• Gaytjej

Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!

Vi står i startgroparna för att ge oss ut i bilbarnstolsdjungeln och ännu så länge är vi helt opålästa...

Ni som kommit längre i er research eller ni som har egna erfarenheter, vilken bilbarnstol skulle ni rekommendera oss att köpa?

Sonen är 9 månader och väger 8 kg. I nuläget har vi Akta Gracos Logico S (tror jag den heter) som han håller på att växa ur.

Vi har dessa krav på bilbarnstol:

1) Den ska vara säker!!!
    2) Den ska gå att ha bakåtvänd

Bra vore också...:

3) Vi vill gärna kunna ha den bakom förarsätet utan att föraren behöver ha knäna i hakan (vi är inte så långa - jag är 160 och frun 170 och bilen är relativt stor, en Subaru Legacy Outback - men AG:n har ändå gjort att passagerarsätet varit långt framdraget)
    4) Det vore inte fel om den är lätt att sätta fast barnet i.

Pris och utseende på stolen är oväsentligt. Om den är godkänd till 18 eller 25 kg spelar inte heller så stor roll. Jag kan som sagt inte så mkt om bilbarnstolar, men kanske är det inte fel med en som man så småningom ha framåtvänd? Eller?

Efterlyser tester här på nätet på bilbarnstolar!

• Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!
  • cicci85
    Shira skrev 2010-11-21 19:16:16 följande:
    Jag har nog inte sett någon av de som propagerar för BeSafe ur säkerhetssynpunkt som säger att de kommer att vända framåt vid 3 år. De säger isf att de kommer köpa en ny stol när den dagen kommer. Du köper väl vad jag minns själv en ny bakåtvänd stol till din treåring men förutsätter att alla andra som säger att de kommer att göra det faktiskt inte kommer att göra så? Var ligger skillnaden? Och det är ju just monteringen jag älskar med Be Safen, men det verkar vara så att bilstolsmaffian på FL hatar Be Safe, eller? För alla som gillar den verkar bli mer eller mindre dumförklarade. 25 kg...ja då kommer hon att få sitta bakåtvänd till mellanstadiet typ. Vet att vissa här tycker att man skall låta 11-åringar sitta bakåt om de får plats, men jag hör inte dit. :-/
    Jag har inte alls något emot BeSafe stolar, hade själv tänkt köpa en men den passade inte i bilen. Däremot tycker jag det är skitlarvigt att vissa säger att de aldrig skulle använda någon annan stol än BeSafe för de andra stolarna är livsfarliga och man är inte mån om barnets säkerhet om man köper en annan stol!!

Om man inte vill köpa fler bakåtvända stolar så tycker jag oxå att det finns bättre val än Besafe, en som är godkänd till 25 kg alltså mina pojkar är stora, den äldsta vägde 25 strax efter han blivit 5 år. Tvåan oxå om han följer kurvan...
  • Shira
    cicci85 skrev 2010-11-21 19:41:31 följande:
    Jag har inte alls något emot BeSafe stolar, hade själv tänkt köpa en men den passade inte i bilen. Däremot tycker jag det är skitlarvigt att vissa säger att de aldrig skulle använda någon annan stol än BeSafe för de andra stolarna är livsfarliga och man är inte mån om barnets säkerhet om man köper en annan stol!!

Om man inte vill köpa fler bakåtvända stolar så tycker jag oxå att det finns bättre val än Besafe, en som är godkänd till 25 kg alltså mina pojkar är stora, den äldsta vägde 25 strax efter han blivit 5 år. Tvåan oxå om han följer kurvan...
    Jo självklart måste man ta hänsyn till hur stort barnet är när man väljer stol. Och till bilmodell oxå uppenbarligen. Har inte själv sätt någon som säger att BeSafe är den enda säkra stolen, men flera som säger att de valt den eftersom den fått väldigt bra i test osv. Men de som säger att de gillar be Safe tenderar ofta att bli bryskt sågade vid fotknölarna och få höra att den som är ansvarsfull och mån om sina barns säkerhet väljer TwoWay eftersom det är bilstolarnas heliga ko verkar det som

Anledningen till att vi valde Securan när sonen var liten (06) var att iaf då sa man att Two wayen hade sämre sidokrockskydd då den inte är så djup, och att små barn inte satt lika stadigt och skyddat i den, men jag vet inte om det verkligen är så. 
  • cicci85
    Shira skrev 2010-11-21 20:14:48 följande:
    Jo självklart måste man ta hänsyn till hur stort barnet är när man väljer stol. Och till bilmodell oxå uppenbarligen. Har inte själv sätt någon som säger att BeSafe är den enda säkra stolen, men flera som säger att de valt den eftersom den fått väldigt bra i test osv. Men de som säger att de gillar be Safe tenderar ofta att bli bryskt sågade vid fotknölarna och få höra att den som är ansvarsfull och mån om sina barns säkerhet väljer TwoWay eftersom det är bilstolarnas heliga ko verkar det som

Anledningen till att vi valde Securan när sonen var liten (06) var att iaf då sa man att Two wayen hade sämre sidokrockskydd då den inte är så djup, och att små barn inte satt lika stadigt och skyddat i den, men jag vet inte om det verkligen är så. 
    Har sällan sett någon som rekommenderar TW som förstastol. Däremot när barnet vuxit vuxit ur den första bakåtvända tex BeSafen läser då och då om de som tycker att besafen är den enda bilstol man kan ha, annars är man dålig förälder... men det är kanske samma eprson som brukar skriva det varje gång 

Jag har en secura och en twoway och småttingar sitter mycket bättre i Securan! Det va först när min son va 3,5 år som han satt bättre i twowayen, då blev securan för trång, han fick inte plats med axlarna riktigt...
  • Finesse
    myskatt skrev 2010-11-21 19:28:39 följande:
    BeSafe är en väldigt bra stol och alla barn väger INTE 18 kg när det är tre år. Dottern var 3 år och 10 månader när jag krockade med henne i en BeeSafe izi kid x1 (som fö var godkännd till 25 kg när vi köpte den juli 2006) och hon vägde 16 kg.

NU blir hon fem om en 1½ vecka och väger knappt 20 kg. Hade jag inte haft möjlighet att köpa en Britax Two-way hade jag enligt rekomendation kunnat vända henne när Beesafen var urvuxen. Vi fick nämligen inte en ny stol på försäkringen för att vi inte hittade kvittot på den tre år gamla stolen. Köpte en Two-way ändå.

För oss är det självklart att dotter ska sitta bakåt länge ännu så vi köpte en Two-Way till, hade en i andrabilen sen sep 2006.
    Jag har aldrig sagt att Besafe inte har bra stolar.. utan jag skrev att dom flesta stolarna är LIKA säkra om man monterar dom rätt.. en felmonterad stol är ju aldrig lika säker som en rätt monterad stol.

Men jag tror att många tycker att det är onödigt att köpa en ny stol till sin 3-4 åring om den växt ur besafe stolen på vikten.. det finns MÅNGA barn som väger över 18 kg när dom är 3-4 år. Varför köpa en stol för 2500:- när barnet är 3½ år? Kanske lika bra isf att köpa en stol direkt som klarar 25 kg.. då behöver man inte tänka tanken att oj nu måste vi vända barnet som bara väger 18 kg..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-21 19:16:16 följande:
    Jag har nog inte sett någon av de som propagerar för BeSafe ur säkerhetssynpunkt som säger att de kommer att vända framåt vid 3 år. De säger isf att de kommer köpa en ny stol när den dagen kommer. Du köper väl vad jag minns själv en ny bakåtvänd stol till din treåring men förutsätter att alla andra som säger att de kommer att göra det faktiskt inte kommer att göra så? Var ligger skillnaden? Och det är ju just monteringen jag älskar med Be Safen, men det verkar vara så att bilstolsmaffian på FL hatar Be Safe, eller? För alla som gillar den verkar bli mer eller mindre dumförklarade. 25 kg...ja då kommer hon att få sitta bakåtvänd till mellanstadiet typ. Vet att vissa här tycker att man skall låta 11-åringar sitta bakåt om de får plats, men jag hör inte dit. :-/
    Jag har läst många trådar här där dom skriver att dom köper en bältestol och vänder barnet då.. nån enstaka säger att dom kommer att köpa en till bakåtvänd stol.. varför vill man köpa nåt sämre om man redan har det bästa? Varför köpte man inte det från början isf?

Varför jag ska köpa en ny stol till min 3 åring är ju för att en bebis kommer.. annars skulle vi försöka klara oss så länge som möjligt med hi-wayen.. Nu behöver vi två stolar och då är det bättre att köpa en two-way eller multi-tech tycker iaf jag.
  • Shira
    cicci85 skrev 2010-11-21 20:21:18 följande:
    Har sällan sett någon som rekommenderar TW som förstastol. Däremot när barnet vuxit vuxit ur den första bakåtvända tex BeSafen läser då och då om de som tycker att besafen är den enda bilstol man kan ha, annars är man dålig förälder... men det är kanske samma eprson som brukar skriva det varje gång 

Jag har en secura och en twoway och småttingar sitter mycket bättre i Securan! Det va först när min son va 3,5 år som han satt bättre i twowayen, då blev securan för trång, han fick inte plats med axlarna riktigt...

Så då blir det ju oftast ändå att man behöver köpa två bakåtvända om barnet skall kunna åka bakåt länge och dessutom sitta bra de första 3 åren. Många 25-kg stolar blir ju också korta i ryggen framåt 4-årsåldern och då behöver man förmodligen ändå byta till en TW om man skall fortsätta åka bakåt. Sonen hade inte kunnat åka i Securan länge till i våran gamla bil iaf.

De flesta skaffar dessutom barn 2 inom kanske 3 år, så det idealiska kanske är att köpa en mindre stol (typ BeSafe om jag får välja  tror inte att 18 kg:s gränsen blir ett problem i det fallet om man inte har stora barn) och sen får syskonet ta den och så köper man en TW till storasyskonet. De flesta som frågar vilken bakåtvänd stol de skall välja, syftar ju på första stolen efter babyskyddet och till första barnet, det är liksom de som söker mest råd och info upplever jag iaf.

• Shira
    Finesse skrev 2010-11-21 20:40:10 följande:
    nån enstaka säger att dom kommer att köpa en till bakåtvänd stol.. varför vill man köpa nåt sämre om man redan har det bästa? Varför köpte man inte det från början isf?
    Hur menade du nu? Hänger inte riktigt med?
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-21 20:53:29 följande:
    Hur menade du nu? Hänger inte riktigt med?
    Jag har läst i många trådar att folk rekommenderar BeSafe för den fått bäst i test (2006).. så därför måste den vara bäst (punkt slut typ..) å dom kan inte tänka sig någon annan stol överhuvudtaget.. Klart man måste ha en stol som fått bäst i test.. Så varför ska man då köpa en Britax Two-way som uppenbarligen inte är lika bra då? Då kan man tänka sig att sätta sitt barn i en sådan stol men inte förut.. Visst om man måste välja mellan framåtvänd eller two-way bakåtvänd så är ju det bättre alternativet two-way bakåtvänd.. men som sagt.. många tror jag inte ens tänker så.
  • Shira
    Finesse skrev 2010-11-21 22:24:28 följande:
    Jag har läst i många trådar att folk rekommenderar BeSafe för den fått bäst i test (2006).. så därför måste den vara bäst (punkt slut typ..) å dom kan inte tänka sig någon annan stol överhuvudtaget.. Klart man måste ha en stol som fått bäst i test.. Så varför ska man då köpa en Britax Two-way som uppenbarligen inte är lika bra då? Då kan man tänka sig att sätta sitt barn i en sådan stol men inte förut.. Visst om man måste välja mellan framåtvänd eller two-way bakåtvänd så är ju det bättre alternativet two-way bakåtvänd.. men som sagt.. många tror jag inte ens tänker så.
    Men är inte det lite samma sak som att du den dag din dotter kommer över 25-kgs gränsen kommer att sätta henne i en bältesstol trots att du vet att det är säkrare att åka bakåt? Då duger en bältesstol trots att alla, även vuxna borde åka baklänges för att färdas på säkrast möjliga vis. Eller?

Blir intressant att se resultatet av omröstningen!
Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!