• Gaytjej

Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!

Vi står i startgroparna för att ge oss ut i bilbarnstolsdjungeln och ännu så länge är vi helt opålästa...

Ni som kommit längre i er research eller ni som har egna erfarenheter, vilken bilbarnstol skulle ni rekommendera oss att köpa?

Sonen är 9 månader och väger 8 kg. I nuläget har vi Akta Gracos Logico S (tror jag den heter) som han håller på att växa ur.

Vi har dessa krav på bilbarnstol:

1) Den ska vara säker!!!
    2) Den ska gå att ha bakåtvänd

Bra vore också...:

3) Vi vill gärna kunna ha den bakom förarsätet utan att föraren behöver ha knäna i hakan (vi är inte så långa - jag är 160 och frun 170 och bilen är relativt stor, en Subaru Legacy Outback - men AG:n har ändå gjort att passagerarsätet varit långt framdraget)
    4) Det vore inte fel om den är lätt att sätta fast barnet i.

Pris och utseende på stolen är oväsentligt. Om den är godkänd till 18 eller 25 kg spelar inte heller så stor roll. Jag kan som sagt inte så mkt om bilbarnstolar, men kanske är det inte fel med en som man så småningom ha framåtvänd? Eller?

Efterlyser tester här på nätet på bilbarnstolar!

• Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!
  • Shira
    cicci85 skrev 2010-11-19 21:32:57 följande:
    jag tycker securan är jättelätt att montera! Vad var det som ni tyckte var svårt?
    Att få den att sitta stadigt. Jag är själv alldeles för svag. Man var typ tvungen att vara två varav den ena låg på stolen och tryckte ned den medans den andra drog åt för att den skulle sitta riktigt hårt. Annars satt den helt löst och vickigt. Säkerhetsbältet (bilens) blev dessutom helt paj och uttänjt/sladdrigt efter nåt år. Jag var alltid rädd att den inte skulle sitta rätt. När de dessutom börjat vägra hjälpa till i affären där vi köpte den efter ägarbyte kändes det ännu mer jobbigt.
  • Cecci78
    Gaytjej skrev 2010-11-19 21:40:38 följande:
    Tack alla för hitills inkomna tips!

Håller ni med om det som skrivs om er stol? www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol

Finns det fler tester än det från 2006 som nämns här där krocksäkerheten har studerats?
    jag tror inte det gjorts något sådant efter det eftersom det visade sig att de inte utfört testet ordentligt. Man måste ju tex montera stolarna korrekt för att kunna testa dem vilket inte gjordes i det testet tydligen. Sen har det ju tillkommit stolar sedan 2006.  Vill du ha en säker stol ska du kanske kolla efter en som är plus-testad, det är ett svenskt betydligt strängare test. Lyssna gärna på detta inslaget.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2034&artikel=4155243
  • cicci85
    Shira skrev 2010-11-19 21:48:00 följande:
    Att få den att sitta stadigt. Jag är själv alldeles för svag. Man var typ tvungen att vara två varav den ena låg på stolen och tryckte ned den medans den andra drog åt för att den skulle sitta riktigt hårt. Annars satt den helt löst och vickigt. Säkerhetsbältet (bilens) blev dessutom helt paj och uttänjt/sladdrigt efter nåt år. Jag var alltid rädd att den inte skulle sitta rätt. När de dessutom börjat vägra hjälpa till i affären där vi köpte den efter ägarbyte kändes det ännu mer jobbigt.
    Det problemet har inte jag haft i min bil!
    Men när vi skulle montera den i en en kompis opel astra var det omöjligt att få den att sitta stadigt, fick använda en annan stol i deras bil istället!. Det beror på hur sätet i bilen ser ut tydligen. Lutningen, skålningen, hårdheten...
  • Finesse

Enligt mannen på vti som pratade i radion så är mer eller mindre alla bakåtvända bilbarnstolar säkra.. så länge man monterar dom rätt!

Sen är det väldigt bra att välja en stol som är godkänd till 25 kg.. för barn BÖR sitta bakåtvända till 25 kg. Det spelar ingen roll om dom satt i 3 år i en Besafe stol.. vänder man dom sedan framåt och krockar så lär nog inte den ungen överleva bättre bara för det? Det är 5 (!!) ggr att sitta bakåtvänd så välj en stol som klarar 25 kg..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-19 21:27:14 följande:
    Vi lär inte heller få problem med 18-kilosgränsen. Dottern är 2 år och väger 10 kg så det lär dröja innan hon växer ur den. Storebror hade en Britax Secura, som var väldigt bra, men krångligare och tung att montera. Kände att vi behövde hjälp av affären varje gång den skulle flyttas. Isofixen underlättar väldigt. Storebror 4,5  ca 110 cm och 18 kg sitter framåt nu (duckar för alla arga tillrop). 
    Eftersom du väljer att skriva ut att du duckar för alla arga tillrop vet du att det kanske inte är det bästa.. annars skulle du stolt skriva ut det och inte bry dig vad vi andra tycker och tänker.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Shira
    Finesse skrev 2010-11-21 17:19:57 följande:
    Eftersom du väljer att skriva ut att du duckar för alla arga tillrop vet du att det kanske inte är det bästa.. annars skulle du stolt skriva ut det och inte bry dig vad vi andra tycker och tänker.
    Bryr mig gör jag inte, men jag vet ju att här finns folk som anser att alla som vänder barnen framåt före skolåldern är dumma i huvudet och dåliga föräldrar så jag menade bara att jag förberedde mig på massiv kritik. Enligt tillväxtkurvan kommer min dotter att komma upp i 18 kg ungeför i 7-årsåldern och längre än så kan jag inte se att det är motiverat att ha henne bakåt, ffa då hon lätt blir åksjuk och kaskadspyr, men säkert längre än storebror eftersom hon är så liten.
  • Shira
    Finesse skrev 2010-11-21 17:18:49 följande:
    Enligt mannen på vti som pratade i radion så är mer eller mindre alla bakåtvända bilbarnstolar säkra.. så länge man monterar dom rätt!

Sen är det väldigt bra att välja en stol som är godkänd till 25 kg.. för barn BÖR sitta bakåtvända till 25 kg. Det spelar ingen roll om dom satt i 3 år i en Besafe stol.. vänder man dom sedan framåt och krockar så lär nog inte den ungen överleva bättre bara för det? Det är 5 (!!) ggr att sitta bakåtvänd så välj en stol som klarar 25 kg..
    Jag har nog inte sett någon av de som propagerar för BeSafe ur säkerhetssynpunkt som säger att de kommer att vända framåt vid 3 år. De säger isf att de kommer köpa en ny stol när den dagen kommer. Du köper väl vad jag minns själv en ny bakåtvänd stol till din treåring men förutsätter att alla andra som säger att de kommer att göra det faktiskt inte kommer att göra så? Var ligger skillnaden? Och det är ju just monteringen jag älskar med Be Safen, men det verkar vara så att bilstolsmaffian på FL hatar Be Safe, eller? För alla som gillar den verkar bli mer eller mindre dumförklarade. 25 kg...ja då kommer hon att få sitta bakåtvänd till mellanstadiet typ. Vet att vissa här tycker att man skall låta 11-åringar sitta bakåt om de får plats, men jag hör inte dit. :-/
  • Shira

Och nu lät jag jätteotrevlig känner jag, är kanske på lite dåligt humör ikväll. Kan bara känna att det är en väldig hets angående denna fråga på vissa håll här. Det handlar liksom inte bara om de som vänder vid 3 år (vilket jag inte skulle göra) utan även 4 eller 5 eller tom 6 så är man liksom oansvarig och dååålig!

• myskatt
    Finesse skrev 2010-11-21 17:18:49 följande:

BeSafe är en väldigt bra stol och alla barn väger INTE 18 kg när det är tre år. Dottern var 3 år och 10 månader när jag krockade med henne i en BeeSafe izi kid x1 (som fö var godkännd till 25 kg när vi köpte den juli 2006) och hon vägde 16 kg.

NU blir hon fem om en 1½ vecka och väger knappt 20 kg. Hade jag inte haft möjlighet att köpa en Britax Two-way hade jag enligt rekomendation kunnat vända henne när Beesafen var urvuxen. Vi fick nämligen inte en ny stol på försäkringen för att vi inte hittade kvittot på den tre år gamla stolen. Köpte en Two-way ändå.

För oss är det självklart att dotter ska sitta bakåt länge ännu så vi köpte en Two-Way till, hade en i andrabilen sen sep 2006.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!