• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

ilja73 skrev 2011-01-11 22:26:16 följande:
    Somna:
    Vad jag gör nästa torsdag? Å, jag antar att jag och O leker med dig och G ?
    Jag inboxar dig på fejjan!
  • Somnat

Fio:
    Det var ju precis det jag menade. Men jag kanske uttryckte mig klumpigt.

Stark sambo du har!

Kate:
    Du menar väl att det är säkrat för både 1- och 27-åringar?

8 kg!? Det är ju ganska precis vad barn, placenta och extra blod väger. Sedan tillkommer ju fett (som faktiskt behövs. Iofs kanske mest evolutionärt sett, men det är svårt att ändra på det nu) och vatten. I Sverige är ju rekommendationen 12 el 12,5 kg. Låter mer rimligt. Var tror de gifterna som finns lagrat i ens fett tar vägen om man bantar under graviditeten? Vad är medel IQ i Belgien?!

• Somnat

Mmmm... Kolapaj...

Fio:
    Blocket är ju guld när det gäller möbler. Hela vårt möblemang kommer därifrån. Förutom tre av köksstolarna som är det enda arvegods vi äger. Sedan är jag ju iofs funtad så att jag gillar köksstolarna som är olika, men som man får att höra ihop på ngt sätt. Tex genom att de har samma färg.

Lime:
    Misstänkte att du skulle gilla det... fast jag har tänkt vidare och konstaterat att det faktiskt inte går att ha både tapet och gardin på samma vägg limegrön. Eller vilken färg som helst, inkl vitt och svart, även om jag vet att vissa inte håller med mig där. Nåja. Gs vägg (rummet är för litet för att färgsätta hela) får, kanske någon gång, limegrön tapet och röd gardin. Eller så hinner jag ändra mig.

Idag badade vi igen. G svalde halva poolen, men ville inte sluta dyka för det. Tyvärr var det sista gången på ett tag. Blir för mycket med första dagistiden och de nya rutiner det medför känner jag. Plus att jag känner mig lite stolt över att jag konstaterade det i förväg...

• Somnat
    Annaloo skrev 2011-01-13 08:44:37 följande:
    Somna: Olika stolar? Var då?
    I det matrum vi har i sovrummet. Dvs där ni aldrig var...

Det satt ju folk på stolarna så då är det så klart svårt att se. Båda är bruna och är klädda med samma tyg, men de har olika form, är olika tunga, olika gamla och har olika mjuk dyna. Eftersom jag var tvungen att byta ut dynorna på tre av solarna har de totalt kostat mig 800:- Det tycker jag är ganska bra för ett "set". *snål* *ekonomisk*

Jossanjo:
    Det ÄR en djungel. Bodde inte du i Stockholmsområdet? (Jag kollade på www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html men du var inte med där...) Isf rekommenderar jag ett besök på Säkerhetsbutiken och ett samtal med "de äldre herren som bryter på brittisk engelska*. Han är kunnig och jag upplever honom som opartisk. Även om man har en stor bil kan stolar upplevas som klumpiga beroende på hur de måste/kan monteras. Det är alltså inte bara säkerheten man måste tänka på. Innan man ger sig i i djungels kan det dock vara bra om man funderar på var i bilen man skulle vilja ha stolen, då det också avgör vilken som är bäst för just er.

Fast vad jag eg loggade in var för att fråga:
    Ni som båda har möjlighet att flexa - När lämnar och hämtar ni barnet/n på dagis? Och hur lång resväg har ni? Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Ska jag slå knut på mig själv och mannen och lämna/hämta med så kort intervall som det bara går, eller ska jag låta G vara där en timme längre än han absolut måste för att vi båda ska kunna jobba heltid? Finns nackdelar med båda alternativen, känner jag...
  • Somnat

Jossan:
    Det är en presentationstråd där man kan skriva om man vill. Då kan folk snabbt få koll på ålder/antal barn, var man bor, etc. Men man måste såklart inte skriva.

Säkerhetsbutiken har en hemsida där det finns beskrivningar (korta, men mer objektiva än tillverkarens) och jag tror de har ngn typ av frågelåda/forum också. Och tfn, så klart!

Hur gammal man är vid olika kg varierar stooort. Men det är inte ovanligt att 4-åringar väger 18 kg. Dvs "minimiåldern" för att vända barnet framåt. Ofta har stolarna med 18 kg gräns isofix som bara är godkänd till 18 kg. Vill man fortsätta använda den sedan får man fästa den som stolar utan isofix, dvs med bälte och remmar. Fast då ska man ju kolla innan att man "får" göra så med den stol man köper.

Fiji:
    Ja, skriva en timme längre kan man ju göra, förstås! Smaart! Fast, blir personalen sur om man hämtar tidigare oftare? Stör det kanske deras planering? Jag fattar att jag har rätt att hämta tidigare, men vad är den "sociala koden" kring det?

• Somnat
    Jossanjo skrev 2011-01-13 20:00:22 följande:
    Men du kan ju säga det så dom vet, det är ju bara bra.
    Ja, det kan man ju. Smaart!

Persefone:
    Ja, det är så jag känner. Hämta på minimitid = stress för jobb och förseningar i trafiken. Hämta lite senare = dåligt samvete. Fast sätta en senare tid och säga till att man kommer hämta tidigare så ofta det går låter som en bra kompromiss.

Hanya:

Hade fått papper från förskolan när jag kom hem. Med regler, rutiner och liknande. Där verkar det som om de ger två mellanmål per dag. "Frukt eller grönsak". Får se vad G tycker om det... Så klart kan han äta mer lunch, men då är han ofta så trött att han inte orkar vara vaken till mer än en portion. Fast det som jag tyckte var mest intressant var att de hade "blöjbytning" på schemat. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Det var iofs länge sedan jag pryade på dagis, men byter man inte på dem när behov uppstår? Hur ofta byter ni blöja mellan säg kl 8 och 15? Jag har iofs en bajsbebis (förlåt: lill-killis), men nog byter jag iaf tre blöjor på den tiden. 
  • Somnat

Fast förutom blöjor och mängden mellis får jag ganska goda vibbar. Hoppas det fortsätter så...

• Somnat

Och just det - Där är ju Lycklig också! Heeej!

Johanna:
    Det där med fetningen är tydligen ngn fl-bugg. Jag fetar sällan, men de som gör det säger att man måste börja nedifrån och gå uppåt. 

• Somnat

Juni:
    Ja, det finns ju en del stolar på marknaden... Som tur var är det även svårt att tala om "mer eller mindre säker" iom att alla(?) som säljs på den svenska marknaden är bakåtvända för barn i vår ålder och de andra skillnaderna mellan dem då blir marginella i sammanhanget. Skönt!

Känns bra att de får ny blöja när de behöver. Jag trodde iofs inget annat, men trodde inte att man hade fasta tider för blöjbyte heller...

• Somnat

Ser ut som våra tider, ungefär. Och de tider G redan har. Fast han äter alltid middag "ensam". 5 är för tidigt att äta för mig. Så kan man ju inte alltid ha det, men ändå.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13