30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Vad jag gör nästa torsdag? Å, jag antar att jag och O leker med dig och G ?
Fio:
Det var ju precis det jag menade. Men jag kanske uttryckte mig klumpigt.
Stark sambo du har!
Kate:
Du menar väl att det är säkrat för både 1- och 27-åringar?
8 kg!? Det är ju ganska precis vad barn, placenta och extra blod väger. Sedan tillkommer ju fett (som faktiskt behövs. Iofs kanske mest evolutionärt sett, men det är svårt att ändra på det nu) och vatten. I Sverige är ju rekommendationen 12 el 12,5 kg. Låter mer rimligt. Var tror de gifterna som finns lagrat i ens fett tar vägen om man bantar under graviditeten? Vad är medel IQ i Belgien?!
Mmmm... Kolapaj...
Fio:
Blocket är ju guld när det gäller möbler. Hela vårt möblemang kommer därifrån. Förutom tre av köksstolarna som är det enda arvegods vi äger. Sedan är jag ju iofs funtad så att jag gillar köksstolarna som är olika, men som man får att höra ihop på ngt sätt. Tex genom att de har samma färg.
Lime:
Misstänkte att du skulle gilla det... fast jag har tänkt vidare och konstaterat att det faktiskt inte går att ha både tapet och gardin på samma vägg limegrön. Eller vilken färg som helst, inkl vitt och svart, även om jag vet att vissa inte håller med mig där. Nåja. Gs vägg (rummet är för litet för att färgsätta hela) får, kanske någon gång, limegrön tapet och röd gardin. Eller så hinner jag ändra mig.
Idag badade vi igen. G svalde halva poolen, men ville inte sluta dyka för det. Tyvärr var det sista gången på ett tag. Blir för mycket med första dagistiden och de nya rutiner det medför känner jag. Plus att jag känner mig lite stolt över att jag konstaterade det i förväg...
Jossan:
Det är en presentationstråd där man kan skriva om man vill. Då kan folk snabbt få koll på ålder/antal barn, var man bor, etc. Men man måste såklart inte skriva.
Säkerhetsbutiken har en hemsida där det finns beskrivningar (korta, men mer objektiva än tillverkarens) och jag tror de har ngn typ av frågelåda/forum också. Och tfn, så klart!
Hur gammal man är vid olika kg varierar stooort. Men det är inte ovanligt att 4-åringar väger 18 kg. Dvs "minimiåldern" för att vända barnet framåt. Ofta har stolarna med 18 kg gräns isofix som bara är godkänd till 18 kg. Vill man fortsätta använda den sedan får man fästa den som stolar utan isofix, dvs med bälte och remmar. Fast då ska man ju kolla innan att man "får" göra så med den stol man köper.
Fiji:
Ja, skriva en timme längre kan man ju göra, förstås! Smaart! Fast, blir personalen sur om man hämtar tidigare oftare? Stör det kanske deras planering? Jag fattar att jag har rätt att hämta tidigare, men vad är den "sociala koden" kring det?
Fast förutom blöjor och mängden mellis får jag ganska goda vibbar. Hoppas det fortsätter så...
Och just det - Där är ju Lycklig också! Heeej!
Johanna:
Det där med fetningen är tydligen ngn fl-bugg. Jag fetar sällan, men de som gör det säger att man måste börja nedifrån och gå uppåt.
Juni:
Ja, det finns ju en del stolar på marknaden... Som tur var är det även svårt att tala om "mer eller mindre säker" iom att alla(?) som säljs på den svenska marknaden är bakåtvända för barn i vår ålder och de andra skillnaderna mellan dem då blir marginella i sammanhanget. Skönt!
Känns bra att de får ny blöja när de behöver. Jag trodde iofs inget annat, men trodde inte att man hade fasta tider för blöjbyte heller...
Ser ut som våra tider, ungefär. Och de tider G redan har. Fast han äter alltid middag "ensam". 5 är för tidigt att äta för mig. Så kan man ju inte alltid ha det, men ändå.