• Gaytjej

Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!

Vi står i startgroparna för att ge oss ut i bilbarnstolsdjungeln och ännu så länge är vi helt opålästa...

Ni som kommit längre i er research eller ni som har egna erfarenheter, vilken bilbarnstol skulle ni rekommendera oss att köpa?

Sonen är 9 månader och väger 8 kg. I nuläget har vi Akta Gracos Logico S (tror jag den heter) som han håller på att växa ur.

Vi har dessa krav på bilbarnstol:

1) Den ska vara säker!!!
    2) Den ska gå att ha bakåtvänd

Bra vore också...:

3) Vi vill gärna kunna ha den bakom förarsätet utan att föraren behöver ha knäna i hakan (vi är inte så långa - jag är 160 och frun 170 och bilen är relativt stor, en Subaru Legacy Outback - men AG:n har ändå gjort att passagerarsätet varit långt framdraget)
    4) Det vore inte fel om den är lätt att sätta fast barnet i.

Pris och utseende på stolen är oväsentligt. Om den är godkänd till 18 eller 25 kg spelar inte heller så stor roll. Jag kan som sagt inte så mkt om bilbarnstolar, men kanske är det inte fel med en som man så småningom ha framåtvänd? Eller?

Efterlyser tester här på nätet på bilbarnstolar!

• Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-21 23:01:22 följande:
    Men är inte det lite samma sak som att du den dag din dotter kommer över 25-kgs gränsen kommer att sätta henne i en bältesstol trots att du vet att det är säkrare att åka bakåt? Då duger en bältesstol trots att alla, även vuxna borde åka baklänges för att färdas på säkrast möjliga vis. Eller?

Blir intressant att se resultatet av omröstningen!
    På sätt och vis.. men sätter jag henne 5 år gammal framåt så klarar hon det bra mkt bättre än 3 år gammal framåt.. det är stooorskillnad på en 3 åring och en 5 årings nacke.. men eftersom det inte finns NÅGON stol som klarar mer än 25 kg finns det inget val..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Shira
    Finesse skrev 2010-11-21 23:06:30 följande:
    På sätt och vis.. men sätter jag henne 5 år gammal framåt så klarar hon det bra mkt bättre än 3 år gammal framåt.. det är stooorskillnad på en 3 åring och en 5 årings nacke.. men eftersom det inte finns NÅGON stol som klarar mer än 25 kg finns det inget val..
    Men just detta handlade väl om att man vid 18 kg byter till en TW (bakåtvänd) trots att man eg. anser att BS är bättre och därför valt att ha den som första stol efter babyskyddet? Eller fattade jag fortfarande inte hur du menade?
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-21 23:42:18 följande:
    Men just detta handlade väl om att man vid 18 kg byter till en TW (bakåtvänd) trots att man eg. anser att BS är bättre och därför valt att ha den som första stol efter babyskyddet? Eller fattade jag fortfarande inte hur du menade?
    Ja eller en multi-tech.. dom verkar ju vara lika stora.. Enligt britax och barnens hus är det bättre att köpa en MT men enligt måna här TW så vi har fortfarande inte bestämt vilken stol vi ska köpa.. MT kan man ha från bebis ålder och bebisar sitter bra i den.. iaf dom bebisar jag sett..
  • cicci85
    Finesse skrev 2010-11-22 07:41:42 följande:
    Ja eller en multi-tech.. dom verkar ju vara lika stora.. Enligt britax och barnens hus är det bättre att köpa en MT men enligt måna här TW så vi har fortfarande inte bestämt vilken stol vi ska köpa.. MT kan man ha från bebis ålder och bebisar sitter bra i den.. iaf dom bebisar jag sett..
    MT är inte alls lika stor som TW. Min son blev för lång för MT långt innan han vägde 25 kg. Han hade fortfarande inte vuxit ur TW på längden när han vägde 25 kg.
    Men lillen sitter såå mycket bättre i MT så därför köpte jag en MT när TW blev krockad...
  • Finesse
    cicci85 skrev 2010-11-22 07:46:18 följande:
    MT är inte alls lika stor som TW. Min son blev för lång för MT långt innan han vägde 25 kg. Han hade fortfarande inte vuxit ur TW på längden när han vägde 25 kg.
    Men lillen sitter såå mycket bättre i MT så därför köpte jag en MT när TW blev krockad...
    Ok men både barnens hus och Britax (själva) säger att barnet sitter mkt längre i en MT..
  • cicci85
    Finesse skrev 2010-11-22 07:54:34 följande:
    Ok men både barnens hus och Britax (själva) säger att barnet sitter mkt längre i en MT..
    inte bakåtvänt iaf För min son var det ganska stor skillnad.
  • Finesse
    tinis77 skrev 2010-11-22 10:38:18 följande:
    Är det inte aktas nya, belogic?
    jo det är det..
  • nea82
    tinis77 skrev 2010-11-22 10:38:18 följande:
    Är det inte aktas nya, belogic?
    OK.. Tack för svaret!
  • jessros
    Stajna skrev 2010-11-19 20:54:09 följande:
    Vi har en Be Safe Izi Kid, den fick bäst i test på www.testfakta.se Där visades även vilka stolar som lossnade från bilen i en fart på 70 km/h tror jag det var!
    Vi skulle inte köpa nåt annat än BeSafe! Den kostade 3300:- (Vi har 2!) Endast det bästa är bra nog!
    Det testet på testfakta.se är gjort 2007 så det ska man nog inte titta på riktigt ingående för det har förhoppningsvis hänt en hel del sedan dess.
Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!