt i processen än.

Låter lite fel men finns det specifika listor med barn för varje land  som adopterar barn till Sverige eller är detta något specifikt för just Bulgarien?
    Listan som det pratas om är en lista på barn med "Special needs" och den finns vad jag vet för Bulgarien och Kina.  Listan går inte bara till Svenska adoptionsorganisationer, utan till många länder.
Svar på tråden bulgarien som adoptionsland