• Sockersöt88

Vi unga föräldrar som fick barn när vi var under 20 år!

Hej på er alla unga föräldrar!Glad

Tänkte jag skulle starta en tråd för att få ventilera
    lite tankar och känslor om hur det var/är
    att få barn och vara ung förälder..

Är väldigt intresserad av att veta hur det kändes/känns
    för er att få barn i ett så tidigt skede i livet,
    och hur ni har det?

Själv fick jag min son när jag var 18 år,
    skulle fylla 19 år om 2 månader.
    Tycker det är helt underbart att vara ung förälder,
    och har aldrig ångrat att jag valde min son
    framför "utelivet", som man normalt brukar
    ha i den åldern!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-17 14:42
    Tilläggsfrågor! :)

Var/är er graviditet planerad
    eller oplanerad?

Hur tog era föräldrar beskedet
    om att de skall bli mor-, farföräldrar?

• Svar på tråden Vi unga föräldrar som fick barn när vi var under 20 år!
  • Sockersöt88
    MammaHanna 070911 skrev 2010-11-24 23:19:30 följande:
    Hej!
    Fyllde 18 år den 22 november 2006 och den 9 februari 2007 föddes min son, oplanerat. Var ensam en stor del under graviditeten (on/off förhållande) och lämnade pappan helt och hållet då min son var 1 år med tanke på att pappan var elak mot mig och min son. Sonen har idag ingen som helst kontakt med sin biopappa och har inte haft det på över 2 år.
    Någon månad efter att jag lämnat sonens biopappa så träffade jag min man! Han är idag den enda pappa som Miliam vet om och han älskar honom precis som om han vore hans egen.
    27 oktober 2009 föddes mitt andra barn, en dotter, planerad.. och nu väntar vi vårt tredje barn som beräknas komma i början på aug.
    Vi gifte oss på min födelsedag förra året, jag och min man. :)
    Har aldrig ångrat att ajg skaffat barn så ungt. Jag älskar mina barn något otroligt!

När jag blev oplanerat gravid som 17 åring så tog mina föräldrar faktiskt det otroligt bra. Min mamma stöttade mig från första stund, pappa sa inte så mkt.
    När jag blev gravid med andra så blev allt bara fel från början när jag skulle berätta om det. Mamma blev inte så jätteglad precis, och pappa sa inte så mkt.
    Idag älskar mina föräldrar mina barn supermycket!
    Den tredje har vi inte berättat om med tanke på att vi bara är i vecka 4.
    Hej och välkommen!
    Stort grattis till er,
    hoppas allting går vägen!Glad
  • MammaHanna 070911
    Sockersöt88 skrev 2010-11-25 08:32:57 följande:
    Hej och välkommen!
    Stort grattis till er,
    hoppas allting går vägen!Glad
    Tack så mycket, det hoppas vi också! :)
    Mamma älskar er, Miliam och Lillan<3
  • Sockersöt88
    Pillemin skrev 2010-11-24 23:06:28 följande:
    Jag hoppar också in här!

Har två döttrar, en som är nyss fyllda 3 år och en liten plutt på 2 mån. Jag blev gravid med första när jag och sambon bara kännt varandra i 2 veckor, men vi bestämde oss för att behålla. Vi flyttade ihop under graviditeten och jag hann precis ta studenten innan dottern föddes.

And we are still goning strong, 4 år senare :)

Hans familj var jätteglad (han är 13 år äldre än mig, så de tyckte väl att det var på tiden för han att bli pappa), medans min familj var mer skeptisk. Eller mamma var vansinnig rent ut sagt... Men de la sig när hon träffade min sambo och förstod att vi verkligen villeoch menade allvar med det här.
    Hej och välkommen!Glad
    Oj, bara 2 veckor?
    Där ser man, det kan gå fort
    om det vill! Flört
    Och stort grattis till "lillan",
    hoppas ni har det bra!
  • Sockersöt88
    valkyrian skrev 2010-11-25 00:13:13 följande:
    Jag fick första strax innan min 17 års dag. Ingen planerad grav, jag och pappan hade nyligen blivit ett par. Min mamma blev skogstokig, hans föräldrar var stöttande och visade glädje. Mamma lugnade sig efter ett tag och är en extremt glad och stolt mormor. Jag och pappan är ihop än idag (gifta) och har fått en liten son också (strax innan min 21 års dag), har fyllt 22 i somras (var tvungen att räkna efter haha) och "bjötnåren" är över. Min man var 19 när tösen kom, tog studenten när hon var 3 månader. Jag togstudenten när hon var 3. (hann integå ut ettan på gymnasiet innan hon kom). Jag pluggar nu på högskola och maken jobbar.

Har självklart aldrig ångrat mina barn och jag har ändå inget att jämföra med, hade ju en bit kvar till myndig ålder när tösen kom.
    Hej på dig! Glad
    Det var skickligt av dig
    att ta studenten samtidigt som
    du hade ett litet barn..Skrattande

Hade nästan samma dilemma själv också,
    jag hann inte heller gå ut gymnasiet och
    få studenten,
    utan den fick jag 1 månad innan min lillkille
    fyllde 1 år!Glad
  • valkyrian

Fast jag var trött när jag skrev, tre år var hon haha :) var hemma ett år sen fortsatte jag med andra ring.

• Sockersöt88
    valkyrian skrev 2010-11-25 17:24:26 följande:
    Fast jag var trött när jag skrev, tre år var hon haha :) var hemma ett år sen fortsatte jag med andra ring.
    Det kan jag tro att du var.
    Det var inte dåligt.. Tungan ute
  • childhood

Jag fick mitt första barn när jag var 19, nummer 2 kom när jag var 21.
    Jag har det bra, både jag om min sambo har fasta anställningar och tjänar "bra". Vi bor i en villa vi trivs i och är som vilken familj som helst.

Dock känner jag inte att jag valde barnen framför "uteliv". Det kan väl vem som helst ha och det är inget som är värt att sakna. Däremot så känner jag att jag har valt barnen framför resor, jag har valt min familj och tryggheten med de framför att "se världen" som jag annars tror är väldigt nyttigt. Jag tror det är bra att inte skaffa barn när man är för ung (generellt).Jag tror det optimala är att resa och se världen, träffa massvis med olika människor och stå helt själv på egna ben.

Men, det var inte för mig.(av flera orsaker)

Mitt första barn var inte planerad, inte heller oplanerad. Lillebror var dock noga planerad.
    Min familj på mammas sida hade lite svårt att acceptera mitt val att bilda familj så ung men ingen har direkt varit emot mig.

• Sockersöt88
    valkyrian skrev 2010-11-25 20:00:14 följande:
    Ja detsamma! Pluggade du på distans då?
    Nej, ja var i skolan ett par timmar per dag i ett år. Farsan skötte lillen medans jag
    var i skolan..
  • valkyrian

Okej smidigt :) skönt att man fixade det iaf. Är glad att jag tog gynnasiet så allvarligt efter att jag fått Saga så jag kunde få de betyg som krävdes för min linje på högskolan.

Childhood --> aah fast resa och träffa folk är ju kul för barnen med. Iofs kan man ju inte "get loose" på samma sätt men det är ju ett avkall man kan göra. Jag och min 6 åribg sitter ich planerar resor. Hon vill just nu åka till "frankrika" och paris och titta på kläder och louren haha. Var i Grekland nu i höst men det var ju chartrat men skall ge henne/barnen några år sen skall vi ut o resa. Min plan är att bli klar med mitt program, få ett jobb, plugha franska i några år och sen flytta till frankrike.

Svar på tråden Vi unga föräldrar som fick barn när vi var under 20 år!