• Sockersöt88

Vi unga föräldrar som fick barn när vi var under 20 år!

Hej på er alla unga föräldrar!Glad

Tänkte jag skulle starta en tråd för att få ventilera
    lite tankar och känslor om hur det var/är
    att få barn och vara ung förälder..

Är väldigt intresserad av att veta hur det kändes/känns
    för er att få barn i ett så tidigt skede i livet,
    och hur ni har det?

Själv fick jag min son när jag var 18 år,
    skulle fylla 19 år om 2 månader.
    Tycker det är helt underbart att vara ung förälder,
    och har aldrig ångrat att jag valde min son
    framför "utelivet", som man normalt brukar
    ha i den åldern!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-17 14:42
    Tilläggsfrågor! :)

Var/är er graviditet planerad
    eller oplanerad?

Hur tog era föräldrar beskedet
    om att de skall bli mor-, farföräldrar?

• Svar på tråden Vi unga föräldrar som fick barn när vi var under 20 år!
  • childhood
    valkyrian skrev 2010-11-26 08:26:03 följande:
    Okej smidigt :) skönt att man fixade det iaf. Är glad att jag tog gynnasiet så allvarligt efter att jag fått Saga så jag kunde få de betyg som krävdes för min linje på högskolan.

Childhood --> aah fast resa och träffa folk är ju kul för barnen med. Iofs kan man ju inte "get loose" på samma sätt men det är ju ett avkall man kan göra. Jag och min 6 åribg sitter ich planerar resor. Hon vill just nu åka till "frankrika" och paris och titta på kläder och louren haha. Var i Grekland nu i höst men det var ju chartrat men skall ge henne/barnen några år sen skall vi ut o resa. Min plan är att bli klar med mitt program, få ett jobb, plugha franska i några år och sen flytta till frankrike.
    Ja men absolut kan man resa med barn, om ett par veckor reser vi till Thailand hela familjen i 3 veckor, men mycket kan jag absolut inte göra med barnen. Och det är väl inte direkt "get loose" som jag tänker på om vi nu tänker på samma sak.:) Men jag skulle aldrig ta med mig barnen in i regnskogen t.ex. Många resor kring öar skulle jag aldrig ta med barnen på. Min syster kommer även möta upp oss i Thailand (hon bor i en annan del av världen) och hon kommer senare fara vidare på en resa genom kambodja och vietnamn, en resa som inte skulle funka med barn.

Spännande med målet att flytta till Frankrike, jag skulle inte ha nånting emot att flytta från Sverige, dock vill mannen min bo kvar. Jag vantrivs inte heller i Sverige så det går bra att stanna..;)
  • gravida06

Hej!
    En till ung förälder, fick min/våran dotter när jag va 18 resp 23.
    Vi lever ett alldeles yppeligt liv. Aldrig ångrat att vi valde att skaffa familj i så ung ålder.
    Va inte planerat men hade haft en långt o stadigt förhållande.
    Nu 4½ år senare är de verkligen de bästa som hänt oss.

Lika väl mor/far föräldrar. reaktionerna va blandade men när hon väl kom till jorden va det de bästa som hänt deras liv..

• valkyrian
    childhood skrev 2010-11-27 23:31:10 följande:
    Ja men absolut kan man resa med barn, om ett par veckor reser vi till Thailand hela familjen i 3 veckor, men mycket kan jag absolut inte göra med barnen. Och det är väl inte direkt "get loose" som jag tänker på om vi nu tänker på samma sak.:) Men jag skulle aldrig ta med mig barnen in i regnskogen t.ex. Många resor kring öar skulle jag aldrig ta med barnen på. Min syster kommer även möta upp oss i Thailand (hon bor i en annan del av världen) och hon kommer senare fara vidare på en resa genom kambodja och vietnamn, en resa som inte skulle funka med barn.

Spännande med målet att flytta till Frankrike, jag skulle inte ha nånting emot att flytta från Sverige, dock vill mannen min bo kvar. Jag vantrivs inte heller i Sverige så det går bra att stanna..;)
    Haha tänkte faktiskt inte sexuellt i flörsta hand utan allmänt. Nej du har rätt men vi är ju fortf unga när barnen är stora så vi får göra den typen av resor då och ta de mindre riskabla nu :) Men jag förstår hur du tänker för det är väl kanske den biten jag isf saknar. Att resa runt, träffa folk och lära känna värden. men vilka val man än gör måste man ge upp något. Hellre barnen liksom :)
    Bebisen är här
  • childhood
    valkyrian skrev 2010-11-27 23:41:32 följande:
    Haha tänkte faktiskt inte sexuellt i flörsta hand utan allmänt. Nej du har rätt men vi är ju fortf unga när barnen är stora så vi får göra den typen av resor då och ta de mindre riskabla nu :) Men jag förstår hur du tänker för det är väl kanske den biten jag isf saknar. Att resa runt, träffa folk och lära känna värden. men vilka val man än gör måste man ge upp något. Hellre barnen liksom :)
    Hehe sexuellt tänkte jag inte heller utan mer festa.:) För mig är det vad jag känner jag jag "missar" mest. Att inte kunna "se världen". Men som sagt, att få barn när jag var ung var för mig. Det är absolut inget jag ångrar, jag vet att jag gjorde rätt val. Men det finns ju positiva och negativa saker med allt. En annan negativ sak är att jag aldrig på riktigt har bott ensam, de 3 månader jag bodde ensam räcknas inte då jag även var tillsammans med min sambo som bodde en lien bit bort.

En positiv sak med att få barn ungt är att man INTE kan sakna vuxentid för sig själv, man vet inte hur en semster utan barn känns osv.;) Man kan ju höra en del "äldre" säga att man aldrig har semster när man har barn, men det tycker jag och då har jag ju heller aldrig haft en riktig semster utan barn.:p
  • MammaEla

Va roligt med en tråd där man kan få kontakt med fler unga föräldrar..
    Jag fick min stora flicka 11 dagar innan min 19 årsdag och hon var planerad.. jag o hennes pappa var förlovade flyttade ihop under graviditeten.. Både hans föräldrar o mina var jätte glada när vi berättade att jag va gravid.. jag va först lite nervös för att berätta för min pappa, för han har alltid sagt att man bör ha jobb o så innna man skaffar barn, men när jag berättade för honom att jag va gravid, så blev han glad o så sa han att han hade haft något imot de om han vetat att jag inte skulle klara det.. men han sa atthan va helt säker på att jag skulle klara de jätte bra. Fick min dotter 3 månader innan studenten, men med världens bästa klasskompisar o lärare, så hade jag henne med mig i skolan, o mina kompisar hjälpte mig mycke att hålla o så.. min lärare stod o höll henne i famnen o antecknade på tavlan samtidigt, så att jag också kunde anteckna ^^

Min lilla flicka som blir 2 månader 1 dec va derimot inte planerad alls, o har inte heller samma pappa som min stora flicka, då jag o hennes pappa gick skillda vägar när hon var 16 månader, o sedn dess har jag varit ensamstående med henne..  Så idag e jag ensamstående mamma på 22 år till 2 flickor som e 2 månader och snart 4 år och livet funkar faktiskt väldigt bra, även om de ibland finns saker som e lite svårt när man e ensam med 2 barn.. Som ni säkert förstår e jag inte tsm med min lilla flickas pappa, vi har aldrig direkt varit tsm heller.. som sagt var hon väldigt oplanerad, men såå välkommen ändå.. i mina ögon iaf..

Mig hittar ni även på metrobloggen.se/jassesmamma
    bilddagboken: MammaEla

• lixomsofie

Hej! Vilken tråd! jag blir rörd och lycklig på en gång. läser att alla var unga när ni fick barn - under 19 - jag är själv 25 och gravid och det är omtumlande och fantastiskt..! jag läser till fritidsledare och skriver mitt examensarbete om just unga mammor. någpn som är intresserad av att delta??
    mvh Sofie

[email protected]
    0733 478278

• Sunkiissed

Va många som skriver när man inte varit inne på ett tag =)
    Det är väldigt mycket problem med barnens far nu som tar mycket energi.
    Ibland kommer sådana tankar som "varför fick jag barn med honom" och då får jag dåligt samvete, vill ju ha mina barn, och de hade ju inte blivit dem om det inte var han som var pappan. Riktigt elak är han nu..
    Ska ringa Familjerätten idag och även Försäkringskassan så jag får underhållet därifrån.

Gjorde en video på barnen här om kvällen när jag inte kunde sova =)

• Sockersöt88
    SandraLindholm skrev 2010-11-30 10:55:59 följande:
    Va många som skriver när man inte varit inne på ett tag =)
    Det är väldigt mycket problem med barnens far nu som tar mycket energi.
    Ibland kommer sådana tankar som "varför fick jag barn med honom" och då får jag dåligt samvete, vill ju ha mina barn, och de hade ju inte blivit dem om det inte var han som var pappan. Riktigt elak är han nu..
    Ska ringa Familjerätten idag och även Försäkringskassan så jag får underhållet därifrån.

Gjorde en video på barnen här om kvällen när jag inte kunde sova =)

" target="_blank">

Men fy f*n för honom,
    Idiot skulle jag säga...
    Hoppas det löser sig!

Kollade filmen på dina twins,
    å gud vilka härliga ungar du har! Drömmer

Kram på dig
  • Sockersöt88
    gravida06 skrev 2010-11-27 23:37:33 följande:
    Hej!
    En till ung förälder, fick min/våran dotter när jag va 18 resp 23.
    Vi lever ett alldeles yppeligt liv. Aldrig ångrat att vi valde att skaffa familj i så ung ålder.
    Va inte planerat men hade haft en långt o stadigt förhållande.
    Nu 4½ år senare är de verkligen de bästa som hänt oss.

Lika väl mor/far föräldrar. reaktionerna va blandade men när hon väl kom till jorden va det de bästa som hänt deras liv..
    Hej och välkommen!Skrattande
  • Sockersöt88
    MammaEla skrev 2010-11-28 04:07:12 följande:
    Va roligt med en tråd där man kan få kontakt med fler unga föräldrar..
    Jag fick min stora flicka 11 dagar innan min 19 årsdag och hon var planerad.. jag o hennes pappa var förlovade flyttade ihop under graviditeten.. Både hans föräldrar o mina var jätte glada när vi berättade att jag va gravid.. jag va först lite nervös för att berätta för min pappa, för han har alltid sagt att man bör ha jobb o så innna man skaffar barn, men när jag berättade för honom att jag va gravid, så blev han glad o så sa han att han hade haft något imot de om han vetat att jag inte skulle klara det.. men han sa atthan va helt säker på att jag skulle klara de jätte bra. Fick min dotter 3 månader innan studenten, men med världens bästa klasskompisar o lärare, så hade jag henne med mig i skolan, o mina kompisar hjälpte mig mycke att hålla o så.. min lärare stod o höll henne i famnen o antecknade på tavlan samtidigt, så att jag också kunde anteckna ^^

Min lilla flicka som blir 2 månader 1 dec va derimot inte planerad alls, o har inte heller samma pappa som min stora flicka, då jag o hennes pappa gick skillda vägar när hon var 16 månader, o sedn dess har jag varit ensamstående med henne..  Så idag e jag ensamstående mamma på 22 år till 2 flickor som e 2 månader och snart 4 år och livet funkar faktiskt väldigt bra, även om de ibland finns saker som e lite svårt när man e ensam med 2 barn.. Som ni säkert förstår e jag inte tsm med min lilla flickas pappa, vi har aldrig direkt varit tsm heller.. som sagt var hon väldigt oplanerad, men såå välkommen ändå.. i mina ögon iaf..

Mig hittar ni även på metrobloggen.se/jassesmamma
    bilddagboken: MammaEla
    Hej och välkommen!Glad
Svar på tråden Vi unga föräldrar som fick barn när vi var under 20 år!