• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Usch och fy för alla sjukdomar. G vaknade av att han spydde för någon natt sedan, men sedan har det inte hänt något mer förutom blöjor av tvivelaktig kvalitet. Själv är jag snart frisk efter att ha varit sjuk i 1,5 månad av olika anledningar. Chefen trodde att luften här uppe skulle göra mig gott. Jag tror snarare att det är sömnen. G somnar som en klubbad och sover 11h/natt. På dagarna sover han ute på balkongen (det är bara runt -10) och somnar ofta medan vi klär på honom allt. Så skönt att vara utvilad.

G skulle aldrig i livet få en Hello Kitty-servis av mig.

Fast det beror enbart på att jag är SÅ himla less på den där katten! Jag känner på precis samma sätt när det gäller Blixten Mc Queen eller vad nu bilen i "Bilar" heter. Hypen har ju hållt på i år nu, ska det aldrig ta slut?? Jag har iofs sagt samma sak om nedhasade byxor som visar kalsongerna också...

Gick på mellandagsrean. Behöver en jacka då den jag har ser ljusgrå ut fast den egentligen är svart. Och en jacka köpte jag! Till halva priset!! Fast den är till G nästa säsong och inte till mig. Nåja.

Jag tänkte att jag skulle överraska föräldrarna med en uttänkt nyårsmeny. Men jag känner ingen inspiration... Kammusslor till förrätt, kanske. Men mer, då? 

• Somnat
    Ela skrev 2010-12-27 21:31:06 följande:
    Om någon till äventyrs är en lika stor förlossningsberättelseknarkare som jag själv är kan jag informera om att jag har öst ur mig min i syskontråden för en stund sedan
    Det är sådan här gånger som jag tycker det är jobbigt att vi inte la in alla länkarna i TS. Nu måste jag ju klicka TVÅ gånger!

*surfar iväg*
  • Somnat

Sara:
    "Jag vill ha en dator. Eller en trumpet. Kan inte riktigt bestämma mig..." De är för söta!

Bra att ni köpt på er en dator. Då finns det färre i omlopp som G kan frestas av när han kommer upp lite i ålder!

Vi fick förresten en sådan där sladdlös dammsugare att ha vid Gs matplats. Vilket är bra, för unge herrn har inget bordsskick. Den har en handdammsugare som man kan koppla loss. Gissa om jag ska lära G hur man använder den!

På tal om reor - Är man ute efter Didrikssons värstingoverall i rött i storlek 100 så finns den för halva priset på Zillstar.se Jag har handlat där förr och sakerna kom fram. 

• Somnat

Poker:
    Mycket tvätt blir det!

Räcker det inte med att konstatera vilken huvudingrediens man ska ha? Måste man ha ett recept också? Nej, jag vet inte, men det i kryllar ju av dem på nätet. Gott att bara steka lätt och servera med sallad och någon asieninspirerad dressing.

Fondue, ja! Det hade vi jämt förr. Men det är väldigt förknippat med den familj vi firade med då och det går inte längre (pappan har dött och de firar utomlands), så det känns inte riktigt rätt... Biff wellington kanske man skulle pröva. Tack!

Juni:
    ...och bara klassiska tillbehör till steken. Ugnsrostade rotgrönsaker (ev med chevré), potatis (hasselback el gratäng), gelé och SÅS! Såsen är ju ändå det bästa när det gäller stek  

• Somnat

Pysslig:
    Nä, vad tråkigt att det blev så. Skönt att Annandagen finns! Jag passar på att säga till dig här isf på FB att det lutar åt söndagen för lekdate. Kan du då? Jag trodde det, så stämmer det inte, säg till NU! 

Poker:
    Jag föredrar också recept, men det är i den avdelningen (vad gäller dressingen, alltså) som jag kommer att röra mig. 

Å så tillhör jag de som ratade Top Model när jag ammade och såg Hells Kitchen istället, så jag kan snabbt konstatera att Wellington är Gordons "signature dish" (för de av er som inte sett HK kan kag meddela att när han inte svär och kallar folk för idioter tjatar han om att de måste ha en signature dish...). Säkert mycket gott!

NU - Love Actually. Jag får se den en gång per år för mannen, vilket jag är ganska tacksam för. Att han dragit gränsen där, alltså. Det är fullt tillräckligt. Åh, nu är det "dead baby finger"-scenen! 

• Somnat

Det är scenen när han som åker till USA för att ragga tjejer gör bort sig hos cateringtjejen på bröllopet. Inte filmens bästa, men, men..

• Somnat

CaCC:
    Skönt att höra att du är på bättringsvägen. Och skulle du få ett bakslag någon dag var inte för hård mot dig själv. Det finns bra dagar och det finns dåliga. Så är det bara.

Fluff:
    Hej!

Marge75 skrev 2010-12-28 20:35:44 följande:
    Jag förstår inte riktigt heller det här med tiden, för jag vill minnas att du har en pytteliten bebis som är mycket mycket mindre och väldigt mycket yngre än S. Men nu är de ju typ jämngamla!
    Fast knappast jämnstora..

Vår bebis är borta! Han försvann idag just efter middagstid. Iofs enbart beroende på att vi klippte honom så nu har han en (något så när...) jämn frisyr utan bebislockar. Nu är han verkligen mammas Lillkillis och inte bebis. 

På eftermiddagen var vi på stadens lekland tillsammans med fyra av Gs sysslingar. På småbarnsdelen fanns det en massa manicker som blåste omkring bollar om man tryckte på knappar och så. G var så söt när han visade sysslingen på 10 år hur man skulle göra med bollarna. Sysslingen var väl "så där" imponerad...

• Somnat
    Billabong skrev 2010-12-28 22:22:03 följande:
    Själv har jag inte hjärta att låta klippa mina killar. Särskilt inte min ljuvligt lockige O...
    Jag förstår precis hur du resonerar. Här blev det lite tvunget då jag klippte Gs lugg igår utan att klippa något annat. Vilket medförde att han såg ut som Gustav Vasa framifrån (= väldigt rakt och liksom "kantigt") och när vi fixade till det tog vi tofsarna vid öronen och lite där bak när vi ändå var igång.

Och med "vi" menar jag mamma (som har frisörbakgrund vilket inte är att förakta i sammanhanget) som ansvarade för saxen (jag hade som sagt fått gossebarnet att se ut som Gustav Vasa bara ett dygn tidigare så jag var liksom inte betrodd av mig själv) och jag som stod för underhållningen (vilken inte heller är att förakta )
  • Somnat

Äh, men vad tusan. Allt försvann ju!

Elsis:
    Precis! A är bara 15 månader. G är hela 15 månader. Snart 16. Stor skillnad!

Poker:
    Funkar det inte att ge henne vällingen i ert nedsläckta sovrum? Så hon inte ser något intresseväckande? Så gör iaf vi. G får välling i sitt rum det sista vi gör innan han hamnar i sängen. Med andra ord borstar vi hans tänder först. Det är inte optimalt, men han går upp för mycket i varv om vi börjar mecka med det efter att han ätit. Vi prövade i några dagar med det, nämligen. Big mistake!

G har varit lite risig i magen sedan han vaknade av att han spydde natten mot söndag. Han har inte alls ätit som han brukar och blöjorna har varit... Ett kapitel för sig. I eftermiddags verkar det dock ha gett med sig då han pekade på och ville ha ALLT i matväg. Hoppas, hoppas det är över nu!

Förresten blir det den här förrätten på nyårsafton:
    http://www.recept.nu/1.179492/recept.nu_redaktionen/forratter/fisk_skaldjur/grillad_pilgrimsmussla_och_jatteraka_med_tva_dressingar
    (Minus jätteräkan och plus en extra mussla)

Och jag lutar åt den här efterrätten, men den kanske är hiskeligt söt. Eller vägs det upp av mintsmaken? En after eight är ju liksom aldrig fel...:
    http://www.recept.nu/1.276987/lisa_och_monica_eisenman/efterratter_godis/agg_mejeri/systrarna_eisenmans_fluffiga_polkagrispaj

Till varmrätt hade pappa planerat älgfilé, så då får det bli så. 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13