• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Sara:
    Här kommer man med fina tips och vad har man för det?!

Hormon:
    Bra att ni börjar närma er gåtans lösning! Om jag hade varit er så hade jag dock velat ha en utredning av en läkare som kan remittera till dietist. Är hon veteallergiker och inte glutenintolerant behöver hon undvika även vissa glutenfria produkter. Jag skulle tycka det vore bra (ja, nästan nödvändigt) att man dels får det "svart på vitt" (för att underlätta vid kontakt med barnomsorg och senare skola), dels råd kring kosten då veteallegi ger rätt stora inskränkningar på vad man bör och inte bör äta.

Kate:
    Jasså, det r inte en allmänt vedertagen förkortning, alltså? Det är en längre post doc tjänst det handlar om, och har man redan gjort en så är man kanske inte sugen på en till, men vill och kan cellbiologen arbeta med en studie från den 10 jan och fem veckor framåt så säg till! 

• Somnat

Fio:
    Stackars lille O! Han har ju inte överdrivet mycket att ta av, heller.

Blandar ni ner extra fett i det han nu vill äta så han får liiite energi iaf? När jag var liten fick jag aldrig mjölkprodukter när jag var magsjuk, så det är ett gammalt beprövat husmorsknep att undvika laktos då..

• Somnat

Det är skönt för min hang up på snygga siffror att inläggsnummren inte syns i FL-appen..

Har varit hemma med G på förmiddagen medan mannen var och skällde ut sin chef, vilket gick bra. Mannen kan vara rätt.. övertygande när han lägger den sidan till. Nu är jag på väg till jobbet för att kolla med chefen om jag kan vara fl på 40% från nästa vecka och feb ut. Skulle vara så roligt!

Nu är tunnelbanan i Marge och Persefone-land, så nu är det dags att kliva av

• Somnat

Pyttis:
    Vad häftigt! Min svågers brorsdotter är öronbarn, sa knappt något fram till 1,5 års ålder då hon fick rör och nu vid 2 bubblar hon non-stop. Inte så himla lätt att lära sig prata när man inte hör vad folk säger, ju.

Kate:
    Men det är väl jättebra att han/hon får vara kvar ett tag till! Och det är klart att det är din cellbiolog! Alla framstående kvinnor borde ha en!

Mannens chef blev väl inte så mycket stskälld som han blev förklarad för sig hur situationen egentligen såg ut vad gäller vad min man gör och inte gör. Han säger sig i alla fall ha en mycket bättre bild av mannen nu och ska vara med på några av mannens lektioner nu i början på terminen. Om det är så som mannen säger så kommer han att göra ett tillägg till nästa års löneförhandling istället. Den missade löneförhöjningen för 2010 kommer mannen inte att få tillbaka, så klart. Men 2011 års lön kommer inte att justeras från den han har nu, utan från en högre. Krångligt, nej, vadå?

Oj, oj. Här han man blivit både med föräldraledighet och dagisbarn på bara några timmar. Vi hade en preliminär plats från den 24 jan, men den har verkat så osäker iom att de behöver rekrytera totalt 12 pers till ansvarsområdet (3 förskolor varav en nyöppnad), så vi har ställt in oss på slutet av feb/början på mars istället. Ganska precis samtidigt som jag fick min 40% fl beviljad av chefen fram till mitten av feb blev det klart att inskolingen sker 25-27 januari! Det är ju bara tre veckor dit!! Min lilla lillskit... På dagis?!

Nåja, det är ju tre veckor av total förnekelse kvar! Är det någon i stockholmsområdet som är fl och vill ha en lekdate de närmaste måndagarna så säg till! 

• Somnat
    Marge75 skrev 2011-01-04 15:26:19 följande:
    Till!!!
    Taget! Vi får planera på söndag
    Elsis skrev 2011-01-04 16:20:52 följande:
    Somna, jag trodde att vi var överens om att G är stor;)
    Ja, men alltså... För att gå på dagis måste man ju vara JÄTTEstor!

Hanya:
    Härliga nyheter! Hoppas att alla utredningar och sådant är klart till dess. Hur går det förresten med mannens jobb? Visst var hans kontrakt på väg att gå ut?

Fiolina:
    Det är när man ska ha ner olja i en påse den där nålen Cissi använde till julskinkan är praktisk att ha. Och till julskinka, då, då...

Är Ella's det enda som fungerar? Fungerar det inte med annat mos i burk? Eller att han inte suger ur påsen utan får samma sak med sked, fat blandad med olja, då rå. Har kan kräkts idag? Jag blir ju orolig för den lilla skrutten

Mannens chef slutar snart (han var ju som sagt rätt underkvalificerad för den tjänst han har), men allt ska skrivas ner, så det borde ordna sig.

Det är klart att vi ska ses också!  
  • Somnat

Min man var en samlare. Bodde för länge på samma plats med för många förråd. När han var långtidssjukskriven (= 1 år) och inte fick anstränga sig i samband med att vi blev sambos och jag behövde lite plats för mina saker började han sortera bort och ut. Nu är han en fena på det. Inte för att jag rekommenderar en sjukskrivning, men det underlättade den processen helt klart.

Nu har vi bara ett förråd som dessutom ligger i lägenheten så nu är det en sak in - en ut som gäller. Mycket skönt. Fast kort och bilder sparar jag gärna. Men de tar ju knappt någon plats och är så roligt att titta på om några år.

Älgen skrev 2011-01-07 00:15:03 följande:
    Maken skulle helst slänga allt jag äger...
    Det där lät väldigt drastiskt!

Cissi:
    G är en bajsare. Utan att gå in på detaljer tycker jag att Inotyl fungerar utmärkt när man vill skydda det som är kvar av huden.

Hur mycket ska en snart 1,5-åring äta, egentligen? Sedan Gs magsjuka gick över för en dryg vecka sedan finns det ingen botten. Så fort något tar slut ropar han efter "Meja. Meja!". Vi tänkte att vi skulle ge honom mat till han var nöjd, men efter gröt på 1,5 dl havregryn (där kanske 0,5 dl iofs försvann då han saknar bordsskick) och 2 skivor Lingongrova tyckte jag att vi hade kommit till någon sorts gräns. Det tyckte inte han. Han får frukost, två mellanmål (tidigare smörgås, frukt eller smoothie (hemmagjord. 3 dl, kanske?), nu kombinationer av desamma då en sak inte räcker), lunch, middag och 3 dl välling innan sängdags. Ändå går han runt och tjatar efter "Kaka" (=smörgåsrån) och de enda gångerna han blir ledsen så det kommer tårar som inte går att hejda är när han inte får mat fort nog. Han har iofs vägt lika mycket länge nu, så det kanske är en tillväxtfaaaas eller något, men han kommer ju att äta förskolan ur huset. Får de inte bara typ frukt till mellis där? Han kommer tro att han hamnat på något svältläger...

• Somnat

Johlinn/Juni/Barba:
    Då ska jag sluta oroa mig och ge ongen mat!

Låter också bra att de får mat på förskolan!

Äta mycket är väl iofs bättre än alternativet. Åkte buss med en annan mamma (som jag inte träffat varken förr eller senare) för ett tag sedan. Vi var på väg hem till middagen, så G var hungrig och ropade efter "Kaka!" som en skeppsbruten ropar efter en båt i fjärran. Samtidigt satt den andra mamman och försökte trycka (ja, verkligen trycka) in en nappflaska i munnen på sin son. Som knep ihop munnen för allt han hade. Ett tag var jag på vippen att säga till henne "Men fattar du inte att han inte vill ha?", men lät så klart bli. Istället ursäktade jag Gs skrikande (rånen var slut, så jag kunde inte ens muta honom) för henne varpå hon suckade och sa att hon önskade att hon hade det som jag iaf någon gång. Hennes barn åt tydligen i princip ingenting. Någonsin. Men ibland undrar jag ju om G känner när han är mätt...  

• Somnat
    Fluff tomten skrev 2011-01-07 18:14:08 följande:
    Hej! Jag har inget vettigt att säga om någonting, för jag har inte läst ikapp och vet inte alls vad ni är inne på för ämnen nu. Jag undar bara om det är någon annan som reagerat på hur ofta filmen "Mumien" egentligen visas på TV. Är det någon som får betalt varje gång den visas kan jag säga att den personen är snuskigt rik. God kväll vänner! 
    Jag finner det här inlägget väldigt underhållande. Jag älskar att du bara glider in, torrt konstaterar att du inte håller koll på tråden, för att sedan leverera en sanning som är så självklar att man känner sig korkad för att man inte kom på den först.

(Jag är inte ironisk, vill jag understryka)
    Ela skrev 2011-01-07 19:31:41 följande:
    Om det i ett förhållande finns en person som låter skeppa allt - inklusive sina gamla skolböcker - över det stora havet och en annan person som stör sig på att den första personens grejer tar en massa plats så är det inte den sistnämnda som har problem. Om man säger så.
    Hear, hear!
    cilla67 skrev 2011-01-07 19:31:53 följande:
    Johanna, en sak jag har lärt mig är att det bara är sig själv man kan ändra på! 
    Det enda råd om män som min mor någonsin gett mig. (Min SO-lärare på vårterminen i sjuan sa också att vi skulle ge fan i att dejta musiker. Speciellt gitarrister.)

(Jag postar nu för jag har kommit till slutet av sidan och har ett citat längst upp. Det brukar man inte få copy-past:a för FL...)
  • Somnat
    Marge75 skrev 2011-01-07 22:05:19 följande:
    Bepanten känns som en hudvårdsprodukt för mindre problem, inotyol är mindre finlir, inte elegant över huvud taget men grymt effektivt. Och drygt. Strykes på i tjockt lager, ser gräsligt ut men funkar. 
    Hade inte kunnat säga det bättre själv ens om jag försökt.

Hoppas du fick sova lite. I övrigt säger jag bara: KRAM! Vilket jäkla huvud du har som leker med dig. Jag var i en situation en gång när jag blev sjukligt orolig bara för att ingen annan oroade sig. Jävla människor! Fattade de inte vad som hade kunnat hända?! Nu fick de rätt iofs. Allt löste sig. Men ändå. Det var fult gjort av dem att inte oroa sig!
    ilja73 skrev 2011-01-07 22:09:09 följande:
    Somna:
    På fsk där O ska börja får de en halv frukt mellan frukost och lunch 
    En halv frukt? G kommer att tro att de skämtar med honom.
    Limefrukt skrev 2011-01-07 22:19:34 följande:
     (ha ha, kom att tänka på alla bajsdiskussioner vi hade i tråden precis INNAN Somna blev mamma, och sen visade det sig att hon fick mest erfarenhet av oss alla på området Drömmer)
    *visslar och tittar efter regn*

Slutligen kan jag meddela att det är stor sannolikhet att våren är på väg. Jag har slutligen givit upp och köpt en pulka till G (snabbaste vägen till förskolan är via ett gäng gångvägar som säkert inte plogas speciellt ofta), så töandet kommer att fortsätta! (Det, eller så vägrar G åka pulka. Vilket som...)

• Somnat

Innan jul hade de på Hemtex. Hela gänget i en båt på havet. Hade inte G haft spjälsäng, så...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13